چرا زور هیچ‌کس به مافیای کنکور نمی‌رسد!

سال‌هاست مافیای کنکور به ویژه سرکرده آن مافیا برای بقای کنکور و اجرا نکردن دو قانون مصوب مجلس مطالب متکی به نظرات غیر علمی، غیر مستند و مغایر یافته‌های پژوهشی در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو منتشر می‌کند که در راستای سابقه تحصیلی هراسی و زیر سئوال بردن امتحانات نهائی است.

احمد حج‌فروش *

​از زمانی که  وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد زورش به مافیای کنکور نمی رسد، برخی رسانه ها مطالبی منتشر کردند که حاوی مطالب خلاف واقع بود و افکار عمومی را نسبت به امتحانات نهائی در آموزش و پرورش (که قدمت و حسن شهرت بیش از ۱۰۰ ساله دارد) بد بین می کرد.

سال هاست مافیای کنکور به ویژه سرکرده آن مافیا برای بقای کنکور و اجرا نکردن دو قانون مصوب مجلس مطالب متکی به نظرات غیر علمی، غیر مستند و مغایر یافته های پژوهشی در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو منتشر می کند که در راستای سابقه تحصیلی هراسی و زیر سئوال بردن امتحانات نهایی است[۱].

البته برخی تصور می کنند مافیای کنکور در مؤسسات آموزش کنکور خلاصه می شود که آگهی تبلیغات بعضی از آنها شبانه روز در رسانه ملی پخش می شود و وزارت آموزش و پرورش مجوز آنها را صادر کرده و زور وزیر به مؤسساتی که خود مجوز داده نمی رسد!! در حالی که چنین نیست؛ آنها سرشاخه های مافیای کنکور هستند و حذف آنها به راحتی ممکن است اما قطع سرشاخه ها قطع ریشه و تنه مافیای کنکور نیست و مشکلی را حل نمی کند، بلکه زور وزیر به ریشه و تنه اصلی مهم ترین سازمان مافیائی کنکور نمی رسد؛ چرا که از قلمرو وظایف نظارتی آموزش و پرورش خارج است. سازمان مخوفی که در ۳۷ سال گذشته تولید و توزیع کننده سم مهلک (خطرناک تر از همه انواع مواد مخدر) در قالب سئوالات چهار گزینه ای کنکور بوده، سئوالاتی که بنا به نظرات بسیاری از استادان دانشگاه (همان منبع در پانویس)، تفکر و اندیشه ورزی، خلاقیت و نوآوری و کار آفرینی را در ذهن جوانان کشور از بین برده و انبار حافظه آنها را از دانش سطحی فرّار پُر کرده است.

برخلاف نظراتی که القاء می کند: «قانون حذف و یا کاهش ضریب تأثیر کنکور، از همان اول فاقد قابلیت اجرائی بوده؛ اتفاقا هر دو قانون از ابتدا قابلیت اجرائی داشته اند، مشروط بر آنکه مجری اصلی قانون عزم اجرای آن را می داشت؛ اما چون اجرای قانون منافع اقتصادی مجری اصلی قانون را به خطر می انداخت، لذا از ابتدا عزم اجرای قانون را نداشت؛ هر سال برای اجرا نکردن قانون بهانه جوئی کرد. با این که تبصره های ۴ و۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو (مصوب ۹۲/۰۶/۱۰) دست مجری قانون را برای انتخاب حد اکثر ضریب تأثیر برای سابقه تحصیلی باز گذاشته بود و مجری می توانست در اولین سال اجرای دومین قانون (سال ۹۳) متناسب با دو سال از سه سال دوره متوسطه که امتحانات نهائی برگزار می شد، ضریب سابقه تحصیلی را به میزان دو سوم (۶۶.۷ درصد) افزایش دهد، اما مجری اصلی قانون نه تنها در سال ۹۳ بلکه پس از ماده واحده اصلاحی سال ۹۵ که پوشش امتحانات نهائی در سه سال حذف شد تا کنکور ۹۸،  حاضر نشده حتی یک درصد از ضریب ۱۰۰ درصدی کنکور بکاهد و به ضریب سابقه تحصیلی بیفزاید.

در ۱۱ سال گذشته نه تنها زور وزیرآموزش و پرورش به این مافیای مخوف نرسیده، بلکه زور مسئولان سایر قوا هم در این مدت به چنین مافیائی که منافع نا مشروع چند  هزار نفر را (بدون توجه به منافع مشروع مردم) تأمین می کند نرسیده است (۲).

متأسفانه سئوالات چهار گزینه ای ضد ارزش سال هاست که تیشه به ریشه نظام تعلیم و تربیت زده و فارغ التحصیلان دانشگاهی نا کارآمد و بسیاری از نا بسامانی های امروز و آینده کشور پیامد کنکور است.

در حالی که اگر این نوع سئوالات برانداز نظام یادگیری نبود بجای بالیدن بر اندک جوانان خلاق کشور(که خلاق شدن آنها نه از آموخته های مدرسه و دانشگاه، بلکه محصول استعداد ذاتی و سخت کوشی فردی آنان است)؛ می توانستیم بر ده ها هزار جوان خلاق در هر رشته و تخصص ببالیم.   

آنها که با سو گیری نسبت به کنکور تهمت ناروای خرید و فروش نمره را در امتحانات نهائی مطرح و به این وسیله به همه معلمان شریف و امین کشور توهین می کنند؛ به خوبی واقفند که  سر برگ اوراق امتحانات نهائی جدا می شود و اوراق بدون مشخصات صاحبان آن معمولا به مرکز استان و یا منطقه دیگر فرستاده می شود ومصححان این اوراق از هویت صاحبان اوراق باخبر نیستند، اما چون این گروه از سفره مافیای کنکور تغذیه می کنند و نمی خواهند بساط این سفره جمع شود سعی می کنند مردم را نسبت به امتحانات نهائی بدبین کنند.

تهمت زنندگان به معلمانی که تصحیح اوراق امتحانات نهائی را به عهده دارند،  نمی توانند به سؤالات زیر  پاسخ دهند که:

چرا مصحح باید ورقه ای را که نمی داند متعلق به کیست و یا مربوط به کدام دبیرستان و کدام منطقه است نمره غیر واقعی بدهد در حالی که دونفر دیگر تصحیح قبلی را کنترل می کنند؟!

با این که هویت صاحب ورقه نا معلوم است، مصححان هر ورقه از چه کسی باید پول کثیف بگیرند و به ورقه چه کسی نمره اضافی بدهند؟!

در ۱۱ سال گذشته که دو قانون برای جایگزینی سابقه تحصیلی بجای کنکور تصویب و ابلاغ شد؛ انگ نا روای خرید و فروش نمره به معلمان شریف توسط اعضای مافیای کنکور(که این جایگزینی، کسب و کارآنها را دچار اختلال می کند) مکرر در رسانه های گوناگون منتشر و رواج یافته، اما آنها که نا آگاهانه این انگ را تکرار می کنند در تله مافیای کنکور افتاده اند.

جمله ای با مفهومی غلط نظیر: «کنکور بد است ولی چون جایگزین بهتری نیست باید آن را تحمل کرد» سال ها است که توسط سرکرده مافیای کنکور و اعضای آن تکرار شده که توهم صحیح بودن آن درنوشتار بعضی کارشناسان (که فاقد اثر علمی- پژوهشی هستند) نیز مشهود است. در حالی که قبل از پیدایش کنکور به سبک کنونی  بیش از ۷۰ سال سابقه تحصیلی در کشور ما محور اصلی سنجش و پذیرش دانشجو بوده است. از طرفی همه محققان و اندیشمندان عالم و تجارب کشورهای جهان با دلایل علمی می گویند سئوالات چهار گزینه ای سمّ خطرناک است و سئوالات تشریحی را بهترین جایگزین انتخاب کرده اند؛ آنوقت ما باید مدام سخنان سرکرده مافیای کنکور را مبنی بر این که جایگزینی بهتر از کنکور نیست را تکرار کنیم؟!

در گذشته که حدود ۱۰ درصد داوطلبان به دانشگاه راه می یافتند کمتر کسی بر سلامت امتحانات نهائی تردید و یا خدشه وارد می کرد و در۱۰۰ سال گذشته تنها دو بار سئوالات امتحانات نهائی در دو منطقه کوچک لو رفته است، که با استفاده از سئوالات رزرو مشکل خیلی زود حل شد؛ اما سابقه لو رفتن سئوالات کنکور به دفعات در سطح ملی رخ داده است؛ حتی به دخالت قوه قضائیه کشیده شده است، در حالی که مافیای کنکور همواره ناهنجاری های چند جانبه کنکور را نادیده گرفته و علیه سابقه تحصیلی جوسازی زیادی کرده است.

شکایت های متعدد از کنکور سبب گردید طی سال های ۵۴ تا ۵۶ سابقه تحصیلی (تنها نمره معدل سال آخر) با ضریب۵ (۶۰ درصد) در برابر کنکور با ضریب۲ (۴۰ درصد) محور سنجش و پذیرش دانشجو باشد. شکایت های۱۰ سال گذشته از کنکور بالغ بر چند۱۰۰ کارتن در مرکز اسناد کتابخانه ملی موجود است، اما کنکور همچنان با ضریب ۱۰۰ باقی است.

آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی با مدیریت ضعیفی که تا کنون داشته، نتوانسته از حق مسلم سابقه تحصیلی دفاع کند و وزارت علوم از سال ۵۷ تا کنون جبارانه ضریب۶۰ درصد سابقه تحصیلی را به صفر کاهش داد و از همان زمان نظام تعلیم و تربیت را در آموزش قبل از دانشگاه و در آموزش عالی  به ناکارآمدی و تباهی کشاند.

در۱۰۰ سال گذشته معتبر ترین دانشگاه های جهان از هاوارد و پرینستون و برکلی تا آکسفورد و سوربن و سایر دانشگاه های معتبر جهان تنها سابقه تحصیلی دیپلمه های ایرانی را ملاک پذیرش دردانشگاه های خود قرار داده اند و برای نمرات کنکور ما پشیزی ارزش قائل نبوده و نیستند؛ اما سرکرده مافیای کنکور در ایران کاری کرده که سابقه تحصیلی جوانان کشورمان در ایران بی ارزش (در حد صفر) و فاقد اعتبار تلقی شود و برخی افراد که حتی یک تحقیق علمی در باره روش های سنجش و پذیرش دانشجو انجام نداده اند، دست به قلم می شوند و آزمون ناهنجار و برانداز «کنکور» را قابل دفاع ترین شیوه انتخاب دانشجو معرفی می کنند!

آسیب های سئوالات چهار گزینه ای بر نظام های تعلیم و تربیت در جهان سبب شد قریب به اتفاق کشورها از حدود ۵۰ سال قبل این نوع سئوالات را از سنجش پیشرفت تحصیلی و از نظام های آموزشی خود خارج کرده و به زباله دان تاریخ بیندازند.

چگونه است که سابقه تحصیلی بیش از۷۰ سال از کنکور با ارزش تر بوده و همه جوانانی که در آن دوران معدل های ۱۸ و۱۹ و۲۰ کسب می کردند، برای همه مردم و جوانان مسلم بوده که مستحق ادامه تحصیل در رشته/ دانشگاه های پرداوطلب هستند؛ اما حالا ادعا می شود صاحبان معدل های ۱۸ و۱۹و۲۰با تقلب و خرید نمره به این معدل ها رسیده اند و مستحق ادامه تحصیل در رشته/دانشگاه های برتر نیستند؛ مگر آنکه رتبه دوپینگ کنکوری آنها بالا باشد؟! آیا اگر ۱۰۰۰ نفردر کشور در همه دروس خود نمره۲۰ کسب کرده اند به همه۱۲ معلم خود رشوه داده و همه این ۱۲.۰۰۰ معلم در همه رشته ها فاسدند؟!

آیا همه آنها که معدل های ۱۹ و ۱۹.۵ و ۱۹.۷۵ و یا نمره ای بین این نمرات کسب کرده اند و تعداد آنها در سراسر کشور به ۱۰ هزار نفر بالغ شود به ۱۲۰.۰۰۰ معلم رشوه داده اند؟!!!

کدام عقل سلیم چنین ادعاهای واهی که در واقع توطئه های اعضای مافیای کنکور است را باور می کند؟

اگر معدل های ۱۸ و ۱۹ و۲۰ خریدنی است و با پول کثیف به دست می آید چرا بخشی از جوانانی که با معدل های ۱۰ تا ۱۲ و پرداخت پول زیاد به مافیای کنکور و دوپینگ ترفندهای کنکور رتبه های بالای دو و سه رقمی  کسب کرده اند، با پرداخت پول های مشابه معدل های خود را به ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ تبدیل نکردند؟!

آیا آنها که دارای معدل های ۱۰ تا ۱۳ هستند مستحق تحصیل در رشته/ دانشگاه های برتر هستند؟!

هیچ فکر کرده اید که پزشکان ومهندسانی که با این معدل های نازل فارغ التحصیل می شوند تا چه اندازه به فراوانی خطاهای نظام پزشکی ونظام مهندسی کشور می افزایند؟

آیا کشور ما باید صاحب اندک نخبگان واقعی باشد که، نه از آموخته های مدرسه و دانشگاه، بلکه  به برکت استعداد ذاتی و سخت کوشی فردی به جایگاهی رسیده اند؟ یا نظام مدرسه ای و دانشگاهی ما باید ده ها هزار جوان خلاق و کار آفرین تربیت کند؛ درحالی که به سبب کنکور برانداز علم وفناوری ومعرفت و اخلاق، بسیاری از سرمایه های اجتماعی کشور در باتلاق نا توانی و بی هویتی فرو رفته اند.

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که سئوالات چهارگزینه ای درسنجش آموزش تا چه اندازه به نظام تعلیم و تربیت، سایر نظام ها و به علم و فناوری کشور آسیب رسانده واگر سابقه تحصیلی (با اصلاح مهم ترین عیب آن و جایگزینی تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی بجای تصحیح دستی) محور اصلی سنجش آموزش باشد، چه پیامدهای مفیدی برای کشوردارد؟

 آیا فارغ التحصیلان آن دوران۷۰ ساله (با توجه به نسبت علم و فناوری آن زمان) از فارغ التحصیلان کنونی ناکارآمد تر بوده اند؟

 آیا فارغ التحصیلان سه سال آخر رژیم گذشته که ضریب تأثیر سابقه تحصیلی۶۰وضریب تأثیر کنکور۴۰ بوده نا کارآمد تر از دیپلمه های امروز بوده اند؟

آیا به زباله دانی تاریخ انداختن۵۰ ساله سئوالات چهار گزینه ای توسط اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان تصمیمی اشتباه بوده و تنها جمهوری اسلامی کار درستی انجام می دهد که کنکور با سئوالات چهار گزینه ای مسموم را بر قله امتیازات قرار داده است؛ که مافیای کنکور و سایر طرفداران کنکور همه ساله آن را حلوا–حلوا کنند؟!

مافیا همواره کنکور را سالم تر از سابقه تحصیلی معرفی کرده، در حالی که اگردر این دو مفسده باشد؛ مطمئنا دفع کنکور (افسد) به سابقه تحصیلی (فاسد) واجب است.

سئوالات چهار گزینه ای کنکوردر هیچ زمانی قادر نبوده ونیست پیشرفت تحصیلی واقعی داوطلبان را بسنجد، بنابراین بهتر است سنجش آموزش (پیشرفت تحصیلی) کماکان از طریق امتحانات نهائی و سئوالات تشریحی انجام شود وکنکور با ضریب۱۰ تا ۱۵درصد (نه ۱۰۰ درصد) تنها به سنجش هوش و استعداد تحصیلی در آموزش عالی و غربال کردن نمرات امتحانات نهائی و پذیرش داوطلبان محدود گردد.

فهرست منابع:

   http://www.sedayemoallem.ir/ پژوهش /item/۱۳۸۹۷-۱- مافیای کنکور در ایران و سرکرده و اعضای آن ..

۲- اعضای مافیای کنکور و رانت خوارانی که فرزندان خود را از رشته/ محل های کم طرف دار و دور افتاده به رشته/محل های پر طرف دار منتقل می کنند حکایت از نا عادلانه بودن کنکور دارد.

[۱] - برای اطلاع از بخشی از سوابق پژوهشی مربوط به این لینک زیر رجوع شود: http://www.sedayemoallem.ir/ پژوهش /item/۱۳۸۹۷- مافیای کنکور در ایران و سرکرده و اعضای آن ...

* پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 14
    من فقط یک سوال از اقای حج فروش دارم، مدرک ایشان چیست و چی کسی به ایشان صلاحیت داده در حوزه اموزش و پرورش کارشناسی بفرمایند
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 0
    حالا شما فک کن مثل این چقدر پروژه های بخور بخور و فساد در کشور داریم و مردم وقت نمیکنن براش چاره بردارند و حلش کنند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 0
    مگر زور كسي به مافياي خودرو و مسكن ميرسه جانم مال از ما بهترانه
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 2
    دلیل اول : چون هیچ یک از مسئولین این درد رو نچشیدند و بچه ها و نوه هاشونم نمی چشند دلیل دوم : مافیا قشنگ تو این سال ها ریشه دووندا پایه هاشو محکم کرده آدماشو گرفته حالا هم هیچجوره راضی نمیشه بی خیال پول های کلان بشه. عوامل مافیا به زودی در پایین همین مطلب در وصف کنکور داستان ها می سرایند.