«گسترش موج بیداری میان امت اسلامی» اصلی ترین محور پیام امسال مقام معظم رهبری به کنگره عظیم حج بود. موجی که از دیدگاه آیت الله محمد علی تسخیری منشاء آن انقلاب اسلامی ایران است.

یاسرفاتحی:تسخیری که به واسطه حضور در راس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تماس زیادی با امت اسلامی دارد معتقد است باید انقلاب ایران را هر چه باشکوه تر به جهان اسلام ارایه کرد تا الگویی برای ملت های آگاه مسلمان باشد. وی مراسم حج را از مظاهر بیداری اسلامی شمرده و تاکید می کند: اگر حج ابراهیمی را عمق ببخشیم و آثار حج در حجاج را ماندگار تر و بالا ببریم به بیدرای اسلامی خدمت کردیم. تسخیری که سالیان دراز عمر خود را وقف وحدت در جهان اسلام کرده وظیفه علما و نخبگان مسلمان را مهم و قابل توجه دانسته و می گوید: اختلافات مذهبی، رنگی و نژادی را بر مسئله وحدت غلبه دهیم.

مشروح گفت و گوی این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با خبرآنلاین را در ادامه می خوانید:

                                                                                         *****

مقام معظم رهبری در پیام امسال خود به کنگره عظیم حج به موج بیداری اسلامی اشاره کردند. به نظر شما شاخصه‌ها و نشانه‌های این بیداری اسلامی چیست و چگونه می‌شود آن را گسترش داد؟
مقام معظم رهبری به این موضوع یعنی بیداری اسلامی کمال اهتمام را داشته و در تمام پیام‌هایی که طی سالیان گذشته به حجاج دادند مسلمانان را به بیداری اسلامی توصیه کردند. این مسئله نشان‌دهنده اهمیت این موضوع از دیدگاه معظم له است. بنده معتقدم اصولاً هنر رهبری جمهوری اسلامی ایران چه در زمان حضرت امام (ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری هدایت بیداری اسلامی و عمق بخشیدن به این موضوع و گسترش مظاهر بیداری اسلامی است.
می شود گفت بیداری اسلامی خون تازه‌ای است که در رگ‌های امت اسلامی جریان داشته و می‌تواند عامل عظیمی در تشدید نهضت امت اسلامی و ایستادگی امت اسلامی در قبال چالش‌هایی بزرگی که فراروی آن قرار گرفته‌اند. همچنین بیداری اسلامی بابی است برای این که امت اسلامی با وظایف خود آگاه و برای تحقق آن همت کنند.
به عقیده شما منشاء این موج بیداری در جهان اسلامی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند چیست؟
معتقدم بیداری اسلامی دارای علل و عوامل مختلفی است که قوی‌ترین آنها پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. عوامل دیگر آن گسترش نهضت‌های اسلامی است که باید حمایت و تقویت شود. موفقیت‌های انقلاب اسلامی عامل اصلی این بیداری و گسترش آن در جهان اسلام است. از این رو هر قدر ما بتوانیم انقلاب اسلامی را باشکوه به جهانیان به خصوص جهان اسلام ارائه دهیم به موج بیداری در جهان اسلام کمک کردیم.
طی سالیان گذشته شاهد برقراری حکومت‌های مردمی در کشورهای اسلامی بودیم. برای اینکه این موج همچنان بین ملت اسلام گسترش یابد باید چه کرد؟
هر جا حرکت و نهضت اسلامی پیروز شد در حقیقت معلول نهضت بیداری اسلامی است. یکی از مظاهر بیداری اسلامی امید مسلمانان به آینده و فردای امت اسلامی و امید به پیروزی اسلام و داشتن آینده قرآنی است. باید این امید که در جهان اسلام ایجاد شده را تقویت کرد تا موجب گسترش موج بیداری شود. همچنین از جمله مظاهر بیداری اسلامی گسترش سنن اسلامی است که باید از سوی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
منظورتان از سنن اسلامی چیست و چگونه می‌تواند بر موج بیداری اسلامی تأثیر بگذارد؟
سنن اسلامی گسترش حجاب و تحقق مطالبه توده‌های مسلمان در رابطه با اجرای اسلام و گسترش درس‌های قرآنی و ارتقاء فهم توده‌های مسلمان است. تمام این امور کمک‌کننده موج بیداری اسلامی و گسترش آن است. هر قدر بتوانیم این مظاهر را گسترش دهیم به بیداری امت اسلامی خدمت کردیم. به عنوان مثال یکی از مظاهر بیداری اسلامی انجام خوب عبادت است. اگر مضمون نماز جمعه را قوی کرده و گسترش دهیم؛ اگر حج ابراهیمی را عمق ببخشیم و آثار حج در حجاج را ماندگار‌تر و بالا ببریم به بیدرای اسلامی خدمت کردیم.
خود حج از مظاهر اصلی موج بیداری اسلامی است. لذا ما در پیام‌های سالانه مقام معظم رهبری به کنگره عظمیم حج می‌بینیم که بر بیداری اسلامی تأکید ویژه می‌شود.
لازمه گسترش موج بیداری اسلامی بازشناسی سرمایه عظیم امت اسلامی است. مقام معظم رهبری این نکته را مورد تأکید قرار دادند که سرمایه عظیم امت اسلامی مورد بازشناسی قرار گیرد. به عقیده شما برای بازشناسی سرمایه عظیم امت اسلامی باید چه روشی را در پیش گرفت؟
اگر آگاهی امت اسلامی را در رابطه با امکانات مادی و معنوی و نیز ثروت فرهنگی عظیم جهان اسلام را بالا ببریم و بصیرت امت اسلامی را در رابطه با برنامه‌ها و ترفندهای دشمن بیشتر کنیم در حقیقت ما امت اسلامی را به سمت وحدت و موضع‌گیری مشترک و استفاده خوب از امکانات خود سوق داده و به طور طبیعی بیداری اسلامی را گسترش دادیم.
در کنار بیداری اسلامی، مقام معظم رهبری به برخی انحرافات و دسیسه‌های دشمنان همانند ارائه چهره خشن از اسلام اشاره داشتند. همچنین در پیام سال‌های گذشته نسبت به ترورهای کور انتقاد جدی داشتند. برای مقابله با این انحرافات باید چه مواردی مد نظر جهان اسلام باشد؟
طرح و نقشه‌های دشمن یکی این است که به اعتقادات اسلامی مسلمانان تشکیک وارد کنند و نیز اطمینان امت اسلامی را از این که یگانه راه سعادتش در اطاعت از تعلیمات اسلام است را مورد خدشه قرار دهد. دیگر راه دشمن مورد هدف قرار دادن اخلاق امت اسلامی است و در حقیقت به دنبال این هستند تا ضمن گسترش فساد و بی‌بندباری و خدشه در اعتقادات مسلمانان چهره‌ای خشن و ضد انسانی از اسلام به جهانیان و حتی خود امت اسلامی معرفی کنند. هدف دشمن این است تا مواضع قدرت امت اسلامی را در هم شکسته و با چالش مواجه کنند. علما باید در خصوص مقابله با نقشه‌های دشمن به نقش تاریخی خود عمل کرده و با آگاه کردن امت اسلامی این انحرافات را به حداقل برسانند.
از سوی دیگر رسانه‌های گروهی نیز دارای وظیفه بسیار مهمی برای مقابله با ترفندهای دشمن بر عهده دارند. رسانه‌های جهان اسلام می‌توانند در راستای قوی و مستحکم‌تر کردن اعتقادات توده‌ها گام بردارند. باید امید امت اسلامی به آینده خود را تقویت و اخلاق امت اسلامی را به سمت اخلاق اسلام سوق داد. همه باید توجه داشته باشیم که اصل اساسی در این زمینه بالا بردن تعهد امت اسلامی به اجرای احکام اسلامی است. چرا که اگر این اهداف محقق شود امت اسلامی قوی‌تر شده و آگاهی امت اسلامی از داشته‌های مادی و معنوی بالا رفته و به بیداری اسلامی خدمت بزرگی کردیم.
مقام معظم رهبری در تشریح تاکتیک‌های غرب علیه امت اسلامی به سه تاکتیک اشاره داشتند که یکی از این آنهاتشدید اختلافات است. به عقیده شما امت اسلامی باید به چه مسایلی توجه داشته باشند تا ترفند دشمنان خنثی شود؟
وحدت اسلامی از مظاهر و نتایج بزرگ بیدرای اسلامی است. اگر توده‌های امت اسلامی بیدارتر شوند خواهند فهمید که اسلام دین وحدت است. قرآن راه‌های تحقق وحدت را تأکید می‌کند. وحدت امت اسلامی ضامن ایستادگی این امت در قبال توطئه‌های دشمن است. بر این اساس می‌بینیم که در پیام‌های مقام معظم رهبری در مسئله وحدت تمرکز بسیاری می‌شود.
طبیعی است امتی که پاره پاره می‌شود نمی‌تواند وظایف تاریخی خود را انجام دهد و یا مقابل تهاجم‌ها ایستادگی کند. مسئله وحدت مهم است و می‌بایست توده‌های مسلمان درس وحدت را از حج آموخته و نور حج را به شکل وحدت فی مابین خود در بیاورند.
راهکار عملی ایجاد وحدت برای نخبگان و روشنفکران امت اسلامی چیست؟
پیش از این اشاره کردم. علما در این مسیر وظیفه مهم و قابل توجهی دارند. آنها باید به تمام توده‌های اسلامی درس وحدت داده و بگویند در چهارچوب اسلام همه برادریم. همه باید درد و آلام همدیگر را احساس کرده و اختلافات مذهبی، رنگی و نژادی را بر مسئله وحدت غلبه دهیم. باید همه دولت‌ها سعی کنند تا در امت اسلامی این احساس تقویت شود که همه اعضای یک پیکر هستند و آرزوها و دردهای همدیگر را به خوبی احساس کنند و سعی کنند بر همه مشکلات غلبه کنند. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۵
    0 0
    اي مردم مي دانيد همه در خوابيم خواب شيرين وكشنده شهوت ،ثروت ،مقام ،وهم وغضب كه چشم عقل راكور وپرده اي از ظلمات وتاريكي كه شيطان بران انداخته باعث گرديده ازخود غافل وبه اين دنياي فاني مشغول هرروز منادي از سوي حق ندا مي دهدمحملهارا بربنديد خدا در قران مي فرمايد وقت حساب نزديك شد ومردم در غفلت وبي خبري بسر مي برند كمي از خواب وغذاي خودكم كنيد وساعتي را باخود خلوت كرده تا كم كم بيدار شويد