کلمات نژادپرستانه «کاکاسیاه» از دو کتاب مشهور «مارک تواین» حذف شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ گاردین، «مارک تواین»،‌ نویسنده‌ بنام آمریکایی، پس از گذشت صد سال از زمان مرگش هنوز نویسنده‌ای بحث‌برانگیز به شمار می‌رود.

چندی پیش زندگینامه‌ وی که به قلم خودش نگاشته شده بود با جنجالی فراوان به چاپ رسید و اکنون لغاتی که استفاده از آنها توهین به سیاه پوستان محسوب می‌شود از دو رمان معروف او، «هاکلبرفین» و «تام سایر»، حذف شده‌اند.

در چاپ جدید این دو رمان واژه‌ «کاکاسیاه» با کلمه‌ «برده» جایگزین شده است.

بدون شک وجود کلمه‌ «کاکاسیاه»، یکی از فتنه‌انگیزترین واژه‌ها در زبان انگلیسی، در رمان «هاکلبرفین» کار تدریس این کتاب را کمی سخت می‌کند.

اخیرا تدریس این رمان برای کودکان آمریکایی در سیستم آموزشی این کشور مکررا «نامناسب» خوانده شد،‌ چرا که بسیاری از کودکان و والدین آفریقایی - آمریکایی با خواندن این کتاب و تکرار این واژه در کلاس درس، احساس خواری و خشم می‌کنند. این کلمه در کتاب «تواین» 219 مرتبه تکرار شده است.

اما بعضی بر این باورند که این لزوما موجب نمی‌شود این واژه‌ها با عبارتی ملایم‌تر جایگزین شوند. بدون شک «تواین» فردی ضدنژادپرست بود. وی در سال 1906 به طور مشترک مدرسه‌ای برای پیشبرد زندگی افراد آفریقایی - آمریکایی‌ در جهات مذهبی، اخلاقی و فرهنگی تاسیس کرد.

او همچنین شخصا هزینه‌های تحصیل یکی از اولین دانشجویان آفریقایی - آمریکایی رشته‌ی حقوق دانشگاه «ییل» را پرداخت کرد.

مطمئنا استفاده از این واژه‌ی تحقیرآمیز در «هاکلبرفین» عمدی بود و باری کنایه‌آمیز داشته است،‌ همانطور که در قسمت‌هایی از این رمان «تواین» از زبان شخصیت‌هایش طرز تفکر خود را نسبت به انسانیت و نژادپرستی نمایان می‌کند.

«مارک تواین» نام مستعار «ساموئل منگهورن کلمنتس» نویسنده‌ی آمریکایی بود. وی در سال 1835 در مرز «میسوری» در«فلوریدا» به دنیا آمد. از آثار مشهور او می‌توان به «ماجراهای تام سایر»، «هاکلبرفین»، «شاهزاده و گدا» و «عصر طلایی» اشاره کرد. وی در سال 1910 درگذشت.

 

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادي IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    3 0
    ببينين دنيا كجاست كه براي عوض كردن يك كلمه توي كتاب اين قشقرق به پا ميشه!! با مميزي و سانسور كتب در ايران مقايسه كنين، مي فهمين منظورم چيه!