مردم‌سالاری در سرمقاله خود نوشت:

*بعضی مسایل اندک اندک برای مان تبدیل به عادت می شود و ترک عادت هم که کاری است مشکل. اما مبادا در مورد مسایلی که با حاکمیت و منافع ملی ما ارتباط مستقیمی دارد شاهد ایجاد عادت باشیم. ادعاهای اماراتی ها در مورد جزایر سه گانه ایرانی یا نام بردن از نام مجعول برای خلیج فارس که در تمامی کتب تاریخی هم به عنوان خلیج فارس ثبت شده، اگر چه طی سالهای اخیر، بارها تکرار شده اما هیچگاه برای ایرانیان تبدیل به عادت نشده و هربار که شاهد سواستفاده اعراب از این موضوعات بوده ایم، خیزش عظیمی از سوی ایرانیان در عرصه های مختلف رخ داده تا نشان  دهند که ایرانیان در پاسخ به این ادعای دروغ، جدی و مصمم هستند.

*نام بردن از نام مجعول برای  خلیج فارس درافتتاحیه بازی های آسیایی گوانگجو در چین، آن هم در اجتماع عظیم ورزشکارانی از تمامی کشورهای آسیایی و در شرایطی که براساس آمار موجود، نزدیک به 2 میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق تلویزیون شاهد مراسم افتتاحیه بودند، موضوع جدیدی است که یک پیام مهم برای ما دارد: اگرچه استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس برای ایرانیان هیچگاه عادت نشده- و البته تبدیل به عادت هم نخواهد شد- اما متاسفانه بهره گیری از این نام جعلی اندک اندک فراگیرتر می شود و در میدانی فراگیر و در منظر دومیلیارد نفر،  از این نام جعلی استفاده می شود.

*واکنش مسوولا ن ورزش کشور که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند، در نوع خود عجیب و انتقادبرانگیز است.آ نها به نشانه اعتراض، مراسم را ترک می کنند و پس از مدتی گویا با توضیح و عذرخواهی مسوولا ن برگزاری بازیها به محل استقرار خود باز می گردند و بعد هم قرار می شود اعتراض مکتوب خود را به مسوولا ن ارایه دهند و اعتراض خود را از طریق دستگاه دیپلماسی کشور هم پیگیری کنند اما آیا این واکنش در مقابل این جعل بزرگ، آن هم در مراسمی عظیم و پربیننده، کافیست؟ جالب اینجاست  که روزنامه ایران  به عنوان ارگان رسمی دولت،  درصفحه اول نه تنها به این موضوع واکنشی  نشان نداد بلکه  یکی از تیترهای صفحه اول  خود را به «افتتاح با شکوه بازی های آسیایی» اختصاص داد. بعید می دانم هیچ یک از ایرانیان علا قمند به کشور و منافع ملی خود، این واکنش را کافی بدانند. موضوع، به هیچ وجه ساده و پیش پاافتاده نیست که با یک عذرخواهی ساده رفع شود. موضوع زیر سوال بردن یک نام تاریخی، و جعل عنوانی است که با تاریخ، تمدن، فرهنگ و منافع ملی کشور ما پیوندی دیرینه دارد.

*پرسش از مسوولا ن محترم ورزش کشور این است: چه اتفاقی درمورد زیر سوال بردن حاکمیت و منافع ملی کشور ما باید رخ د هد تا شاهد موضع گیری قاطع و برخورد شدیدی از مسوولا ن کشور باشیم؟ آیا نباید در خلا ل همین بازی ها، اعتراض ایران به جعل نام خلیج فارس به گوش جهانیان برسد تا تمام مردم جهان بدانندکه نام واقعی این خلیج، خلیج فارس است؟ آیا نمی شد مسوولا ن برگزاری بازیها را تهدید کرد و با کنار کشیدن کلیه اعضای تیمهای ورزشی ایران از بازی های آسیایی و تحریم این مسابقات، پیام قاطعی در مورد نام خلیج فارس به همگان داد؟

*می گویند مسوولا ن ورزش ایران پس از عذرخواهی مسوولا ن برگزاری مسابقات حاضر شده اند ادامه مراسم افتتاحیه را از نزدیک ببینند. اما آیا کسی از جهانیان از این عذرخواهی آگاه شده است؟ عذرخواهی بدین معناست که مقامات رسمی برگزار کننده مسابقات و میزبان بازی ها در مقابل خبرنگاران حاضر شوند وبابت این اشتباه بزرگ، عذرخواهی کنند، نه آنکه درپستو، حرف ما را تایید کنند و در عیان برخلا ف آن عمل کنند. مسوولا ن ورزش کشورمان که در مقابل این خطای بزرگ، کوتاه آمدند و بدون اقدام قاطع و تنها باپیگیری اقدامات کلیشه ای رایج که تجربه نشان داده هیچگاه مثمرثمر نبوده- که اگر بود این جعلیات دوباره وچندباره تکرار نمی شد- باید پاسخ دهند که کسب چند مدال از این بازی ها ارزشی بیشتر از مقابله با جعل نام تاریخی خلیج فارس داشت که با منافع ملی ایران پیوندی ناگسستنی دارد؟

*تحریم بازی های آسیایی گوانگجو تا زمان اصلا ح این اشتباه، نخستین گام است و گام دوم، اصلا ح این خطا در مراسم اختتامیه بازی ها است. تنها دیدن نام زیبای خلیج فارس در زمان برگزاری مراسم اختتامیه است که اندکی، از ناراحتی ایرانیان می کاهد; هرچند که همه به خوبی می دانیم بینندگان مراسم اختتامیه چنین مسابقاتی، همواره کمتر از مراسم افتتاحیه است. اگر مسوولا ن، امروز کاری نکنند، فردا در پیشگاه تاریخ و امروز در مقابل  ملت باید پاسخگو باشند.

کد خبر 108141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
    0 0
    احسنت