به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، اقلیم خوب جنوب کرمان زمینه را برای تولید مرکباتی باکیفیت فراهم کرده است. البته استفاده نکردن از سم و کود بیرویه طعم خاص و خوبی به این محصولات ارگانیک داده است اما مسالهای که این روزها باغداران منطقه را دچار یأس و نگرانی کرده ارزان بودن پرتقال است.یکی از باغداران جیرفتی به «خبرآنلاین» گفت:«متاسفانه این روزها پرتقال از بادمجان هم ارزانتر شده و هیچ کس هم به ما پاسخگو نیست.»
رییسی افزود: «خودمان به صورت مستقیم محصولاتمان را وارد بازار میکنیم تا سود بیشتری عایدمان شود اما این هم فایدهای برایمان نداشته است.»مهندس ساردویی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در خصوص ارزان بودن نرخ پرتقال در بازار گفت:«منطقه جنوب کرمان با بیش از۳۰هزارهکتار انواع مرکبات و تولیدی بالغ بر ۵۰۰هزارتن یکی از قطبهای تولید مرکبات در کشور است، به ویژه پرتقال مشهور والنسیا که دیررس بوده و نقش ویژهای در تنظیم بازار و تامین میوه شب عید دارد که تبدیل به یک برند نیز شده است.»
ساردویی افزود:«مزیتهای زیادی در مورد کشت مرکبات داریم بخصوص در کوهپایههای اطراف که دارای آب و هوای مناسبی هستند با تولید واشنگتن ناول که میوهای با طعم و کیفیت مطلوب است که معمولا در بازارهای داخلی مصرف میشود. البته تولید محصولات ما بیش از نیاز مصرف داخلی است.
عدم بازاریابی مناسب در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین بستهبندی نامناسب باعث شده تا در کشور و منطقه زیاد موفق نباشیم.
تشکلهای سوری کار نمیکنند
همیشه قیمت برای مصرف کننده در بازارهای هدف که شهرهای پرجمعیت هستند نسبت به چیزی که از باغدار میخرند تفاوت فاحشی دارد در این میان چندعامل دخیل هستند که یکی بحث حمل و نقل است و دوری جنوب کرمان از بازارهای هدف که باعث گرانشدن کرایه میشود و نقش واسطه هم بیتاثیر نیست طبق برآوردی که صورت گرفته حدود ۷۰درصد قیمتی که محصول در تهران به فروش میرود به جیب دلال ها و میادین تره بار می رود و ۱۰درصد سهم حمل و نقل شده و مابقی سهم کشاورز است.
این معضل از سالهای بسیار قبل وجود داشته و تاکنون هم حل نشده یکی از راههای حل آن عرضه مستقیم محصول است و باغداران باید در قالب تشکلهای مختلف اقدام به فروش محصولاتشان در میادینی مانند میدانهای شهرداریها و غرفههای سازمان تعاون روستایی به صورت مستقیم بفروشند. متاسفانه تشکلهای مرتبط در جنوب کرمان اسماً«سوری» شکل گرفته و کارخاصی در خصوص بازاریابی محصولات کشاورزی انجام ندادهاند و یکی دیگر از راهها این است که یک عده بازاریاب محصولات را با برند خاص منطقه به فروش برسانند تا دست واسطه ها از این قضیه کوتاه شود. ما همیشه ادعا میکنیم مرکباتمان محصولاتی سالم هستند از کودهای شیمیایی در حد معقول استفاده میکنند و هیچ گونه سمی در آن استفاده نمی شود دنیا امروز به دنبال محصول سالم است و میتوانیم روی این بخش کار کنیم، باید محصولاتمان را به دیگران بشناسیم تا مشتریانی را در خارج از کشور پیدا کنیم، هزینههای تولید شده ما بالاست اما عملکردمان زیاد نیست و این باعث می شود سود چندانی نصیب باغدار نشود.»
برندسازی میتواند راه نجات باغداران باشد
افشارمنش مسوول تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی به«خبرآنلاین»گفت: «اینکه قیمت بادمجان گرانتر از پرتقال است به این دلیل بوده که بادمجان در حال صادرات به روسیه است.»
وی افزود:قیمت بادمجان در سال جاری حتی به کیلویی ۱۵هزارتومان نیز رسید که البته شامل برخی از ارقام این محصول میشود.متاسفانه مرکبات صادر نمیشود زیرا بازارهای کشورهای اطراف اشباع شدهاند و اکنون مرکبات در شمال کشور نیز به خرید توافقی توسط سازمان تعاون روستایی رسیده، این روزها بنیه مالی خانوارها هم ضعیف شده و وضعیت اقتصادی در حدی است که مردم به دنبال خرید میوه نیستند بلکه دنبال چیزی هستند که بتوانند با آن شکم فرزندانشان را سیر کنند. در شمال کشورهم شرایط اقلیمی خوب بوده و محصولات مرکباتشان دچار سرمازدگی نشدهاند و همین باعث زیاد شدن پرتقال در کشور شده که قیمتها را پایین آورده است.
افشاری اضافه کرد:«امیدواریم که وانسیا را بتوانیم با قیمت خوبی به فروش برسانیم، در این مساله نمیتوانیم دلالها را مقصر بدانیم زیرا اکثر باغداران به شکل مستقیم محصولشان را وارد بازار میکنند البته بعضی از باغداران بستهبندی مناسبی برای محصولاتشان در نظر گرفتهاند که با برند خودشان همراه با کیفیتی خوب محصولشان را با قیمتی قابل توجه به فروش رساندهاند. دلالها هم گاهی به کشاورزان کمک میکنند و گاهی هم توی سرمال میزنند، بحث دیگر حمل و نقل است که نرخی بالا دارد و تورم بالا شامل حال کامیوندارها هم شده و نمیتوان گفت آنها مقصر هستند تمامی عوامل دست به دست هم داده تا نرخ پرتقال کاهش پیدا کند.بازار روسیه خواستار خرید بادمجان بوده و این محصول از اقبال خوبی برخوردار است .»
۴۶
نظر شما