مهر نوشت:

بر اساس توافق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با شرکت دخانیات و وزارت بهداشت، چاپ تصاویر جدید هشدارهای بهداشتی روی پاکتهای سیگار تا اطلاع ثانوی ممنوع است و کماکان از تصویر "کبد" استفاده می شود.

 در حالی که پنج سال از زمان ابلاغ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات می گذرد بررسیها و گزارشها نشان می دهد میزان مصرف مواد دخانی در نسل جوان افزایش یافته و سن مصرف نیز کاهش یافته است.

استفاده از تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکتهای سیگار، یکی از مواد قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات است که اجرای آن تا کنون با دشواریهای زیادی همراه بوده است.

دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با عنوان این که براساس آیین نامه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، برچسب هشدار دهنده روی جلد سیگارها هر 6 ماه یکبار باید تغییر کند، قول داده بود که تصویر دوم از شهریور 89 روی پاکت سیگارها چاپ شود اما آنچه مسلم است تا کنون این تصویر جدید روی پاکتهای سیگار چاپ نشده است.

تصویر دوم که قرار بود استفاده شود، کودکی را نشان می­دهد که براثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار دچار مشکلات تنفسی شده و زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارد و تصویر سوم اعضای داخلی بدن افراد هنگام سالم بودن و پس از تخریب توسط دود سیگار را نشان می­دهد.

ندافی در پاسخ به علت تاخیر در استفاده از تصاویر جدید هشدار دهنده بر روی پاکت سیگار گفت: این موضوع یک قانون است و باید اجرایی شود و ما هم پیگیر هستیم تا بدانیم علت تاخیر در استفاده از این تصاویر چه بوده است.

شرکت دخانیات معتقد است تصاویر هشدار دهنده باعث شده مردم به سیگارهای فاقد برچسب روی بیاورند ولی مطالعات علمی وزارت بهداشت نشان می­­دهد 10 درصد از خانمها و 20 درصد از آقایان مراجعه کننده به کلینیکهای ترک سیگار انگیزه خود را توجه به این تصاویر هشداردهنده اعلام کرده­اند.

این در حالی است که دکتر محمدرضا معدنی، دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات اظهارداشت: استفاده از این تصاویر برای افراد سیگاری نیست بلکه هشداری است برای جوانان تا به مواد دخانی آلوده نشوند.

وی با عنوان اینکه استفاده از این تصاویر هشدار دهنده باعث میشود 10 تا 12 درصد مصرف سیگار در جوانان کاهش یابد افزود:در جلسه ای که اخیرادر ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارزبرگزار شد،تصمیم بر ادامه استفاده از تصویر کبد روی پاکت سیگار بوده است.

تصاویر الصاقی بر روی پاکتهای سیگار نشان دهنده بیماریها و مضرات ناشی از مصرف مواد دخانی و استنشاق دود آن بوده و به طور مستقیم از بیماران مبتلا به بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات در کشور تهیه شده است.

توافق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت استفاده از تصاویر جدید هشدار دهنده بر روی پاکتهای سیگار، به دنبال اعتراض شرکت دخانیات به افزایش سیگار قاچاق اتخاذ شده است زیرا شرکت دخانیات معتقد است که این تصاویر علاوه بر اینکه نامناسب است، باعث شده بازار سیگار قاچاق در کشور رونق بیشتری بگیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =