به نظر می‌رسد روند اعتیاد در چند سال آینده بیشتر به سمت مصرف این ماده خطرناک برود.

 رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کراک بیشترین ماده مصرفی در تهران است. روند اعتیاد به سمت مواد مخدر جدید مانند کراک و آمفتامین‌ هاست که هم عوارض بیشتری دارند و هم ترک اعتیاد آ‌نها سخت‌تر است.

محمدتقی جغتایی با بیان اینکه بزرگترین مسئله‌ای که در حال حاضر سلامت جامعه را تهدید می‌کند اعتیاد است، اظهار داشت: در چند سال آینده نوع مواد مخدر عوض می‌شود و تریاک دیگر جای خود را به کراک و آمفتامین‌ها می‌دهد.

وی با بیان اینکه اولین ماده مصرفی در تهران از نظر میزان مصرف کراک است، افزود: به نظر می‌رسد روند اعتیاد در چند سال آینده بیشتر به سمت مصرف این ماده خطرناک برود. موضوع دیگر این است که در چندسال اخیر و پس از انقلاب ما تریاک را در کشورمان تولید نمی‌کردیم و از افغانستان می‌آمد اما در حال حاضر کراک و آمفتامین‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و حتی برخی آمارها نشان می‌دهد که مقداری از این تولیدات از ایران خارج می‌شود.

جغتایی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که مصرف این مواد در بین افراد میانسال و مسن کمتر دیده می‌شود اما این جوانان هستند که بیشتر به این سمت کشیده شده‌اند لذا باید بیشتر برنامه‌های خود را روی نسل جوان ببریم.

وی اضافه کرد: باید تحقیقات دانشگاهی در زمینه اثرات این مواد روی عصب و مغز بیشتر شود ولی متأسفانه این تحقیقات بسیار کم است. همچنین یکی از مشکلاتی که در مواد جدید دیده می‌شود این است که بسیار سریع فرد را معتاد می‌کند، ترک آن بسیار سخت است و عوارض آن بیشتر از مواد قدیمی است.

جغتایی تصریح کرد: باید تحقیقات در زمینه اینکه آیا اعتیاد مبنای ژنتیکی دارد یا نه بیشتر شود تا بتوانیم در سیاست‌های پیشگیرانه از آن استفاده کنیم.

در همین رابطه معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه میانگین سنی ابتلا به اعتیاد در جامعه کاهش یافته ادامه داد: افرادی که در سنین بالا قرار دارند، کمتر در معرض اعتیاد قرار می‌ گیرند اما در مقابل در میان نوجوانان و جوانانی که در سن رشد قرار دارند و از سطح اطلاعات پایینی برخوردار هستند میزان ابتلا به اعتیاد افزایش می ‌یابد.

به گفته شهلا کاظمی پور پنجاه درصد عامل ابتلای جوانان به اعتیاد دسترسی به مواد مخدر به دلیل کنترل نکردن خانواده و توزیع بالای مواد است. 

او همچنین اظهار داشت: دسترسی به مواد مخدر و توزیع راحت در سطح جامعه از عوامل عمده در افزایش ابتلا به مواد مخدر است. این عوامل با یکدیگر در افزایش ابتلا به اعتیاد مؤثر هستند. /44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122001

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =