رئیس مجلس گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهور جزو حقوق نمایندگان است و شخص بنده نمی‌توانم نمایندگان را از حقوقشان منصرف کنم.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: موضوع استقلال بانک مرکزی موضوعی فرعی نیست و حتی رئیس بانک مرکزی در زمان حضور در مجلس در باب اهمیت آن نکات فراوانی را طرح کرد.

به گفته وی موضوع استقلال بانک مرکزی مورد توجه همگان است و از نظر مجلس باید پیگیری شود اما نکته مهم در این زمینه آن است که این استقلال با چه شیوه‌ای انجام شود، یک نگاه نگاه مجلس است. البته ممکن است شورای نگهبان به لحاظ قانونی ملاحظاتی در این زمینه داشته باشد اما اصل موضوع مهم است.

لاریجانی در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره سؤال از رئیس‌جمهور در برهه فعلی زمان مناسبی نباشد، گفت: موضوع سؤال از رئیس‌جمهور جزو حقوق نمایندگان است و رئیس‌ مجلس نمی‌تواند آنها را از حقوقشان منصرف کند و تا جایی که من مطلع هستم نمایندگانی که این موضوع را پیگیری می‌کنند به این مسئله توجه دارند و زمان فعلی را زمان مناسبی برای این موضوع نمی‌بینند.

سؤال بعدی از رئیس مجلس در مورد پیش‌بینی‌اش از حضور اصلاح‌طلبان در مجلس نهم بود. لاریجانی با بیان اینکه شاید زود باشد در این موضوع اظهارنظر کرد، گفت: باید در زمان‌های نزدیکتری در این زمینه تخمین زد، افزود چون رجال‌الغیب نیستم نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم.

وی ادامه داد: اینکه در مجلس تک‌صدایی باشد کسی به دنبالش نیست و حضور نگاه‌های متفاوت در مجلس در چارچوب نظام و ساختارهای کشور مهم است و باید سلیقه‌های متفاوت کارشناسی در مجلس حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف دولت و مجلس و اقداماتی که مجلس برای تعامل در این زمینه انجام داده است گفت: میزان اختلاف دولت و مجلس به مقداری که می‌گویید نیست و همیشه و در همه ادوار اختلاف وجود داشته و تحمل‌‌پذیری در این موضوع باید زیاد باشد. البته دولت و مجلس می‌توانند در موضوعات مختلف تلقی‌های متفاوت داشته باشند که برای این موضوعات می‌توان در مصداق‌ها راهکار پیدا کرد.

وی با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و برنامه پنجم توسعه افزود: در این موارد نگاه مجلس متفاوت بود و زمانی که دولت قصد استرداد برنامه پنجم را داشت با تدبیر رهبری نگاه‌ها به هم نزدیک شد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی‌اش از هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی فرد با سابقه‌ای هستند که در قبل از انقلاب یک رجل دینی و سیاسی بودند و پس از انقلاب هم مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند و بنده در وزارت ارشاد و بعداً در صداوسیما با ایشان همکاری داشتم.

وی با بیان اینکه هاشمی به عنوان یک مسئول اجرایی خصوصیات برجسته‌ای دارد، ادامه داد: ایشان در زمینه امور اجرایی یکی از مدیرانی هستند که در زمینه ایجاد امید و کار نقش برجسته‌ای دارند، البته هر سیاستمداری نقاط ضعفی خواهد داشت و ممکن است عده‌ای هم به ایشان انتقاداتی وارد بدانند. وی ادامه داد: اما آقای هاشمی بارها اعلام کرده که وظیفه خودم می‌دانم که از نظرات رهبری در اداره کشور حمایت کنم و انتظار از ایشان به عنوان رئیس مجلس خبرگان هم همین است.

وی تصریح کرد: البته در دو انتخابات اخیر برخی انتقادات به ایشان وارد شد و برخی توقع داشتند ایشان نقش بارزتری در انتخابات ایفا کنند اما من به طور کلی تخریب رجل سیاسی را نمی‌پسندم.

وی گفت: البته ممکن است ایراداتی به فرزندان ایشان وجود داشته باشد که آن هم مسیر خاص خود را دارد و بنده تخریب نسبت به رجل سیاسی را درست نمی‌دانم.

وی در مورد موضوع هسته‌ای هم تصریح کرد: مسئله هسته‌ای موضوعی ملی است و در این فرآیند باید منافع ملی دنبال شود و در همه این شرایط روی منافع ملی ایستادگی کرد.

وی با اشاره به مذاکرات ژنو 3 افزود: این مذاکرات در واقع گامی بود برای ادامه مذاکرات بعدی، اما مهم این است که طرف غریبی توقع نداشته باشد که جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت تنازل کند.

/ش ف

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    0 0
    مملکت همیشه بحران داره. این که دلیل نمیشه نماینده ها بخوان از تخلف به خاطر شرایط بگذرن