مدیرکل ایرانیان خارج از کشور به دستگیری یکی از شهروندان ایرانی در فرودگاه بانکوک توسط پلیس تایلند و به دستور اف‌.بی‌.آی اشاره کرد که به 20 سال زندانی و 500 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده بود.

«حمیدرضا شاکری نیاسر» مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در خصوص حمایت حقوقی و کنسولی از اتباع ایرانی بازداشت شده ناشی از سیاست‌های خصمانه آمریکا و جلوگیری از استرداد این افراد به آمریکا به مورد آقای «م. ک» اشاره کرد و گفت: آقای «م. ک» در تاریخ 30/12/1387 از طریق تور عازم اسپانیا بوده که در فرودگاه پاریس بازداشت می‌شود. بازداشت نامبرده بر اساس اعلام پلیس فرودگاه پاریس و دریافت نامه‌ای از طرف دولت آمریکا صورت گرفته که وی را به وارد کردن کالاهای ممنوعه با کاربردهای غیر متعارف از شرکت‌های آمریکایی متهم کرده و خواهان استرداد وی به آمریکا شده که با پیگیری و تلاش‌های مستمر وزارت امور خارجه و سفارت ایران در فرانسه از استرداد وی به آمریکا جلوگیری به عمل آمد و این تبعه ایرانی در تاریخ 17/2/1389 به میهن اسلامی مراجعت کرد.
شاکری نیاسر همچنین به مورد دیگری آقای «م. الف» در این زمینه پرداخت و افزود: آقای «م. الف» در تاریخ 24/7/1388 پس از ورود به آلمان در شهر کلن در منزل یکی از دوستان خود توسط پلیس بازداشت ‌شد. اتهام نامبرده خرید کوره‌های حرارتی با کاربرد دوگانه بوده است.
وی ادامه داد: در پی تلاش‌های مستمر وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشورمان در برلین و مونیخ نامبرده بدون حضور در جلسه رسمی دادگاه و با حکم دیوان عالی آلمان در شهر کالسروهه در تاریخ 3/2/1389 آزاد و پس از توقف چند روزه با هماهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مونیخ در مورخ 10/2/1389 به میهن اسلامی مراجعت کرد.
مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه همچنین خاطرنشان کرد: مورد دیگر آقای «ی. پ» بود. آقای «ی. پ» از اتباع جمهوری اسلامی ایران است که در مورخ 4/12/1384 در یکی از هتل‌های شهر فرانکفورت آلمان به اتهام خرید کالا و اقلامی که کاربرد دومنظوره دارند و در صنایع نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط پلیس بازداشت می‌شود. در پی تلاش‌های مستمر وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشورمان در برلین و فرانکفورت نهایتا وی در مرداد ماه سال 1386 پس از رفع اتهامات وارده آزاد و به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد.

* شهروند ایرانی که پلیس تایلند به دستور اف‌.بی‌.آی بازداشت کرد

شاکری نیاسر همچنین به مورد آقای «ج. ق» پرداخت و گفت: نامبرده در تاریخ 24/8/1385 در فرودگاه بانکوک به همراه دو نفر از دوستانش بازداشت می‌شود که در این رابطه دو نفر از آنان آزاد ولی آقای «ج. ق» بازداشت و کامپیوتر دستی و مدارک نامبرده ضبط می‌شود.
وی افزود: پلیس تایلند در این رابطه اظهار داشت به دستور مقامات اف.بی.‌آی آمریکا نامبرده را به جرم خرید اقلام نظامی و پولشویی بازداشت کرده است که متعاقب آن سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند با ارسال یادداشت‌های متعدد و ملاقات با مقامات وزارت امور خارجه و دادستانی تایلند موضوع بازداشت وی را دستور کار خود قرار داد.
مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه یادآور شد: مجازات‌‌های پیش بینی شده در مورد اتهامات این تبعه ایرانی 20 سال زندان به همراه 500 هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته شده بود که با تلاش و پیگیری‌های مستمر وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند، نهایتا وی در تاریخ 28/6/1387 از زندان آزاد و به میهن اسلامی مراجعت کرد.

* «م. ی» به آمریکا مسترد نشد

آقای «م. ی» مورد دیگری بود که شاکری نیاسر در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد و در این زمینه اظهار داشت: آقای «م. ی» در تاریخ 15/1/1388 به اتهام ارسال قطعات مبدل‌های فشار با کاربرد هسته‌ای به مقصد ایران و براساس درخواست دولت آمریکا توسط پلیس کانادا در شهر تورنتو بازداشت ‌شد. در همین رابطه در تاریخ 1/2/1388 کاردار سفارت کانادا در تهران از سوی اداره امور اجتماعی به وزارت خارجه دعوت و ضمن اعتراض به دستگیری وی، خواستار آزادی و ملاقات کنسولی از سوی سفارت کشورمان شد.
وی با ذکر این نکته که وزارت خارجه و سفارت کشورمان در اتاوا در این رابطه علاوه بر تلاش‌های گسترده دیپلماتیک اقدام به انتخاب وکیل مجرب برای وی کرده است، خاطرنشان کرد: براساس حکم دادگاه این فرد به 4 سال و 2 ماه حبس محکوم شد که به دنبال اعتراض وکیل، این حکم تاکنون قطعی نشده و موضوع استرداد وی به آمریکا نیز کاملا از دستورکار دادگاه خارج شده است.
شاکری نیاسر در عین حال یادآور شد: البته آزادی این تبعه ایرانی همچنان از سوی سفارت کشورمان در دست پیگیری است.

* تلاش‌ها برای آزادی «ن. ت» ادامه دارد

مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌‌وگو به آقای «ن. ت» اشاره کرد و گفت: این تبعه ایرانی در سال 1385 از سوی دولت انگلیس به دلیل خرید اقلام نظامی ممنوعه برای دولت ایران، به درخواست آمریکا بازداشت و علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی وزارت خارجه و سفارت کشورمان در لندن، دادگاه انگلیس با استناد قوانین استرداد بین دو کشور و فشارهای سیاسی موجود، در تاریخ 30/1/1386 حکم استرداد وی را به آمریکا صادر کرد.
وی با ذکر این نکته که موضوع بازداشت و استرداد این تبعه کشورمان از همان ابتدا با حساسیت و جدیت خاصی در دستور کار وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در لندن قرار گرفت، اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام گرفته می‌توان به ارسال چندین یادداشت اعتراض‌آمیز به سفارت لندن در تهران، احضار سفیر آن کشور به وزارت خارجه در 3 مرحله، تخصیص مبلغ 500 هزار پوند از سوی وزارت خارجه و ارسال آن به سفارت کشورمان در لندن جهت وثیقه آزادی موقت وی، ملاقات‌های متعدد سفارت ایران در لندن با مقامات ذیربط آن کشور، گرفتن وکیل انگلیسی مجرب و متخصص در امور استرداد و تشکیل گروه مشاوره از وکلا اشاره کرد که دادگاه انگلیس فعلا استرداد وی را متوقف کرده و وی به صورت بازداشت خانگی در منزل خود در انگلیس به سر می‌برد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: تلاش‌های گسترده وزارت امور خارجه از کانال‌های سیاسی و حقوقی و کنسولی نسبت به آزادی این فرد همچنان ادامه دارد.

* تسهیلات لازم برای مسافرت والدین و فرزندان «ش. م» به آمریکا

شاکری نیاسر به مورد خانم «ش. م» اشاره کرد و گفت: خانم «ش. م» در دی ماه سال 1386 به هنگام عزیمت به قبرس جهت اخذ ویزای آمریکا از سوی آن کشور به آمریکا فرستاده شد که ظاهراً اتهام وی مربوط به پرونده قبلی نامبرده و همسرش در اتریش به اتهام خرید و ارسال تجهیزات نظامی جهت دید در شب (دوربین) برای جمهوری اسلامی ایران بوده است. دادگاه اتریش پس از بررسی پرونده، وی و همسرش ا از این اتهام تبرئه کرد، اما دولت آمریکا به همین اتهام پرونده‌ای در دادگاه‌ ایالت فلوریدا مفتوح و وی را به آن کشور انتقال داده است.
وی ادامه داد: پس از تحقیقات انجام گرفته و جلسات تشکیل شده از سوی دادگاه مذکور، این زن به اتهام خرید اقلام نظامی مشمول قانون تحریم به 5 سال حبس محکوم شده که در حال گذراندن دوران محکومیت خود می‌باشد.
مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش‌های گسترده‌ای از سوی وزارت خارجه و دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن جهت آزادی وی صورت گرفته، یادآور شد: ولی به دلیل قطع روابط سیاسی بین دو کشور و رفتار ظالمانه‌ دولت آمریکا و بازداشت وی در آن کشور تاکنون آزادی وی میسر نشده است.
وی گفت که تسهیلات لازم جهت مسافرت والدین و فرزندان وی به آمریکا جهت ملاقات با این خانم به اطلاع خانواده‌اش رسانده شده است.

* صرف ساعت‌ها رایزنی سیاسی و صدها هزار دلار برای حمایت از اتباع ایرانی

شاکری نیاسر در این گفت‌وگو یادآور شد: این موارد تنها تعداد محدودی از اتباع ایرانی هستند که پس از بازداشت مورد حمایت همه جانبه وزارت امور خارجه قرار گرفته و تلاش‌های این وزارتخانه نه تنها موجب جلوگیری از اجرای حکم دادگاه کشورهای ثالث نسبت به استرداد آنان به آمریکا شده، بلکه به آزادی آنان انجامیده که در این راستا علاوه بر صرف ساعت‌ها رایزنی‌های سیاسی، صدها هزار دلار از بودجه وزارت امور خارجه بابت حمایت‌های حقوقی و نسب وکیل هزینه شده است.
مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در پایان این گفت‌وگو به اقدامات این وزارتخانه در خصوص اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور در سال 1389 اشاره کرد که عبارتند از:
1- پیگیری عفو 101 زندانی ایرانی در کشور عمان که با تلاش‌های صورت گرفته در خرداد ماه سال جاری همه این افراد مورد عفو پادشاه آن کشور قرار گرفته و به کشور مراجعت کرده‌اند.
2- آزادی 14 نفر از زندانیان ایرانی در کشور قطر
3- آزادی 85 نفر از زندانیان ایرانی در امارات
4- انتقال 7 زندانی ایرانی در سوریه در چارچوب موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور
5- انتقال یکجانبه 36 زندانی ایرانی در ارمنستان به کشور
6- عفو 4 زندانی ایرانی در بحرین از سوی پادشاه آن کشور به درخواست وزارت امور خارجه و مراجعت آنان به کشور
7- انتقال تاکنون بیش از 100 نفر از زندانیان ایرانی از آذربایجان در چارچوب موافقتنامه بین دو کشور که همچنان ادامه دارد.
8- پیگیری امضا موافقتنامه انتقال محکومان با همه کشورهای همسایه و کشورهای عربی
9- آزادی بیش از 20 لنج توقیف شده متعلق به اتباع ایرانی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آزادی بیش از 100 ملوان آن.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111954

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    خسته نباشي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟