مهر نوشت:

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اخباری مبنی بر اینکه در تهران برخی کارخانه ها با آلایندگی بسیار زیاد در حال فعالیت هستند اعلام شده گفت: قوه قضائیه در این مورد پیگیریهای خود را حتی اگر منجر به تعطیلی این کارخانه ها شود ادامه می دهد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای بعد از ظهر دوشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عکس‌العمل قوه قضائیه در خصوص آلودگی هوا چیست گفت: ورود دادستانی کل کشور در خصوص محیط زیست  از دو تا سه سال گذشته آغاز شده اما این ورود به این معنا نیست که دادستانی در پی شناسایی مجرم باشد بلکه به این معناست که در جلسات دولت و کمیسیونهای ذیربط وارد شود. اژه ای گفت: در مواردی هم که نیروهای ضابط و مراجع رسمی از بروز مشکل خبر دهند دادستان کل کشور از مقامات ذیربط توضیحات لازم را خواستار می شود.

دادستان کل کشور افزود: در زمینه آلودگی هوا نیز نماینده دادستانی در جلسات مختلف حضور یافته تا علل و راهکارها را بررسی کنند اما دادستانی بیشتر به دنبال این است که دیگر این مسائل تکرار نشود.

وی اظهار داشت: مدتی پیش در اراک کارخانه ای در حال فعالیت بود که میزان آلایندگی آن بسیار بالا بود و مردم از فعالیت این کارخانه ناراضی بودند بر همین اساس نماینده دادستانی را موظف کردیم تا علیرغم مشکلاتی که سهامداران این کارخانه برای وی ایجاد کرده بودند به بررسی موضوع بپردازد. اژه ای گفت: در تهران نیز اخباری رسیده که برخی از کارخانه ها دارای آلایندگی بسیار زیادی هستند بر همین اساس پیگیریهای خود را حتی اگر منجر به تعطیلی این کارخانه ها شود ادامه می دهیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور در زمینه جاسوس نبودن دو تبعه آلمانی دستگیر شده در کشور گفت: این دوتبعه آلمانی با اینکه اکنون ادعا می کنند روزنامه نگار هستند با این عنوان وارد کشور نشدند و همچنین در بدو ورود با وزارت ارشاد نیز هماهنگی نکرده اند.

وی گفت: این دو تبعه پس از ورود به کشور در یک سری کارهای خلاف وارد شدند که این موضوع در حال رسیدگی است. کسی به این دو تبعه عنوان جاسوسی نداد. بر همین اساس دلیل اظهار رئیس دفتر رئیس جمهور را نمیدانم اما تحقیقات دادستانی در زمینه پرونده این دو تبعه آلمانی ادامه دارد. وی گفت: ممکن است در حین تحقیقات موضوعات دیگری فاش شود اما در حال حاضر این دو به علت تخلفی که کرده اند بازداشت هستند.

اژه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر آزادی 150 نفر از متهمان پس از انتخابات گفت: همواره اعلام کردیم که اگر افرادی باشند که در زمان رسیدگی به اتهامشان با ما همکاری کنند و از کرده خود ابراز پشیمانی کنند و عنوان کنند که ما نفهمیدیم و اکنون حاضریم جبران کنیم در حکم آنان تجدید نظر می شود. وی گفت: اگر حکمی برای افراد صادر نشده باشد قانون برای آنان ارفاق قائل می شود و اگر هم حکم صادر شده باشد در حکم آنان تجدید نظر می شود.

دادستان کل کشور گفت: در حکم تعدادی از افرادی که در حادثه سال گذشته به آتش زدن اموال مردم پرداختند و پس از دستگیری ابراز پشیمانی کردند تجدید نظر شد و آزاد شدند. محسنی اژه ای گفت: اگر دادستانی احراز کرد که ادعای افراد دستگیر شده درست است حکم آنان را تعلیق می کند. به نحوی که در عید غدیر هم تعدادی از افرادی که قول دادند اقدامات گذشته خود را جبران کنند آزاد شده و محکومیت تعدادی از آنان کم شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه نظارت بر اجرای قوه قضائیه یکی از وظایف قوه قضائیه است این قوه برای مقابله با اعتیاد چه اقدامی انجام داده گفت: در قانون مبارزه با مواد مخدر ستادی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده که سازمان های مختلف نیز عضو این ستاد هستند که برای این ستاد و دستگاه ها اختیاراتی تعیین شده که بر حسب این اختیارات باید وظایفی را انجام دهد.

اژه ای گفت: در بحث اعتیاد مهمترین اقدام، اقدامات پیشگیرانه است که یکی از این اقدامات پیشگیرانه ایجاد مشاغل است. دادستان کل کشور گفت: از دیگر اقداماتی که می توان در زمینه اعتیاد انجام داد کارهای فرهنگی و آموزشی است که باید از دوران دبستان آغاز شود.

وی با اشاره به درمان معتادان گفت: طبق قانون فعلی اعتیاد جرم است و معتاد باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. اما باز طبق قانون و سیاست های موجود پیش بینی شد که به معتاد به عنوان یک بیمار نگاه کنیم.

اژه ای گفت: قوه قضائیه تلاش می کند تا به صورت ریشه ای با این موضوع برخورد کرده و با قاچاقچیان اصلی که در امر تولید و توزیع مواد مخدر هستند برخورد کند به نحوی که در طول یک سال گذشته قوه قضائیه در این زمینه حرکتی پرشتاب داشت.

دادستان کل کشور گفت: برخی می گفتند که در زندانها نیز مواد مخدر پیدا می شود که ما آن زمان منکر آن نشدیم اما اکنون اقداماتی انجام دادیم که نتیجه آن به زودی مشخص می شود. وی گفت: باید تلاش کنیم که مواد مخدر وارد زندانها نشود تا کسی که به خاطر مواد مخدر به زندان رفته آنجا نیز مواد مخدر در اختیار وی قرار نگیرد.

اژه ای گفت: در ماه گذشته 12 نفر از افرادی که در زندانها مواد مخدر وارد می کردند شناسایی و دستگیر شدند و این افراد به اشد مجازات خواهند رسید. دادستان کل کشور گفت: برای 7 نفر از این افراد حکم اعدام صادر شده و برای سایر آنان نیز اشد مجازات صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به دستگیری تعدادی از فوتبالیست ها در مهمانی های شبانه گفت: در هر قشری ممکن است افراد متخلف وجود داشته باشد که امیدواریم مسئولان ورزشی خود مانع بروز چنین اتفاقاتی در میان ورزشکاران شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =