۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵

یوکیا آمانو 62 ساله توانست با یک رأی ضعیف به مقام دبیر کلی این آژانس برسد.

محمدرضا نوروزپور

هماهنگی و هم نظری با آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران و ژاپنی بودن، دو معیاری بود که سبب شد کشورهای صنعتی ناگهان به جای حمایت از مردی از آفریقای جنوبی، از یک دیپلمات ژاپنی حمایت کنند تا این او باشد که جای محمد البرادعی در آژانس بین المللی انرژی اتمی را می گیرد.

بدین ترتیب برخلاف آنچه تصور می شد، عبدالصمد المینتی، مردی از آفریقای جنوبی، دبیر کل نشد و یوکیا آمانوی 62 ساله که یک دیپلمات حقوق دان و متخصص در مسائل مربوط به خلع سلاح است توانست با یک رای ضعیف به مقام دبیر کلی این آژانس برسد. طرفداران او معتقدند که چون ژاپن تنها کشوری است که از بمب اتمی آسیب دیده، انتخاب او که یک ژاپنی است و از قضا تخصص خوبی در مسائل بین المللی مربوط به خلع سلاح و سلاح های کشتار جمعی دارد می تواند آژانس را به سمت سویی حرکت دهد که از رخوت قبلی حاکم بر آن در زمان البرادعی بیرون آید.

از نگاه کشورهای صنعتی و همسو با آمریکا، البرادعی که دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه نیویورک داشت، آنگونه که لازم بوده در برابر ایران موضع نگرفته و نتوانسته آژانس را در منع تکثیر سلاح  های هسته ای به اهداف خود نایل آورد و حالا کارهای زمین مانده البرادعی را قرار است این ژاپنی که گفته می شود مدعی است نسبت به تعهد فناورانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص انجام بازرسی ها پایبند خواهد ماند، انجام دهد.

اما نگرانی همین کشورها از این است که او نتواند با داشتن تنها 23 رای از 35 رای، مدیریتی قاطع و کارآمد از خود ارائه دهد و به هرحال رقیبی دارد که توانسته نیمی از آراء او را به خود اختصاص دهد. اما آمانو در کنار ژاپنی بودنش، امتیاز نزدیکی رای به آمریکا را نیز دارد. او اگرچه باراک اوباما را به خاطر داوطلب شدنش برای مذاکره با ایران ستوده و گفته است که باید با ایران محترمانه رفتار شود، اما به شدت در خصوص پرونده هسته ای ایران مشکوک و بدبین است.

او دوسال پس از فرو افتادن دو بمب اتمی بر سر ژاپن به دنیا آمد. فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه توکیو است، مدتی رئیس بدنه حاکم سیاست گذاری آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده، در سمتهای خلع سلاح چند جانبه و منع گسترش تسلیحات هسته ای یک متخصص است و بیش از 36 سال سابقه مذاکره در امور خارجی ژاپن را در کارنامه خود دارد. آنهایی که سعی می کنند درباره او غیر سیاسی سخن بگویند، البرادعی را دبیرکلی سیاسی تلقی می کنند که خارج از چارجوب وظایف و اختیارات خود سخن می گفته - اعتراض البرادعی به هسته ای بودن اسرائیل یا استانداردهای دوگانه آمریکا در برخورد با کشورها-اما آمانو را یک یک فن سالار محتاط نام می برند که قرار است آژانس را به گفته خودشان پس از12 سال ، از سیاسی کاری دور کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =