مهاجرت پلاس: اشتباهات بزرگ در اخذ اقامت استرالیا از طریق سرمایه‌گذاری

سالانه صدها هزار نفر از سرمایه‌گذاران خارجی، از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی استرالیا استفاده کرده و برای اخذ اقامت استرالیا اقدام می‌کنند.

دولت استرالیا با برنامه‌های متعدد مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، امکانات خوبی در اختیار افرادی که از این طریق قصد اخذ اقامت استرالیا را دارند، قرار می‌دهد. یکی از این ویزاها، ویزای سرمایه‌گذاری ۱۸۸ اقامت ۴ ساله موقت است که توجه سرمایه‌گذارهای ایرانی بسیاری را به خود جلب کرده است. اما متاسفانه بسیاری از افراد با اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، نمی‌توانند ویزای اقامت دائم خود را دریافت کنند یا بعدها در سرمایه‌گذاری خود شکست می‌خورند.

 در ادامه با گروه حقوقی مهاجرت پلاس یکی از معتبرترین مؤسسات مهاجرتی، در زمینه اشتباهاتی رایج متقاضیان مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اشتباهات متقاضیان پیش از مهاجرت به استرالیا

دریافت اقامت استرالیا (۴ ساله) با مهاجرت پلاس

یکی از چالش‌های افراد متقاضی ویزای سرمایه‌گذاری، اثبات سوابق مدیریتی است. آیا راه ‌حلی برای این مسئله وجود دارد؟

بله؛ متقاضیان ویزای سرمایه‌گذاری باید اثبات کنند حداقل دو سال مالی کامل کارفرما یا خویش‌فرما بوده‌اند. اثبات کارفرمایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های این ویزا است. برخی اوقات فرد متقاضی به دلیل عدم توانایی در اثبات کارفرمایی‌اش نمی‌تواند اقامت استرالیا را دریافت کند. درحالی‌که در بسیاری موارد با ارائه مدارکی نظیر جواز کسب، پروانه ساختمان‌سازی، مشارکت مدنی، فرانشیز و …این کار امکان‌پذیر است. تنها کافی است از وکلای حقوقی زبده و آشنا با نظام حقوقی استرالیا کمک بگیرند.

هنگام ارسال مدارک، اطلاعات متناقض چه مشکلی می‌تواند به بار آورد؟

به طور کلی هر گونه تناقض پرونده متقاضی را به خطر می‌اندازد. اداره مهاجرت استرالیا، در این خصوص بسیار سخت‌گیر است و آن را معمولا خدعه و نیرنگ ارزیابی می‌کند. با این حال برای حفظ شرط عدالت، فقط یک‌بار به فرد، امکان ارائه توضیحات قانع‌کننده‌ای می‌دهد و اگر فرد نتواند توجیه مناسبی داشته باشد، درخواست او پذیرفته نمی‌شود.

آیا ممکن است فردی هنگام ارسال مدارک خود، مثلا ارزش‌گذاری دارایی‌ها و گردش مالی، دچار اشتباهی فاحش شود؟  

بله. این اتفاق بارها افتاده است. ویزای سرمایه‌گذاری استرالیا، یکی از پیچیده‌ترین ویزاهاست و افرادی که به امور حقوقی آشنا نیستند، ممکن است هنگام پرکردن فرم‌ها، ارائه گزارش‌های مالی، صورت‌دارایی و بدهی‌ها دچار اشتباه شوند که درخواست‌شان را به خطر اندازد. در واقع ویزاهای سرمایه‌گذاری صرفا پرکردن فرم، کپی مدارک و چیدمان آنها نیست. این ویزای استرالیا دارای پیچیدگی‌های حقوقی‌اند که اساسا وکلای خبره و آموزش‌دیده می‌توانند از پس آنها برآیند. مثلا در اثبات کارفرمایی یا اموال، برخی تاسیس‌های حقوقی موجود در ایران در استرالیا وجود ندارند و البته برعکس آن هم رخ می‌دهد. بنابراین برای اینکه پرونده متقاضی به خطر نیفتد، بهتر است که از از ابتدای فرایند از وکلای رسمی مهاجرتی که وکیل دادگستری استرالیا هم هستند کمک بگیرند.

اشتباهات متقاضیان پس از دریافت اقامت استرالیا (ویزای کارآفرینی ۴ ساله)

دریافت اقامت استرالیا (۴ ساله) با مهاجرت پلاس

بسیاری از ایرانی‌ها که با ویزای سرمایه‌گذاری به استرالیا مهاجرت کرده‌اند، نمی‌توانند اقامت دائم بگیرند. چرا؟

با وجود اینکه بسیاری از افراد، موفق به اخذ ویزای سرمایه‌گذاری یا کارآفرینی می‌شوند، میزان موفقیت آنها پس از ورود به استرالیا برای اخذ اقامت دائم بسیار پایین است. استرالیا از نظر حقوقی بسیار پیچیده است. به ویژه اینکه بسیاری از قوانین حقوقی آن نانوشته است. عدم آگاهی از این قوانین، مانند کسب مجوزهای لازم برای یک کار، پیچیدگی‌های مالیاتی و دعاوی حقوقی ناشی از حقوق معارض، فرد را با مشکل مواجه می‌کند. مثلا، ممکن است فردی برای کسب‌وکار خود لوگویی تهیه کند و بدون اینکه آن را در سازمان مربوطه، ثبت کند، برای محصولات خود استفاده کند. چند ماه بعد، شرکتی که لوگویی مانند این شرکت ثبت کرده است، از او به اتهام خدعه و استفاده از علامت ثبت شده این شرکت، شکایت می کند. این موارد در صورت اثبات، جریمه‌های سنگینی حتی تا  ۲۰۰هزار دلار به همراه دارد.

یا مورد دیگر، حقوق کارکنان است. حقوق کار در استرالیا بسیار پیچیده و غالبا به نفع کارکنان است. ایرانی‌ها معمولا بنابر توافق نانوشته با کارکنان، به آنها حقوق اندک با نرخ بازار سیاه یا بدون پرداخت مالیات مرتبط با آن می‌پردازند و کارکنان زمانی که اخراج می‌شوند، از این موضوع سوء‌استفاده کرده و از کارفرما شکایت می‌کنند. این موضوع نیز جرایم سنگینی دارد که گاهی به ورشکست شدن کارفرما منجر می‌شود.

متقاضیان اقامت دائم در مورد پیچیدگی‌های مالیاتی چه اشتباهی می‌کنند و چه عوارضی دارد؟

برخی از ایرانی‌ها با روش‌هایی که معمولا در ایران کاربرد دارد، به پنهان کردن درآمدهایشان اقدام می‌کنند و در صورت مشخص شدن این موضوع، نه تنها باید مالیات را پرداخت کنند، بلکه به شدت جریمه می‌شوند. جریمه‌ها نیز بسیار سنگین هستند و برخی هم جنبه کیفری و زندانی دارند.

چه اشتباهات دیگری رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به نابودی کسب‌وکار سرمایه‌گذار و عدم دریافت اقامت دایم شود؟

از مهم‌ترین اشتباهات سرمایه‌گذاران مهاجر، می‌توان به انتخاب نادرست ساختار کسب‌وکار اشاره کرد. برخی از سرمایه‌گذارها در این خصوص بسیار ضعیف عمل می‌کنند و بدون شناخت کافی از ساختار مختلف شرکت‌ها را (مانند نوع تراست که در ایران این نوع شرکت وجود ندارد) کسب‌وکارشان را راه‌اندازی می‌کنند. انتخاب ساختار درست می‌تواند تاثیر بسزایی در مالیات پرداختی یا ارزش افزوده ناشی از رشد ملک یا مال‌التجاره داشته باشد. مثلا، ممکن است به جای پرداخت مالیات ۲۵ درصد بر رشد سرمایه، فرد مجبور به پرداخت مالیات ۵۰ درصدی شود. گاهی اوقات این ارقام می‌تواند یک کسب‌وکار را به زانو درآورد.

برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم مدیریت موثر درخواست‌شان برای اخذ اقامت دائم رد شده است؛ مدیریت موثر به چه معناست و چگونه باید آن را اثبات کرد؟

- در اخذ اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری معمولا چند عامل تاثیر دارد:

۱. میزان سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار

۲. میزان فروش کسب‌وکار

۳. مدت حضور فیزیکی فرد متقاضی در استرالیا

۴. مدیریت موثر فرد متقاضی

مدیریت موثر یکی از مواردی است که به فرد در گرفتن اقامت دائم کمک بسیاری می‌کند. کارفرما باید با ارائه قراردادها، مکاتبات اداری و نظایر آن اثبات کند که در شرکت خود حضوری فعال، نه صرفا فیزیکی، داشته است. در خصوص مشاغلی مانند رستوران‌داری نیز باید نحوه تبلیغات و فعالیت‌های خود جهت معرفی رستوران را نشان دهد.

برخی از افراد هم که در رده سنی ۳۵ تا ۵۵ دارند، به دلیل اینکه در ایران به حاشیه امنی دست یافته‌اند، شرایط سخت استرالیا، آنها را خسته می‌کند و دائم به ایران سفر می‌کنند. این مشکل باعث می‌شود که نتوانند کسب‌وکار خود را تاسیس کنند یا آن را رونق دهند و به همین دلیل در گرفتن اقامت دایم، شکست می‌خورند.

سوال آخر؛ آیا دریافت مشاوره مالی و حقوقی در راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار تاثیرگذار است؟

- از آنجایی که انجام امور حسابداری برای تمامی افراد در استرالیا، چه حقیقی و چه حقوقی، به طور سالانه، الزامی است، بنابراین همیشه باید از یک حسابدار که مشاور مالی هم باشد، کمک گرفت. این کار جلوی بسیاری از دردسرهای مرتبط با سرمایه‌گذاری، اخذ وام و پرداخت مالیات را می‌گیرد. سیستم مالی، اداری و بانکی استرالیا دارای پیچیدگی‌های خاصی است که با وجود یک حسابدار یا مشاور زبده، می‌توان ریسک درگیری با اداره مالیات یا سایر نهادهای مالی و نظارتی را کاهش داد.

متقاضیان اخذ اقامت استرالیا از طریق سرمایه‌گذاری و کار می‌توانند سوالات خود را از طریق وب‌سایت مهاجرت پلاس (لینک زیر) با وکلای زبده این مجموعه در میان بگذارند و از مشاوره آنها در این زمینه بهره مند شوند. این موسسه علاوه بر ایران در استرالیا هم دفتر حقوقی دارد و متقاضیان اقامت دائم که هم‌اکنون در استرالیا هستند نیز می‌توانند از کمک وکلای پایه یک و مشاوران مالی و حسابداران این مجموعه کمک بگیرند.

مهاجرت به استرالیا

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214333