روزنامه جوان به نقل از محمدحسن قدیری ابیانه نوشت:ما روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم، یعنی به ازای هر ایرانی ماهانه یک و نیم بشکه و این در حالی است که حالا روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در شرایط غیرتحریم صادرات نفت داریم، یعنی به ازای هر ایرانی ۸۵ صدم و کمتر از یک بشکه.

حالا اگر بخواهیم این مسئله را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، باید بگویم که حجم صادرات نفت در کشورهای کویت، قطر و امارات به‌ازای هر تبعه شان در یک سال مساوی با بیش از ۶۰ سال یک ایرانی است! اما تصور عمومی این است که ایران آن‌قدر درآمد دارد که می‌تواند تمام نیازهای مردم را برآورده کند، در حالی که این واقعیت ندارد.

متاسفانه در انتخابات و بسیاری از محافل به این توهم درباره درآمدهای نفتی دامن زده می‌شود به‌نحوی که مردم تصور می‌کنند درآمد نفتی به‌ازای هر ایرانی ده‌ها یا صدها میلیون تومان است؛ و این تصور غلط به‌نظر من بزرگترین چالش اقتصادی در ۴۰ سال گذشته می‌باشد.

 متاسفانه جزء کم‌کارترین، پرتعطیلات‌ترین و پرمصرف‌ترین کشورها هستیم و این مسئله مشکل اصلی اقتصاد امروز کشور است. در حال حاضر، صادرات نفت کشور به روزی یک میلیون بشکه رسیده است. یعنی با احتساب ۱۴ و نیم درصد هزینه‌های شرکت نفت، صادرات نفت به‌ازای هر ایرانی در هر سه‌ماهه کمتر از یک بشکه می‌باشد و ممکن است که در سال آینده نیز کمتر از این شود؛ بنابراین تنبلی‌ها و مصرف‌گرایی‌ها درکشور به‌شدت آسیب‌زا خواهند بود.

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    29 0
    جناب ابیانه در این مورد که کم کارترین هستیم مردم مقصر نیستند ساختارهای اداری مشکل دارند ضمنا تعطیلات ما جزو کمترین تعطیلات در دنیاست .حضرتعالی به جای بیان مشکل سعی بفرمایید راه حلی پیدا کنید..شما ساختار مدیریت و منابع انسانی را مرور میکنید میبینید که ما ساختارهای معیوبی داریم . من هم قبول دارم بهره وری نیروی انسانی ما پایین است لیکن مشکل بزرگ ما مشکل مدیریتی است . مدیران ما فاقد اطلاعات و هنرهای مدیریتی هستند.البته مشکل فرهنگی که ایشان اشاره میکنند هم تا حدی وجود دارد که آنهم باید بصورت ساختاری و تغییر مقررات به انجام برسد.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    32 0
    اصلا ما تنبل و تن پرور و زیاده خواه ، این آقا چرا نمیره به بخش های دیگه اقتصاد سر نمیزنه؟؟ اینکه ما و کانادا مشترکا اقتصاد بیستم جهان هستیم و سهم هر ایرانی از GDP میشه حدودا 21 هزار دلار در ماه...کاری به نفتی یا غیر نفتی اش ندارم ولی می خوام بدونم حتی با وجود هزینه بسیار بالا و بی فایده سوبسید بنزین ، باز هم این عدد قابل توجیهه؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    51 0
    پرمصرف ترین کشور های دنیا؟؟؟ اگر سوخت و آب را که بیشترین مصرف رو بخش دولت و کشاورزی فرسوده باعثش هستن رو کنار بگذاریم ملت ایران مصرف گرا نیست. بعد از 40 سال بی کفایتی همه تقصیر هارو گردن مردم شریف انداختن از همه کار آسانتر است
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    12 0
    تنبلی خودمون قبول .... ولی ی ی ی اونا که از همۀ عالم و آدم تنبل تر و راحت طلب تر هستند ...
  • GB ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    34 0
    اول اینکه مقایسه بیخودی است، بعدش تمام پول های فروش نفت ایران خرج مردم خود ایران میشه؟ یا هزینه های کشورهای دیگه میشه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    26 0
    ببخشید سئوال میکنم اونها گاز هم دارند؟معدن طلا و مس و آهن دارند؟کشاورزی دارند؟مالیات چقدر میدن ؟از صنعت خودرو سازیشون و مالیات واردات خودرو چقدر درآمد دارند؟میدونی چی دارند چند تا مدیر سالم دارند که ملتوشون و ...فرض نمیکنن .
  • FR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    28 0
    این بابا چی میگه؟ یعنی عرب ها اهل کار و فعالیتتند و این درآمدشون مربوط به درایت مدیران کشورشون نیست؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    27 0
    حالا ما مردم شدیم کم کارترین _ پرمصرف ترین _ تنبل ترین !!!! خجالت نکشین بازم اگه چیزی مونده بگین
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    چند نکته اشتباه در این تحلیل وجود دارد. از جمله ما را از «پرتعطیلات‌ترین و پرمصرف‌ترین کشورها» دانسته اند. تعطیلات در کشور ما در قیاس با آلمان و حتی چین کمونیست بسیار کمتر است. تنها تفاوت این است که تعطیلات ما در تقویم ثبت می شود و آن ها چنین نمی کنند. اما «کم کارترین» صفتی است که سزاوار ایرانی ها نیست. وقتی دستمزدی که یک کارگر ایرانی می گیرد چند ده برابر کم تر از دستمزد همتای آلمانی اوست توقع این که مثل کارگر آلمانی کار کند توقع بیجایی است. نکته آخر و مهم تر آن که هیچ کس خواهان آن نیست که پول مستقیماً میان مردم تقسیم شود. پول نفت باید برای ایجاد کارخانه و کشت و صنعت سرمایه گذاری شود تا هم ثروت بیافریند هم شغل. متأسفانه بخش اعظم پول نفت در اروپا و آمریکا و کانادا و ... خرج اتینای ژن های خوب می شود. شما که اهل رسانه هستید به خوبی می دانید ظرف همین چند ماه گذشته این آقازاده ها که طاقت زندگی در کشور دستپخت پدران شان را ندارند نزدیک به سی میلیارد دلار از پول نفت را به وطنهای جدیدشان منتقل کرده اند. اما راستی چطوری؟
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    اینا سواد خوندن دارن .... حالا خودشون تحقیق نکنن شاید بلد نیستن ...ولی میتونن چند تا تحقیق در مورد موفقیت و عدم موفقیت کشور ها رو بخونن بعد شروع کنن به توهین به ما
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    مبنای مقایسه ی انجام شده میزان تولید و فروش نفت براساس تعداد جمعیت هست. درحالی که این میزان اصلا درست نیست. اولا بطور مسلم ایران جمعیت بیشتری نسبت به کل جمعیت همه این کشور ها روی هم داره.
  • AT ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    خوب منظورت چیه؟