روابط پیچیده ایران و ایالات متحده آمریکا باز هم به خاطر یک جاسوس آمریکایی دیگر گره خورده است.

با وجود اینکه نظر کارشناسان سیاست خارجی و روابط ایران و آمریکا معطوف به این است که آیا سیاستمداران ایالات متحده راضی خواهند شد تا نماینده خود را برای بازدید از تاسیاست هسته ای کشورمان راهی ایران کنند یا خیر موضوع دستگیری یک تبعه آمریکایی به جرم جاسوسی باز هم روابط دو کشور را به حاشیه برد.

جریان دستگیری این آمریکایی به روز چهارشنبه هفته گذشته باز می گردد. ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یک زن آمریکایی که در حال فیلم برداری از مرزهای کشورمان بود را دستگیر کردند.

امیر سرتیپ دوم احمد گراوند جانشین فرمانده مرزبانی ناجا با اعلام خبر دستگیری و تحویل این زن آمریکایی به اطلاعات، به خبرنگاران گفت: این خانم به نام «هال فایالان » 34 ساله به عنوان توریست در مرز جلفا مشغول به فیلمبرداری از نوار مرزی، بازارچه‌های مرزی و پاسگاه‌ جلفا بود که توسط ماموران مرزبانی دستگیر شد.

جانشین فرمانده مرزبانی ناجا با اعلام اینکه این فرد از تجهیزات پیشرفته برای فیلمبرداری برخوردار بوده است خاطر نشان کرد: بررسی‌های بیشتر درباره این موضوع از سوی دستگاه‌های ذیربط در حال انجام است.

واکنش آمریکا

با وجود اینکه هنوز مقامات رسمی دستگاه سیاست خارجی کشورمان نسبت به این قضیه واکنش نشان نداده است ولی وزارت امور خارجه آمریکا دستگیری یکی از شهروندان خود را تکذیب کرد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت: ما اطلاعاتی که این حادثه ادعا شده را تایید کند در اختیار نداریم.

وی با تاکید بر اینکه «هرگز گذرنامه ای برای شخصی به این نام یا نام های مشابه آن صادر نشده است» گفت: علاوه بر تماس با مقام های جمهوری ارمنستان از طریق سفارت سوئیس با مقام های ایران نیز تماس گرفته است و این دو دولت نیز اطلاعاتی درباره دستگیری احتمالی یک شهروند آمریکایی در ایران نداشته اند.

سه آمریکایی بازداشت در ایران

با وجود این مسئله، پیش از این روابط ایران و آمریکا در مورد سه آمریکایی که به جرم ورود غیر قانونی و جاسوسی در ایران بازداشت هستند با تنش روبرو بود.

سه تبعه آمریکایی هجده ماه قبل با عبور غیرقانونی از خط مرزی ایران با عراق به اتهام جاسوسی دستگیر و بازداشت شدند. بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب پس از تحقیق از متهمان آنان را به اتهام جاسوسی به نفع سرویس‌های اطلاعاتی امریکا در سال 88 و ورود غیرمجاز به خاک ایران مجرم شناخت و پرونده را با صدور کیفرخواست به شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع داد.

در حال حاضر دو جاسوس امریکایی با قرار بازداشت موقت در زندان به سرمی‌برند و سارا شورد به عنوان یکی دیگر از متهمین با سپردن وثیقه 500 میلیون تومانی کشور را ترک کرده است.

پیش از این برخی خبرگزاری ها از قول وکیل مدافع سه تبعه آمریکایی خبر دادند که 17 بهمن به اتهامات موکلانش رسیدگی می شود. این در حالی است که برای شورد احضاریه ارسال نشده است.

/28112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    اگر کسی به این تابلویی بیاید و از مرز ایران فیلمبرداری کند جاسوس است! پس جاسوس کیست و چیست و چه ویژگیهایی دارد!! بعد هم تا تجهیزات بسیار مدرن ماهواره ای هست چرا عکس و عکاس!!