بودجه صداوسیما زیاد شد، وزارت ارشاد کم

سازمان صداوسیما در حالی همواره از کمبود بودجه خود گلایه‌مند است که در لایحه بودجه سال ۹۸، بیش از دیگر موسسات و نهادهای فرهنگی افزایش اعتبار داشته و به تنهایی بیش از مجموعه بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه سهم گرفته است.

مهدی درستی: چگونگی تخصیص بودجه همواره یکی از مسایل مهم و اساسی کشور به شمار می‌آید که در بیشتر مواقع نیز بسیار چالش برانگیز خواهد بود و این بار نیز با تقدیم لایحه بودجه، بار دیگر تمامی توجه‌ها به سمت مجلس شورای اسلامی جلب شد تا چگونگی تصویب آن را نظاره‌گر باشند.

لایحه بودجه سال ۹۸ کشور، صبح امروز (سه‌شنبه چهارم دی) توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ایران تقدیم شد تا نمایندگان درباره تصویب آن تصمیم‌گیری کنند.

در لایحه بودجه سال ۹۸، حوزه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در مجموع هشت هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد. از این میزان بودجه، سهم دو حوزه «فرهنگ و هنر» و «رسانه» به ترتیب هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه تنها ۱۵ درصد از بودجه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را دریافت می‌کند. در واقع سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه سال آینده، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان بودجه در مقایسه با سال ۹۷ با کاهش حدود ۷۰ میلیارد تومانی همراه بوده است و باید دید که در شرایط نه چندان مساعد عرصه فرهنگ، این کاهش تا چه اندازه بر فعالیت‌های سال آینده این حوزه تاثیرگذار خواهد بود و مسئولان مربوطه چگونه برای برگزاری رویدادهای مدنظرشان برنامه‌ریزی خواهند کرد.

ریز بودجه اعلام شده برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ترتیب است که سهم خودِ وزارتخانه، ۸۰۰ میلیارد تومان است. موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز بودجه‌ای معادل ۱۰ میلیارد تومان را در لایحه سال ۹۸ به خود اختصاص داده است.

نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هم از بودجه این وزارتخانه به حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات تعلق گرفته و به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. در لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده است، اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به جهت کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی نیز به این وزارتخانه تخصیص داده شده است.

در لایحه‌ای که رییس‌جمهور به مجلس ارائه کرده است، دیگر نهاد شاخص حوزه فرهنگ و هنر که سهم قابل توجهی در بودجه سال ۹۸ دارد، سازمان صداوسیماست که برای سال آینده بودجه پیشنهادی بیشتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایش تخصیص داده شده است، برای این سازمان هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

بودجه مصوب این سازمان نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است، صداوسیما سال ۹۷، بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته که امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که ردیف بودجه آن زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته می‌شود، در لایحه بودجه سال ۹۸، دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برایش در نظر گرفته شده است.

با نگاهی به بودجه پیشنهادی برای سال ۹۸، سازمان صداوسیما در مقایسه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر دریافت می‌کند. این در حالیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای زیر مجموعه‌های بسیار گسترده‌ای چون معاونت‌های فرهنگی، هنری، مطبوعات و ...، سازمان سینمایی، اداره‌های کل ارشاد استان‌ها، اداره‌های فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها، صنوف فرهنگی و هنری (خانه کتاب، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما) و ... است و ‌بیش از صدهزار هنرمند را زیر پوشش دارد.

با وجود آن‌که صداوسیما گستردگی و پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد و بیش از این وزارتخانه بودجه دریافت می‌کند، با این‌حال در سال‌های گذشته، همواره شاهد گلایه مسئولان صداوسیما از کمبود بودجه و مشکلات مالی بوده‌ایم.

با توجه به سهم اندک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کل بودجه کشور و کاهش قابل توجه آن برای سال آینده، بیشتر این سخن سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گوش طنین‌انداز می‌شود که با «بودجه اندکی که در اختیار این وزارتخانه است، نمی‌توان انتظار عملکرد آرمانگرایانه را داشت.»

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    37 0
    نیمی از شبکه های سیما اضافی وبی محتوا وبدرد نخور هسند که باید تعطیل شوند . نظارتی هم بر صدا و سیما نیست که بودجه بخواهد .
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      24 0
      خوب بالاخره باید یه جایی باشه که یه عده از آشناهای بعضی ها برن سرکار
    • سروش IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      0 4
      اگر واقعا بدرد نخور است، چرا واکنش های گسترده ای به برنامه هایش را شاهد هستیم، چه در مدح چه در تقبح، کافی است در یکی از برنامه های صداوسیما اشباهی صورت گیرد، کافی است نگاهی به روی جلد بعضی از مجلات بی اندازی چه خبر است؟ شاید شبکه های ماهواره بیشتر با ذائقه شما جور درمی اید بخاطر همین می شود بدرد نخور،
  • شهروند IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    33 0
    با اضافه شدن بودجه صدا وسیما ۲۰ کانال فشل دیگر به کانالهایمان اضافه خواهد شد
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    19 0
    تصمیم مسخره ایی خواهد بود چون در صداو سیمای میلی فقط پول حرام میشه و یه مشت مسئول بدون تلاش دارند حقوق میگرن
  • مهدي IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    خبر لطفا پيگيري كن در بودجه سال آينده رديفي براي فروش سربازي گذاشته شده يا نه؟! سپاس
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    14 0
    آقا درش رو ببندن این رقم کلان رو هم بزارن برای جاهایی که واجب تره
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    22 0
    سرمایه زیر زمینی مملکت مثل نفت و گاز بجای سرمایه گذاری و صرف بودجه های عمرانی شدن تبدیل شده به گوشت قربونی توی این سازمان های عریض و طویل و بی خاصیت ، نزدیک دوهزار میلیارد تومن بودجه برای سازمانی که یا داره سریال کره ای پخش میکنه یا پایتخت یا سریال های تاریخی مربوط به ده سال پیش بعد میگن حدود چهل هزار نفر حقوق بگیر داره !!!!!. چرا نظارت نمیشه واقعا
  • علی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    0 0
    حالم از سریال ها و فیلم های خارجی بهم می خورد خوب شد بودجه صداوسیما بیشتر شد دیگر بهانه ای برای ساخت و تولید ندارد، متاسفانه کلا در فیلم ها و سریال های ماهوارهای دو چیز را می بینید 1.عاشق همدیگر شدن بعدش خیانت 2.زن هایی خاص
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    6 1
    خب حالا وزارت ارشاد چه گلی به سر ملت زده که ما باید نگران کم شدن بودجه ش باشیم. کجایی سید اهل قلم که خدا رحمتت کند.