ایرنا نوشت:

 پزشک متخصص و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوعی بیماری دستگاه گوارش موسوم به 'کرون' در جامعه به دلیل تغذیه نادرست رو به افزایش است. 

'محمدجواد احسانی اردکانی' افزود: کرون نوعی بیماری گوارشی است که موجب تنگی و التهاب روده باریک می شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: علت افزایش این بیماری می تواند به دلیل افزایش تجهیزات پزشکی تشخیص بیماری یا دلایل محیطی مانند روش تغذیه و صنعتی شدن روزافزون جامعه باشد.

این پزشک متخصص در عین حال یادآورشد: سیگار استعداد ابتلا به بیماری کرون در افراد را افزایش می دهد. به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی، تب، درد شکم، کاهش وزن و بی اشتهایی از مهمترین علایم بیماری کرون است.

احسانی توضیح داد: بیماری کرون علت مشخصی ندارد اما زمینه ژنتیکی و ارثی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، هرچند فردی که والدین او مبتلا به این بیماری هستند لزوما دچار این بیماری نمی شود.

وی ادامه داد: بطور کلی دستگاه گوارش بدن همواره با آنتی ژن -ماده محرک دستگاه ایمنی بدن- و میکروب های مختلف در تماس است که بطور عادی یک التهاب کنترل شده را ایجاد می کنند اما اگر کنترل این التهاب توسط سیستم ژنتیکی به درستی انجام نشود موجب تخریب و آسیب دیدن دستگاه گوارش می شود.

احسانی ، تغذیه نا مناسب، استفاده از برخی داروها و پروتئین ها و دخانیات را از عواملی عنوان کرد که زمینه ابتلا به بیماریهای گوارشی را در فرد ایجاد می کنند.

وی یادآورشد: علاوه بر بیماری کرون، بیماری کولیت زخمی نیز از بیماریهای شایع دستگاه گوارشی است که بیشترین محل درگیری آن ، روده بزرگ است که به مخاط آن آسیب وارد کرده و زخم ممتدی از روده به طرف بالای دستگاه گوارش ایجاد می شود.

احسانی گفت: بیماری کولیت زخمی در دو طیف سنی 15 تا 25 سالگی و 55 سالگی به بعد دیده می شود و اسهال و خونریزی از علایم شایع آن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =