تاکنون کسی از کودک رها شده باسمنجی، سراغی نگرفته است

ایسنا نوشت: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در واکنش به خبر رها شدن کودک هشت ماهه در باسمنج، گفت: تاکنون کسی از کودک رها شده سراغی نگرفته و در حال حاضر کودک رها شده را به صورت موقت در بهزیستی نگهداری می‌کنیم، اگر خبری از خانواده‌اش نشد، بهزیستی طی سه تا پنج روز با حکم قضایی کودک را به صورت دائمی پذیرش می‌کند.

محسن ارشدزاده ، اظهار کرد: عصر روز دوشنبه ساعت ۱۸، طبق اظهارات ماموران نیروی انتظامی کودکی حدود هشت ماهه در کنار ساختمان متروکه‌ای روی پله‌ها رها شده و صورت کودک در اثر برخورد با زمین کبود شده بود که بعد از پیدا شدن، کودک توسط ماموران نیروی انتظامی به شیرخوارگاه بهزیستی تحویل داده شد. 

وی با بیان این‌که کودک در هوای سرما از لحاظ پوشش در وضعیت بسیار بدی رها شده بود، افزود: کودک بسیار گرسنه و بدون آب و غذا رها شده بود که بعد از تحویل به بهزیستی در وضعیت خوبی قرار گرفت و اکنون نیز اقدامات و معاینان پزشکی مورد نیاز او انجام شده است. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: خانواده‌هایی که به هر دلیلی که کودک را رها می‌کنند خود نیز در پشت صحنه اطلاع رسانی کرده و گاهی تا لحظه تحویل کودک به شیرخوارگاه، همواره وضعیت را رصد می‌کنند.

وی با بیان این‌که سالانه به طور متوسط ۷۰ الی ۸۰ نفر کودک در شیرخوارگاه بهزیستی پذیرش می‌شود، گفت: کودکانی که به دلایل مختلف در بیمارستان، خیابان و محلات پیدا می‌شوند اکثرا با حکم قضایی در شیرخوارگاه‌ بهزیستی نگهداری می‌شوند، در طول سال اکثر خانواده‌ها پشیمان شده و مجددا فرزند خود را از بهزیستی تحویل می‌گیرند. 

وی ادامه داد: بهزیستی براساس گزارشات کتبی و شفاهی نیروی انتظامی به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به کودکان رها شده در شرایط بد بیرونی، کودکان را پذیرش می‌کند و بعد از آن نیز با دستور قضایی، اجازه‌ی نگهداری کودک برای ما صادر می‌شود و حتی در صورت نیاز، پزشکی قانونی نیز در این خصوص اظهار نظر می‌کند و بعد از بررسی و انجام معاینات پزشکی، وضعیت بهداشتی و سلامت کودک کنترل می‌شود.

ارشدزاده با بیان این‌که طبق قانون تصویب شده‌ی حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سال ۹۲، تمامی موارد برای کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و رها شده مشخص شده است، افزود: در این قانون مدت زمان خاصی برای پذیرش این کودکان تعریف شده است؛ به طوری که اگر خانواده‌ی کودک به بهزیستی مراجعه کند، می‌تواند مجددا فرزند خود را از بهزیستی تحویل گیرد، ولی اگر خانواده‌ی کودک رها شده در مدت زمان شش تا یک سال شناسایی نشود، بهزیستی طبق قانون اقدامات لازم را برای فرزندخواندگی کودک رها شده را آغاز کرده و بعد از آن نیز دادگاه حکم فرزند خواندگی آن را صادر می‌کند. 

وی ادامه داد: البته پذیرش دائم دلیل بر این نیست که کودک هیچ زمانی نمی‌تواند از بهزیستی خارج شود، حتی بعد از شش ماه الی یک سال نیز بازگرداندن کودک به خانواده‌ی او در اولویت است، ولی اگر از خانواده خبری نباشد، بهزیستی می‌تواند کودک را به صورت دائمی پذیرش کند. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =