برگزاری همایش تخصصی روز ملی هوای پاک با شعار «مدیریت سبز هوای پاک، مسئولان و مردم» در کرج

همایش تخصصی روز ملی هوای پاک، ۲۹ دی ماه با شعار "مدیریت سبز هوای پاک، مسئولان و مردم" در سالن همایش میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ همایش روز ملی هوای پاک به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، معاونت خدمات شهرداری کرج و سازمان های مردم نهاد استان، برگزار شد.

این همایش با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، شهردار کرج، اعضای شورای شهر کرج، معاون عمرانی استانداری و جمعی از اساتید و کارشناسان محیط زیست برگزار شد.

در این همایش عضو شورای شهر کرج، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، شهردار کرج، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل اداره منابع طبیعی استان به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای همایش؛ محمد نبیوتی –عضو شورای شهر کرج- با اشاره به اینکه کره زمین عمری در حدود ۴ هزار میلیون و ۷۰۰ سال دارد، گفت: در حدود ۷۰۰ میلیون سالی که حیات روی آن شکل گرفته است، ۵ انقراض بزرگ رخ داده است.

وی اضافه کرد: با دخالت های بی رویه انسان بر روی کره زمین که منجر به از بین رفتن برخی گونه های گیاهی و جانوری شده است بنابراین طبق پیش بینی دانشمندان در انقراض ششم قرار داریم

علی اصغر کمالی زاده –شهردار کرج- با بیان اینکه استان البرز کوچک ترین استان است اما تراکم ۱۰ برابری متوسط کشور را دارا است، اظهار داشت: همین عوامل باعث ترافیک ۱۸ درصدی شاهراه اصلی که به تبع آن منجر به افزایش آلودگی هوا و صوتی در استان شده است.

وی ادامه داد: نیروگاه برق قائم فردیس و شهید رجایی قزوین، بر آلودگی هوای استان تاثیر زیادی گذاشته اند همچنین تالاب ها در فصل خشکسالی باعث انتشار ریزگردها می شوند.

شهردار کرج افزود: با توجه به اینکه در طول ۱۰ سال اخیر یک اتوبوس جدید در استان خریداری نشده است که نتیجه آن فرسودگی ۳۸ درصدی ناوگان تاکسیرانی و ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی است.

کمالی زاده تصریح کرد: با حمایت شورای شهر کرج، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو ۴ تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده هم در حال بازسازی به استاندارد یورو ۲ هستند.

وی طراحی شهرها را خودرو محور دانست، توضیح داد: به پیاده محوری و مردم مداری در حمل و نقل عمومی توجهی نشده که مشکلات آلودگی و وارونگی هوا را به وجود آورده است.

شهردار کرج با تاکید بر اینکه استان البرز ۲ چالش محیط زیست و حمل و نقل را دارد، خاطرنشان کرد: برای حل آن ها؛ هزار هکتار کمربند سبز در شمال غرب شهر کرج در حال اجراست تا سرانه فضای سبز، افزایش و منجر به پالایندگی هوا شود.

مهدی جوهری –معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز- با اشاره بر اینکه از قرن ۲۰ آهنگ ماشینی شدن بشری به صدا در آمد، بیان داشت: از این زمان توجه به مساله محیط زیست نادیده گرفته شد و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه فقط به دنبال توسعه نامتوازن بوده اند.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال، شهرک های صنعتی را ایجاد کرده ایم اما غافل از اینکه این کار باعث سرطانی و بیمار شدن، جمعیتی انبوه خواهد شد.

این مسئول تشریح کرد: در توسعه نامتوازن، پساب کارخانه ها را در زمین های کشاورزی رها می کینم که پیشگیری از آلودگی هوا و زمین، نادیده گرفته شده است.

جوهری با اشاره بر اینکه استان البرز ۳ درصد خاک و ۵ درصد جمعیت را دارد، ادامه داد: در سال های گذشته، این استان تنفس گاه تهران بوده اما اکنون با شهرک های صنعتی و نیروگاه ها، هوای کرج را به مخاطره انداخته ایم.

وی مطرح کرد: در مسائل زیست محیطی، تنها شعار ندهیم بلکه برای حل آن، ناوگان عمومی و فضای سبز را توسعه دهیم و معاینه فنی را جدی بگیریم.

اشتهارد کانون ریزگرد استان البرز است

حامد فرضی –مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز- با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان ۲ اقدام مهم را در  راستای کاهش مخاطرات زیست محیطی انجام داده است، گفت: این اقدامات از جمله تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال از ۳۵ گونه جنگلی و فضای سبز که مقاوم در برابر خشکی بوده اند و توزیع بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال در سال گذشته و حدود ۷۰۰ هزار اصله نهال تا پایان سال جاری.

وی اظهار داشت: منطقه اشتهارد، عمده کانون ریزگرد استان البرز مطرح شده که دلیل آن افت شدید منابع آب های زیرزمینی است.

صدور مجوز ۱۸ نیروگاه خورشیدی

فردین حکیمی - مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز- با مقایسه آلودگی هوای استان در سال گذشته و سال جاری گفت: در ۹ ماهه سال جاری شاهد ۴۳ روز پاک، ۲۱۳ روز سالم، ۱۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده ایم که نسبت به سال گذشته ۲۵ روز پاک، ۱۹۸ روز سالم، ۵۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

وی اقداماتی از جمله بازدید از مراکز معاینه فنی ، انتقال ۲۳ واحد ریخته گری به شهرک صنعتی اشتهارد و مجهز شدن ۲ نیروگاه منتظر قائم فردیس و شهید رجایی قزوین نیز به سیستم فیلتراسیون برای کاهش آلودگی هوا و سیستم پایش آنلاین لحظه ای را برای کاهش آلودگی سطح استان برشمرد.

این مسئول ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا، ۱۸ مجوز زیست محیطی برای نیروگاه های خورشیدی صادر شده است.

حکیمی اشاره ای بر اجرای طرح مپسا (طرح مدیریت پروژه های ساختمانی ایران) داشت و اظهار کرد: این طرح با همکاری دانشگاه ها به عنوان پایلوت کشوری در جهت پایش و بهبود وضعیت صنایع آلاینده استان، اجرا خواهد شد.

وی از شرکت پخش فراورده های نفتی درخواست استانداردسازی سوخت مصرفی را برای کاهش آلودگی هوای استان را خواستار شد و عنوان کرد: بر اساس گزارشات رسیده فقط کرج و فردیس سوخت یورو ۴ برای خودروهای سبک استفاده می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه ۹ کانون گرد و غبار داخلی به مساحت ۲۴ هزار هکتار در استان شناسایی شده است، گفت: تالاب صالحیه ثبت نشده است اما در حال پیگیری حق آبه هستیم تا با تزریق آب برای آن، گرد و غبار را کاهش دهیم.

این مسئول توضیح داد: تالاب آلله آباد قزوین و تالاب صالحیه نظرآباد در فصل تابستان منشا گرد و غبار در استان البرز هستند که برای رفع این معضل، مرز تالاب و کمربند سبز به طول ۷ کیلومتر مشترک با قزوین و طرح بوته کاری در اراضی حاشیه تالاب صالحیه به میزان ۳۵ هکتار صورت گرفته است

در پایان همایش محمد مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست-  با تاکید بر اینکه در کشور علاوه بر آلودگی هوا، بحران آب را هم داریم، افزود: ۶ ماه از سال آلودگی هوا و گرد و خاک ناشی از خشکی تالاب هاست و در ۶ ماه گرم سال  ناشی از فعالیت های انسانی و صنعتی است.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا یک موضوع پیچیده و گسترده است که نیازمند مشارکت سیاسیون است و نیاز به اراده و برنامه ریزی دارد که برای حل آن از دانش، فناوری و تدبیر استفاده شود زیرا یک مسئله مهم و ملی است.

این مسئول تصریح کرد: در سال ۹۵ کارگروهی در هیات دولت تشکیل شده که مدیریت هوای کلانشهرها را عهده دار بود که از بهمن ماه سال گذشته به سازمان محیط زیست منتقل شد، این کارگروه ۶۴ مصوبه داشته که به دلیل کمبود منابع مالی یا عدم تعهد سازمان ها و یا عدم هماهنگی دستگاه ها به مرحله اجرا در نیامده اند.

به گفته وی در سال جاری ۵۰۰ هزار معاینه فنی در تهران افزایش یافته است که باعث بهبود هوای تهران شده است.

تجریشی با اشاره بر اینکه خودروها در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند، خاطرنشان کرد: خودروسازان برای کنترل دود خودروها باید کاتالیست نصب کنند اما کاتالیست های نصب شده بر برخی خودروها، کارکرد واقعی نداشته اند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =