فارس نوشت:

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: میزان بارندگی‌ها در ده سال اخیر در اکثر نواحی ساحلی دریای خزر کاهش یافته است.

بهرام صناعی که در نشست کمیته هماهنگی هواشناسی و آبشناسی و مراقبت زیست محیطی دریای خزر (CASPCOM-15) در روسیه شرکت کرده بود، گفت: آب و هوا و محیط زیست از ارکان بنیادین زندگی امروز محسوب می شود و با پیشرفت و توسعه در جهان حفاظت از آن روز به روز اهمیت بیشتری می یابد.

وی تصریح کرد: تغییرات سریع آب و هوایی، کاربرد انرژی‌هایی با آلایندگی بالا طی قرن گذشته، از بین رفتن پوشش گیاهی جنگل‌ها و آلودگی آب‌های آزاد و دریاچه‌های بسته از جمله تأثیرات ژرف و گاه غیر قابل بازگشتی است که بشر امروز با آنها رو به روست و در آینده نیز با آن مواجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: تغییرات ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی و کشتی‌هایی که در محدوده دریای خزر تردد می‌کنند نشان می‌دهد که از اوایل قرن بیستم میزان آلودگی مدام در حال افزایش بوده و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد شاهد از بین رفتن اکوسیستم موجود در این دریا خواهیم بود که بزرگترین دریاچه جهان به حساب می آید.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد وقایع اسفباری در زمینه آلودگی محیط زیست و تاثیر آن بر آبزیان منطقه بوده‌ایم که بدین ترتیب بر اقتصاد مبتنی بر صید انواع آبزیان نیز تأثیر گذاشته و همچنین تخریب جنگل‌ها، خسارات مالی فراوان به دنبال داشته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در رابطه با تغییر اقلیم و اثرات آن تاکید کردند که کشورهای حاشیه دریای خزر با دارا بودن تنوع اقلیمی نسبتاً زیاد از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: مطالعات مقایسه‌ای تغییرات بارندگی در دو مقطع زمانی 30 ساله 1961 تا 1990 و 1981 تا 2009 نشان می دهد که تغییرات شدید بارندگی در نواحی شمال غربی، غربی و بعضی از نواحی مرکزی و نواحی شرقی دریای خزر اتفاق افتاده است که نمایانگر کاهش بارندگی در ده سال اخیر در اکثر نواحی ساحلی دریای خزر بوده است. 

وی اظهار داشت: وقوع تغییرات اقلیمی و آثار ناخوشایند آن به نوبه خود اثرات اجتماعی، اقتصادی فراوانی را به همراه دارد که سیاست گزاران و مدیران برنامه ریز کشور بایستی از هم اکنون راه چاره‌ای برای مقابله با تاثیرات زیانبار این تغییرات بیندیشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =