پروژه قطار خودروها به زودی در اروپا اجرا می‌شود. در این طرح، بین 6 تا 8 خودرو در یک صف قرار می‌گیرند و کنترل خودروهای خود را با خیال راحت به راننده‌ای حرفه‌ای که در جلوی صف رانندگی می‌کند، می‌سپارند.

افزایش خودورهای شخصی،‌ بالا رفتن مصرف سوخت و البته ترافیک‌های سنگین در شهرها از یک طرف،‌ و گرایش به راحتی از طرف دیگر، هر روز پروژه‌های جدیدی را به راه می‌اندازد تا هم راننده‌ها راحت‌تر باشند و هم کمی از ترافیک و البته مصرف سوخت کاسته شود. یکی از این پروژه‌های جدید، پروژه قطار جاده‌ای امن برای محیط است که با نام پروژه قطار خودروهای اروپا هم نامیده می‌شود.

به گزارش دیسکاوری، کمیسیون اروپا به همراه گروهی از شرکت‌های مهم خودروسازی از جمله ولوو،‌ روی پروژه جدیدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با استفاده از آن،‌ طی چند سال آینده،‌ در اروپا افراد در خودروهای خود وارد خطی از خودروها در جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها بشوند که توسط راننده‌ای حرفه‌ای هدایت می‌شود. راننده اصلی که سر صف قرار می‌گیرد، هدایت خودروها، میزان سرعت و البته ترمز گرفتن را برعهده می‌گیرد.

محققین این پروژه بر این باورند که با این طرح، چون رانندگان در یک خط و نزدیک به هم حرکت می‌کنند، جریان ترافیک تسهیل می‌شود، زمان کم‌تری برای طی یک مسیر صرف می‌شود، سوخت کم‌تری مصرف می‌شود و البته راننده‌ها با استرس کم‌تری مواجه خواهند بود.

خودروهایی که وارد این خط قطارمانند می‌شوند،‌ به یک واحد گیرنده- فرستنده و یک سیستم مسیریاب مجهز می‌شوند که کمک می‌کنند به قطار خودروها یا به اصطلاح گروه وارد شوند. این سیستم‌ها در واقع به راننده حرفه‌ای سر صف کمک می‌کنند بین 6 تا 8 خودرو را هدایت کند. هر خودروی درون گروه که بخواهد از مسیر خارج شود یا توقف کند، می‌تواند از گروه جدا شود و خود راننده دوباره کنترل خودرو را در دست بگیرد.

برای این که محققین درک بهتر و البته واقع‌بینانه‌تری از واکنش رانندگان نسبت به این قطارها داشته باشند،‌ از شبیه‌سازی استفاده کردند. همچنین قرار است که در ماه آینده این پروژه به طور آزمایشی با دو خودرو شروع به فعالیت نماید. طی دو سال آینده، تعداد این خودروها به 5 خودرو خواهد رسید. به علاوه محققین در حال حاضر روی مشکلات احتمالی کار می‌کنند،‌ مثلا این که اگر یکی از خودروهای درون قطار دچار حادثه یا تصادف شود، چه باید کرد.

از آن جا که این طرح رانندگی را بسیار ساده‌تر می‌سازد، احتمالا بسیاری از آن استقبال می‌کنند؛ البته به شرط آن که استفاده از آن نیاز به تجهیزات گران‌قیمتی نداشته باشد و سیستم‌های مورد نیاز آن روی  انواع و اقسام خودروها جواب بدهد. باید دید آیا در خیابان‌های واقعی نیز همه اهداف ذکر شده محقق می‌شوند یا خیر؟

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    0 0
    آقاجان یکی از تخصصهای ما رانندگان ایرانی اینه که تمام اون کارهایی رو که شکلش رو کشیدین (کتاب خوندن ، تلفن حرف زدن و ...) در حالی که خودمون(و بدون راهنمایی سرگروه) با سرعت حداقل 120 تاتو اتوبان میریم انجام میدیم تازه در عین حال لایی هم میکشیم.