علیرضا صدرا

*«توسعه متعالی»( T.D.: Transcendental Development): الگوی راهبردی پیشرفت(P: Progress)انقلابی جمهوری اسلامی ایران است. پیشرفت و توسعه متعالی توحیدی یا توأمان؛ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می باشد.

*الگوی پیشرفت و توسعه متعالی: نمونه(شاهد یا اسوه؛ مدل ساختاری و نهادی-الگوی رفتاری)ساده شده، مبنایی یا مطلوب توسعه متعالی و پیشرفت ج.ا.ا. است.

*پدیده بی بدیل انقلاب اسلامی ایران: با شعائر شعورخیر و شورانگیز؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، پدیدار و پیروز شد.  استقلال از سلطه، نفوذ و وابستگی فکری-فرهنگی، سیاسی-نظامی و اقتصادی و حتی فناوری و بویژه صنعتی به بیگانه(نه شرقی-نه غربی)، خصوصا رهایی از الگوی توسعه تک ساحتی-تنازعی مدرنیستی کاپیتالیستی-کمونیستی، آزادی از استبداد و عدم توسعه و جایگزینی نگاه، نظریه و نظام سیاسی مردم سالاری دینی.

*نظام سیاسی انقلابی بدیع، نوین، نوبنیاد، نمونه و نیز اثربخش و الهام بخش جمهوری اسلامی ایران: طی سه دهه پرحادثه، مراحل تاریخی و مراتب حیاتی سه گانه؛ گذار و تاسیس، حماسه دفاع مقدس و تثبیت و سرانجام سازندگی و توسعه زیربنایی خویش را با کارامدی و موفقیت هرچه تمامتر از سرگذرانده و پشت سر گذارده است. هم اینک نیز پیشرفت و توسعه متعالی چشم انداز را فرا(ز)آینده خود دارد.

*چشم انداز توسعه متعالی و پیشرفت: با چالش کارامدی علمی و عملی به منظور تبیین علمی، ترسیم عملی و تحقق عینی فرارو می باشد.

*چشم انداز توسعه متعالی و چالش کارامدی متعادل: در تبیین، ترسیم و تحقق علمی، عملی و عینی؛ نیازمند الگوی علمی؛ نظری، راهبردی و اجرایی می باشد.

*الگوی: توسعه متعالی و کارامدی متعادل؛ چشم انداز و چالش جمهوری اسلامی: توحیدی؛ دو ساحتی: متعادل و متعالی است. یعنی توسعه گرا، تعادل بخش و تعالی نگر و تعالی آفرین اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛ معنوی و  اخلاقی می باشد. به ترتیبی که خواهد آمد:

*پیشرفت یا توسعه متعالی؛ توسعه اقتصاد، سیاست و فرهنگ؛ معنویت و اخلاق است. در واقع متشکل از؛ اقتصاد توسعه و توسعه اقتصادی، توسعه یا تعادل سیاسی و سیاست تعادل یا متعادل و توسعه یا تعالی فرهنگی یا فرهنگ تعالی و متعالی می باشد. در حقیقت؛ توسعه اقتصادی، توأمان با توسعه یا تعادل سیاسی و در جهت تعالی فرهنگی و فرهنگ متعالی است. بدین ترتیب این چنین پیشرفت و توسعه متعالی؛ توسعه سه بخشی می باشد. و به اصطلاح توسعه کلان بخشی، میان بخشی و فرابخشی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده و محسوب می گردد.

*توسعه متعالی: توسعه دو بُعدی می باشد. به اصطلاح توسعه دو ساحتی مادی و معنوی است. یعنی هم توسعه اقتصادی یا توسعه ساحت مادی و ابزاری بوده و به شمار می آید. همزمان با آن و همچنین در جهت تعالی معنوی و اخلاقی بوده و محسوب می گردد. به همین مناسبت توسعه انسانی و ارزشی حقیقی، یقینی و واقعی است. به تعبیری؛ توسعه حقیقی، یقینی و واقعی انسانی به شمار می آید.

*توسعه متعالی: به سبب توسعه مادی به اضافه و در جهت(+/ß)توسعه و تعالی معنوی؛ توسعه توحیدی می باشد.

*توسعه متعالی: همچنین توسعه متعادل یعنی میانه روانه است. یعنی توسعه متعادل میانه دو سویه متعارض محسوب می گردد. یعنی توسعه توحیدی متعادل و متعالی میانه؛ عدم توسعه و عقب ماندگی در و از یک سو و توسعه تک ساحتی، یک بعدی و صرفا مادی، اقتصادی و ابزاری از و در دیگر سو می باشد.

*توسعه متعالی: توسعه درونزا است. که با فعلیت و فعالیت استعداد ها و امکانات داخلی و ملی اعم از درونی و حتی ذاتی تا سر حد فطری انسانی و غایات مطلوب و مطالبات حقیقی(او)حاصل می شود.

*پیشرفت و توسعه متعادل و متعالی: از سویی در مقابل وابستگی، استثمار و عدم توسعه می باشد. از دیگر سو-در مقابله(متقابل)با توسعه استثماری یعنی توسعه داخلی از طریق وابسته سازی، وابستگی و عقب نگهداشتگی سایر جوامع، ملت ها و دولت ها و کشور ها بوده و قرار دارد. که از آن تعبیر به توسعه استکباری یا امپریالیستی و در حقیقت توسعه تنازعی یا داروینیستی است.

*توسعه و پیشرفت متعالی فراگیر و فراهم آمده است از؛

الف-توسعه اقتصادی و اقتصاد توسعه شامل ؛

1-توسعه مالی، پولی، بانکی، ارزی، ...

2-توسعه عمرانی؛ زیربنایی-روبنایی

3-توسعه کشاورزی، صنعتی و تجاری یا بازرگانی و خدماتی

4-توسعه و تنظیم تولید، توزیع و مصرف

5-توسعه سلامت(بهداشت و طول عمر و افزایش امید به زندگی)

6-توسعه رفاه(و نه ترفه طلبی و تجمل)و حتی تفریحات سالم و سازنده می باشد.

+ب-توسعه و تعادل سیاسی و یا سیاست تعادل و متعالی اعم می باشد از و برآمد:

    1-بسیج، حضور و مشارکت مسئولانه مردمی

    2-عدالت اجتماعی(؛ اقتصادی-سیاسی-فرهنگی)

    3-اول-نقش راهبردی دولت

دوم-کارامدی ملی

سوم-اقتدار قانونی، مردمی و موثر سیاسی و عزت

+ج-توسعه و تعالی فرهنگی؛ تعالی معنوی و معنویت متعالی-تعالی اخلاقی و اخلاق متعالی؛

1-علمی؛پژوهشی: مطالعات پیمایشی-آمایشی، تحقیقات نظری-بنیانی ،آموزشی نظری-پرورشی عملی اطلاع رسانی

2-دینی و مذهبی

3-هنری.

 حاصل:

پیشرفت و توسعه متعالی ج.ا.ا.: پی ساز و پیش درآمد؛ تجدید و تاسیس تمدن نوین اسلامی-ایرانی(در ایران، نمونه ایران، از ایران)بوده و خواهد بود. نه تنها بسان یک ملت، دولت، قدرت و حتی کشور، بلکه به عنوان یک مدنیت و بلکه مکتب. الگو، توسعه و پیشرفت و مدنیت و مکتب متعالی.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

/30118 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =