اولتیماتوم اتحادیه اروپا برای مادورو به سر رسید

اولتیماتوم کشورهای اروپایی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا امروز به پایان رسید.

به گزارش مهر به نقل از  رادیو آلمان، هفته گذشته کشورهای اروپایی به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا اولتیماتوم دادند تا در مدت ۸ روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند.

مادورو ضمن برسمیت نشناختن این اولتیماتوم تاکید کرد که اروپا نباید در امورداخلی ونزوئلا مداخله کند.

اکنون با توجه به پایان ضرب الاجل اروپا برای مادورو انتظار می رود که آنها حمایت خود از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان را اعلام کنند.

گفتنی است حدود ۱۱ روز پیش، گوایدو رئیس کنگره ملی ونزوئلا با برخورداری از حمایت واشنگتن، خود را رئیس جمهوری ونزوئلا معرفی و مادورو را فاقد صلاحیت برای ادامه نقش قانونی خود عنوان کرد.

این درحالی است که گوایدو از ارتش ونزوئلا نیز خواسته تا به مادورو پشت کند.

رئیس جمهوری ونزوئلا در نخستین حضورش در انظار عمومی پس از زمان حمله پهپادی در رژه نظامی اوت ۲۰۱۸، در جمع حامیانش در کاراکاس خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این خبر از سوی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی منتشر شد که هزاران تن از مردم این کشور در خیابان‌های کاراکاس و در حمایت و یا مخالفت با وی دست به راهپیمایی زدند.

روی کار آمدن خوآن گوآیدو، رهبر مجمع ملی ونزوئلا به عنوان رئیس جمهوری خودخوانده این کشور حمایت‌های زیادی را از سوی آمریکا، کشورهای منطقه‌ای آمریکای لاتین و چند کشور اروپایی به همراه داشته و آنها به همراه رئیس جمهوری خودخوانده، خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری در ونزوئلا شده‌اند.

مادورو در نخستین حضورش در انظار عمومی پس از زمان حمله پهپادی در رژه نظامی اوت ۲۰۱۸، در جمع حامیانش در کاراکاس گفت که پارلمان کشورش باید مجدداً مشروع سازی شود و ادامه داده که با مجلس مؤسسان قانون اساسی درباره این مساله رایزنی می‌کند.

اگر این مجلس مؤسسان از پیشنهاد مادورو حمایت کند، این رأی‌گیری در سال جاری میلادی برگزار می‌شود. مادورو پیشنهاد کرده انتخابات پارلمانی زودهنگام به جای سال ۲۰۲۰ امسال برگزار شود.

پیشتر دادگاه عالی این کشور تمامی اقدامات مجمع ملی را که ریاستش برعهده گوآیدو است، پوچ و توخالی خوانده بود.

مادورو در این سخنرانی مجمع ملی را محکوم کرد و آن را نماینده نظام سرمایه‌داری دانست.

گوآیدو پیشتر بر آمادگی خود برای ورود به مذاکرات به شرط قرار گرفتن بحث کناره‌گیری مادورو روی میز مذاکره تاکید کرد.

وی در پیامی خطاب به رئیس‌جمهوری مکزیک و اروگوئه گفته بود: مذاکرات مدنظر ماست در صورتیکه هدف از آن تعیین شروط پایان دادن به تصاحب قدرت باشد که در پی آن انتقال قدرت و گذار آغاز شده و به انتخابات آزاد می‌انجامد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1228486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =