۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
حذف امتحان نهایی در یک شاخه تحصیلی

ایسنا نوشت:مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس آن‌چه اعلام شده تا پایان برنامه ششم باید توسعه سطح آموزش‌های مهارتی به ۵۰ درصد برسد ولی بعید می‌دانیم این موضوع محقق شود چرا که زیرساخت‌ها هنوز در کشور فراهم نیست.

محسن حسینی‌مقدم در همایش تخصصی مدیران هنرستان‌های فنی، کاردانش، معاونین آموزشی و کارشناسان فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادارات قطب شهید مدرس، گفت: ارتقاء جایگاه هنرستان‌ها فقط توسط خود مدیران و معلمان امکان پذیر است، اینکه برخی از مدیران و معلمان در مکان‌ها و جلسات مختلف می‌گویند دانش‌آموزان و معلمان ضعیف در هنرستان‌ها هستند، موجب بروز مشکلات می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر آسیب اجتماعی وجود دارد فقط مختص هنرستان‎ها نیست و این موارد در همه مدارس دیده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز مشاورانی داریم که با هنرستان آشنا نیستند و وقتی خانواده‌ای برای مشاوره مراجعه می‌کند، وی را از رفتن به این مدارس منع می‌کنند، هرچند براساس آنچه اعلام شده تا پایان برنامه ششم باید توسعه سطح آموزش‌های مهارتی به ۵۰ درصد برسد ولی بعید می‌دانیم این مورد عملی شود چون زیرساخت‌ها هنوز در کشور فراهم نیست.

وی بیان کرد: با وجود اینکه متناسب با نیاز بازار کار و آموزش تغییراتی در شاخه فنی و حرفه‌ای اتفاق افتاده و کتاب‌ها و محتوا عوض شد ولی متناسب با این تغییرات باید تجهیزات و نیروی انسانی نیز تامین شود. طی دو سال اخیر توجه خوبی به تجهیزات هنرستان‌ها شده است، ابتدای امسال از بودجه سال ۹۶ بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای خرید بخشی از تجهیزات به استان‌ها اختصاص یافت و برای سال جاری حدود ۹۰ میلیارد تومان تجهیزات پیش‌بینی شده که به مرور در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.


مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به پودمانی شدن دروس و اینکه باید هر دانش‌آموز بعد از اتمام پودمان امتحان دهد ما امتحان نهایی در شاخه فنی و حرفه‌ای نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: هرچند در شاخه نظری هم شاید مسئولان رده بالای وزارت آموزش و پرورش اعتقادی به برگزاری امتحان نهایی نداشته باشند اما علت اصلی برگزاری آن ایجاد سابقه تحصیلی برای دانش‌آموزان است.

حسینی مقدم گفت: با توجه به پودمانی شدن دروس در شاخه فنی و حرفه‌ای امتحان نهایی نخواهیم داشت چون وقتی دروس عمومی تاثیری در کنکور ندارد هیچ ضرورتی برای برگزاری امتحان نهایی نیست.

وی اظهار کرد: در سه سال گذشته مرتب به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کرده‌ایم با توجه به تغییر محتواها باید کاری کنند که یک دوره ۵ ساله را داشته باشیم که در همین راستا اولین خروجی نظام جدید در سال ۹۸ خواهد بود.


وی در این راستا از ارائه چند پیشنهاد خبر داد و گفت: پیشنهاد شده در سال ۹۸ دانش‌آموزان فارغ التحصیل هنرستانی به دلیل اینکه دیپلم‌شان ۱۲ ساله می‌شود اگر تمایل داشته باشند می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند، اینکه یک گروه جدید تحت عنوان فنی ـ هنرستانی ایجاد شود تا دانش‌آموزان هنرستانی فارغ‌التحصیل در این زیر گروه در کنار رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند و شرایط شرکت در گروه ریاضی فنی برای دانش‌آموزان هنرستانی فراهم شود.

حسینی‌مقدم بیان کرد: آنچه شورای سنجش و پذیرش دانشگاه قبول و اعلام کرده اینکه دانش‌آموزان فارغ التحصیل از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند سال آینده در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورتی که بخواهند برای خود ایجاد سابقه تحصیلی داشته باشند، باید در امتحانات نهایی گروه ریاضی، تجربی و فنی شرکت کنند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته از مجموعه ۴۲ رشته‌ای که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از بین هنرستان‌ها دانشجو جذب کرد ۳۱ رشته بدون آزمون و ۱۱ رشته با آزمون برگزار شده است.

وی گفت: تاکید داریم همین ۱۱ رشته نیز بدون آزمون برگزار شود؛ خروجی برخی رشته‌ها از جمله کامپیوتر، حسابداری و مکانیک خودرو و تربیت بدنی بیش از ظرفیت دانشگاه است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش کاهش مدارس خاص است اما به خاطر فشاری که امسال بر روی ادامه فعالیت مدارس نمونه و سمپاد وجود داشت و از سویی فشار بسیاری به آموزش و پرورش وارد کردند، مجدد مجبور بر ادامه فعالیت مدارس خاص شدیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه حرکت جدید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور هنرستان‌سازی است، بیان کرد: آینده بسیار خوبی پیش رو داریم. هرچند با مشکلات مواجه هستیم اما قابلیت‌های بسیاری در هنرستان‌ها وجود دارد.

سید مصطفی آذرکیش افزود: چندین سال بود که باید استخدامی‌ها مدرک لیسانس به بالاتر می‌داشتند و نمی‌توانستیم استادکار جذب کنیم اما با تلاش‌های صورت گرفته طی دو سال ۲۹۰۰ نیرو جذب شدند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون حدود ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استاد کار در کشور نیاز داریم. اگر دانش آموزان را در آموزش‌های کارآفرینی قرار دهیم حتی اگر کارآفرین هم نشوند، نگرش کارآفرینانه در وجودشان ایجاد می‌شود و این موضوع اتفاق خوبی است.

آذرکیش ادامه داد: برنامه‌محوری به جای کتاب‌محوری و تولید بسته‌های آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد و سرفصل‌های آموزش به دانش آموزان ارائه شود و متناسب با آن بهترین محتواها تولید گردد.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بدون شک با اعتبارات دولتی مشکلی رفع نمی‌شود و باید از توان خیرین استفاده کرد و این نیز بسته به همت مدیران و معلمان آموزش و پرورش هر شهرستان دارد.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۳ درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که میانگین کشور ۳۸ درصد است.

آذرکیش گفت: یاد دادن مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان ضروری است و اکنون یکی از برنامه‌هایی که در حال پیگیری آن هستیم، موضوع سمپاد مهارتی است.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =