۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
 گزارش کمیسیون جهانی آینده کار

نشست عالی رتبه سازمان بین المللی کار برای معرفی گزارش کمیسیون جهانی آینده کار طی مراسمی در آن سازمان با حضور رییس جمهور آفریقای جنوبی، مسئولین آن سازمان و سفرا و نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، روسای مشترک این کمیسیون، آقای سیریل راموفوزا، رییس جمهور آفریقای جنوبی و آقای استفان لوفن، نخست وزیر سوئد، می باشند. در این جلسه، رییس جمهور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از دو رییس کمیسیون جهانی آینده کار، طی سخنانی ضمن تبیین شرایط جدید بین المللی از جمله یکجانبه گرایی فزاینده برخی کشورها در عرصه های مختلف بین المللی، ارکان اصلی گزارش مذکور را معرفی نمود.

ستون اصلی این گزارش به چالش ها و فرصت های جدید ناشی از پیشرفت های بی سابقه در حوزه های فناوری و ارتباطات پرداخته و توصیه می نماید که فرصت های برابر برای همه افراد و اقشار جامعه جهت فراگیری مهارت های حرفه ای و فنی فراهم شود. از جمله اجزای این هدف، اطمینان از ایجاد فرصت های برابر برای زنان بر مبنای "برابری جنسیتی" است.

لازم به ذکر است گزارش کمیسیون جهانی آینده کار  " با عنوان "کار برای آینده ای روشن تر" محصول تفکر، تعمق و پژوهش 18 ماهه تیم عالی رتبه ای متشکل از رییس جمهور آفریقای جنوبی و نخست وزیر سوئد (در مقام روسای مشترک کمیسیون) و نیز صاحب نظران این عرصه می باشد که با در نظر گرفتن تغییر و تحولات سریع و تصاعدی در حوزه های فناورانه از جمله هوش مصنوعی و نیز دیجیتالی شدن فزاینده فضای کسب و کار، تغییرات آب و هوایی، مشکلات فزاینده اجتماعی از جمله در حوزه های مهاجرت و محیط زیستی، جهانی سازی و همچنین نگرانی های مترتب بر تحولات نامطلوب در حوزه های سیاسی- امنیتی به ویژه تمایل برخی کشورها به یکجانبه گرایی تدوین شده است.

گزارش "آینده کار" مبتنی بر سه رکن است که عبارت اند از: افزایش سرمایه گذاری بر قابلیت های افراد، افزایش سرمایه گذاری بر نهادهای کار و افزایش سرمایه گذاری بر کار شایسته و پایدار. هر کدام از این ارکان مشتمل بر زیر مجموعه هایی هستند که در گزارش آینده کار به آن ها پرداخته شده است. این گزارش شامل توصیه هایی است که به برخی از آن ها در زیر اشاره می شود:

  • ایجاد یک تضمین جامع کار که از حقوق بنیادین کارگران، دستمزد مکفی برای زندگی، حدود معین ساعات کار و محیط کار ایمن حمایت کند،
  • ایجاد حمایت های اجتماعی ضمانت شده از هنگام تولد تا سالمندی که از نیازهای افراد در طول چرخه زندگی حمایت کند،
  • ایجاد بستر لازم برای یادگیری مادام العمر به منظور ارتقا مهارت های افراد،
  • مدیریت تحولات فناوری برای تقویت کار شایسته،
  • سرمایه گذاری بیشتر بر اقتصادهای سلامت و مراقبت، سبز و روستایی،
  • تدوین یک دستور کار تحول گرا و قابل اندازه گیری،
  • شکل دهی مجدد به مشوق های کسب و کار

تشکیل این کمیسیون و تهیه گزارش مزبور به مناسبت سده سازمان بین المللی کار بوده و قرار است مصوبه مهمی بر مبنای یافته های گزارش مذکور و نظر خواهی از دولت ها و شرکای اجتماعی (گروه های کارگری و کارفرمایی) تدوین شود و  در صد و هشتمین کنفرانس بین المللی کار (در خرداد 1398) به تصویب نهایی برسد.

بسیاری بر این باورند که این مصوبه اهمیتی به اندازه اعلامیه فیلادلفیا که اهداف و اصول سازمان بین المللی کار را تبیین نمود، خواهد داشت و آینده حوزه کار را از جهت هنجارها و جهت گیری های کلی تعیین خواهد کرد.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1225950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =