افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند کم‌تر به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل دچار می‌شوند.

آخرین مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها برای سلامت بدن فواید زیادی دارد بلکه مغز را نیز از عوارض بالا رفتن سن در امان نگاه می‌دارد.
این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی است، البته مقدار بسیار کمی گوشت قرمز هم در این رژیم غذایی وجود دارد.
کریستین تانگنی از مرکز پزشکی دانشگاه راش در این باره گفت: با کمک این رژیم غذایی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و مانند آن‌ها پیشگیری کرد.
دانشمندان برای آن‌که تاثیر این رژیم غذایی را روی عملکرد مغز انسان بررسی کنند مطالعاتی را روی 4 هزار فرد بالای 65 سال انجام دادند.
بر همین اساس محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کرده و برای یکی از آن‌ها رژیم غذایی مشابه با مردم یونان و برای گروه دیگر بر اساس معیارهای تعریف شده در راهنمای غذایی آمریکا در سال 2005 انواع خاصی از غذاها را معین کردند.
سپس هر 3 سال یکبار میزان کاهش عملکرد مغزی این افراد مورد بررسی قرار گرفت و برای این کار دانشمندان از تست‌های بررسی مهارت‌های پایه ریاضی و حافظه به یادآوری کلمات استفاده کردند.
در نهایت مشخص شد افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای استفاده کردند با سرعت کم‌تری نسبت به دیگران به بیماری‌های مغزی و زوال عقل دچار می‌شوند. حتی زمانی که دانشمندان فاکتورهای دیگر مانند تحصیلات، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و موارد دیگر را در نظر گرفتند باز هم نتایج به همین شکل باقی ماند.
به نظر می‌رسد این غذاها دارای اثراتی هستند که از مغز در برابر آسیب‌های حاصل از افزایش وزن پیشگیری کرده و از تورم و استرس اکسیداتیو که باعث تخریب سلول‌های مغزی می‌شوند جلوگیری می‌کنند. این عوامل می‌توانند زمینه را برای بیماری‌هایی نظیر آلزایمر فراهم کنند.
رویتر، 28 دسامبر

44132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =