۰ نفر
۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۶

حسینعلی شهریاری

زهرا تالانی- مسئله آلودگی هوای تهران اکنون دیگر جزو یکی از معضلات اصلی و جدا نشدنی زندگی پایتخت نشینان درآمده و سبب شده تا تهرانی ها هر لحظه منتظر شنیدن خبری مبنی بر قرار گرفتن در شرایط اضطرار یا بحران و به تبع آن تعطیلی ادارات،مدارس و.. باشند. در حالیکه دوباره چند روزی است پایگاه های اطلاع رسنای هوا شناسی اعلام کرده اند که آلودگی به مرحله اضطرار رسیده است حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که آلودگی بحرانی است. از طرفی وی به تازگی اعلام کرده است که حداقل 4 هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده اند.

به همین منظور گفت وگویی را با وی انجام داده ایم:

قرار بود شما در کمیسیون بهداشت موضوع آلودگی هوای تهران را پی گیری کنید. نتیجه چه شد؟

تداوم آلودگی هوا در سه - چهار سال آینده مشکلات بسیاری برای سلامت مردم ایجاد می‌کند، اما متاسفانه هنوز اراده جدی در میان مسوولین برای کاهش این معضل بوجود نیامده است. در کمیسیون مطرح شد پیش از این‌که آلودگی لندن در کشور رخ دهد باید به فکر اتخاذ تصمیمات موثر باشیم، یکی از این تصمیمات تاکید بر ارتقای کیفیت خودروهاست که متاسفانه خودروسازان به آن توجهی ندارند و واقعا هیچ تحولی در خودروها ایجاد نکرده‌اند.

طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود 250 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که با پایان برنامه چهارم و با وجود گذشت یک سال دیگر از این برنامه، به دلیل نبود اعتبارات کافی، تاکنون فقط 25 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده‌اند. ضمن این‌که توقع داریم دولت در این وضعیت اعتبار دو میلیارد دلاری مترو را پرداخت کند تا مترو فعال‌تر شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد کمیسیون، هیاتی مشخص کند تا در ادامه کار مساله را ارزیابی کند و در جاهایی که لازم است مانند بودجه سال 90 به لحاظ اعتباری و موظف کردن دستگاه‌های دولتی به رعایت موارد مشخص شده، اقدام کنند. در این صورت به موازات این‌که کارهای مسکنی و فوری انجام می‌دهیم، کارهای میان مدت و درازمدت هم انجام دهیم تا در یک برنامه زمان بندی شده 7-8 ساله مشکلی برای آلودگی هوا در حدی که هم اکنون شاهد آن هستیم، نداشته باشیم.

آقای شهریاری ، شما اعلام کردید که حداقل 4 هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده اند. در حالیکه هنوز وزارت بهداشت آماری ارائه نکرده است؟

بله. من این امار را دادم. مدیر کل بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد که آلودگی هوا سال گذشته جان 3500 تا 4 هزار نفر را گرفته است، اما هنوز آمار امسال را اعلام نکرده است.

شما در جلسه ای که داشتید این آمار را نخواستید؟

وزارت بهداشت هر سال مطالعات دقیقی را درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت مردم انجام می‌ دهد، این مطالعه سال گذشته نیز انجام شد و نشان داد که بین 3500 تا 4 هزار نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی‌ها فوت کردند. آمار امسال اعلام نشده پون معمولا آمار محرمانه است و به مراجع زیربط ارائه می شود.

همانطور که استحضار دارید در روزهای اول الودگی هوا، کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوا طرح های کوتاه مدتی را برای کاهش آلودگی اعلام کرد. به نظر شما کدامیک از این طرح  ها موثر واقع شدند؟

اقدامات انجام شده برای کنترل آلودگی هوا کافی نبوده است، ما در رابطه با حفظ زیست، چارچوب‌های شهرسازی و توسعه، حمل و نقل، ورود ماشین‌ها به خیابان و تقسیم و تخصیص منابع، مشکلات اساسی داریم، لذا مساله‌ی مهم این است که بتوانیم نقشه جامعی داشته باشیم و از این به بعد نگذاریم این معضل ادامه یابد.

طرح دورکاری که اخیرا دولت به اجرا درآورده در کاهش آلودگی هوای تهران نقش موثری دارد و در آینده هم تاثیر خود را خواهد گذاشت. البته طرح انتقال از تهران هم می تواند به طور قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

آیا تعطیلی هم می تواند راهکار موثری باشد؟

سوال من این است که چقدر با تعطیلات می توانیم آلودگی را کاهش دهیم وقتی مردم در روز تعطیل به فکر کارهای عقب مانده هستند و دوباره خودرو خود را بیرون می آورند. باید علت یابی کنیم که چرا این اتفاق برای تهران می افتد و سپس به دنبال حل ریشه ای آن باشیم، نه اینکه برای کاهش آلودگی هوا مدارس، دانشگاه ها، ادارات و به طور کلی پایتخت را تعطیل کنیم.مهمتر از همه تعطیلات صدها میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند. بنابراین بهتر است به دنبال راهکار دیگری باشیم.

شما چه راهکارهایی را برای کاهش آلودگی پیشنهاد می دهید؟

 دولت باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد بطوری که 2 میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود اما دولت نسبت به آن بی توجه بود و همچنین اجرای طرح دورکاری و انتقال از پایتخت و جمع آوری خودروهای فرسوده می تواند در کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد.

ما باید روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم و در روند توسعه به گونه‌ای کار کنیم که محیط زیست از بین نرود، و تقسیم منبع به شکل عادلانه باشد. چرا که اگر این برابری وجود داشته باشد دلیلی ندارد افراد تمام خطر مهاجرت را بپذیرند و برای دسترسی امکانات به تهران بیایند و در نتیجه جمعیت پایتخت به این میزان افزایش یابد.

شما منشا آلودگی را در چه چیزی می دانید؟

به نظر من منشا آلودگی هوا بخاطر وسایل نقلیه و 22 درصد هم به خاطر کارخانه ها است . همچنین پالایشگاه نفت تهران نیز 6 درصد در آلودگی هوای تهران دخیل است.در اثر آلودگی هوایی که در کشور بوجود آمده است .

از طرفی نبود تولیت واحد و مشخص برای کاهش آلودگی هوا یکی دیگر از مشکلات موجود است، وزارتخانه‌های صنایع و معادن، نفت، کشور، بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از جمله دستگاه‌هایی هستند که در امر کاهش آلودگی هوا دخیل هستند و متاسفانه در شرایط سخت و مشکل، بیشترین مسوولیت، متوجه سازمان حفاظت محیط زیست می‌شود در حالی که استانداردسازی بنزین و گازوئیل مربوط به وزارت نفت است و در حال حاضر گازوئیل ما 10 برابر بیشتر از گازوئیل کشورهای اروپایی آلودگی دارد. الان به نظر من آلودگی هوای تهران به مرحله بحرانرسیده نه اضطرار.

آیا بنزین تولیدی هم در آلودگی هوا نقش دارد؟

 با بررسی هایی که بوجود آمده است بنزین که در پالایشگاه ها تولید می شود می تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد. البته هنوز این موضوع تایید نشده و ما از وزارت نفت خواستیم که در این باره توضیح دهد.

اما مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست عنوان کرده بود که وزارت بهداشت هیچ اقدام خاصی در این مورد انجام نمی دهد.

اظهارات برخی از افراد و مسئولان در خصوص کوتاهی وزارت بهداشت در مواجهه با آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه شهر تهران ناشی از انگیزه‌های غیرعلمی و غیرحرفه‌ای بوده و پاسخ به آنها ما را از انجام وظایف خطیر قانونی خود که همانا توجه به سلامت مردم و جامعه است دور نگه می‌دارد.

علاوه بر این وزارت بهداشت در حضور نمایندگان مجلس، مجمع نمایندگان استان تهران، اعضای کمیسیونهای بهداشت و درمان، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و انرژی مجلس و کمیسیون تخصصی امور زیربنایی دولت بارها در این خصوص گزارش ارائه کرده است.

این آلودگی در دراز مدت چه تاثیری بر مردم می تواند داشته باشد؟

در اثر آلودگی هوا بیماریهایی همچون کند ذهنی، سردرد،زود عصبانی شدن، کاهش توان افزاد و بیماریهای سرطانی، افراد جامعه را تهدید می کند.

42134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    0 0
    اینا واسه دوران اصلاحاته...می خوان سیاه نمایی کنن الان مردن...نامردا
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    0 0
    ای کاش آلودگی هوا تنها منحصر به تهران بود. چگونه می توان پذیرفت که شهرهای شمالی کشور متحمل آلاینده های سمی و مضر ناشی از بنزین باشد؟ آیا این یک فاجعه انسانی نیست؟