۱ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
گزینه‌های روی میز ایران

برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران می گوید: آمریکا در فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران مصمم است و تاکنون ۲۰ کشور جهان واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده اند.

این بخشی از مصاحبه این مقام وزارت خارجه آمریکا با بکی از شبکه های خبری مخالف جمهوری اسلامی ایران بود . با نگاهی به تاریخ ۷۰ ساله و بخصوص ۴۰ ساله گذشته ایران به سادگی و وضوح میبینیم که در چند دهه گذشته ما در جنگ اقتصادی با آمریکا قرار گرفتیم و آمریکا به دلایل غیر منطقی ما را تحریم اقتصادی نموده . البته طبق معمول چند صد سال گذشته ، در این جنگ هم به ما حمله کردند و ما کماکان مدافع هستیم و آنطرف قضیه هم متجاوزی است که قبلا روس تزاری و انگلیس و شوروی کمونیست بودند و حالا بابا شمل و گنده لات محله ، آمریکا است .

آمریکا در لباس حمایت از مردم سالاری و حقوق ایرانیان به عنوان حمله کننده و متجاوز به اقتصاد ملی ایران به حریم های اقتصادی ما وارد شده و در کنارش اذناب فریب خورده ای که متاسفانه و مشخصا و بخصوص دولت های مسلمان و همسایه حاشیه خلیج فارس میباشند قرار دارند. البته چند سال قبل برای حل بعضی از مشکلات که به کشور تحمیل شده بود مذاکراتی شد و آتش بس اقتصادی هم به نام برجام برقرار شد اما دولت آمریکا این آتش بس را یک طرفه و بدون دلیل موجه نقض کرد و چند ماهی است که مجددا جنگ اقتصادی با شدت بیشتر شروع شده که هدفش نابودی اقتصاد ملی ایران و معاش مردم ایران است ؟

این یادداشت درمورد گزینه های روی میز ایران و خدمات و وظایفی است که نیروهای نظامی در زمان جنگ باید به مردمشان بدهند است. یادداشت امروز با پنج مقدمه شروع می شود و با یک جمع بندی پایان خواهد یافت .

مقدمه اول
در شعاری که برروی نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته اینگونه بیان میکند: الجُنُوُد بِإذنِ اللّهِ حُصُونُ الرَّعیَّةِ وَ زَینُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیِّةُ إلاّ بِهِم ؛ سربازان ، به اذن خداوند ، دژ مردم ، زینت زمامداران ، مایه عزّت دین و امنیّت اند و کار شهروندان ، جز به آنان استوار نمی شود. (این متن بخشی از نامه شماره ۵۳ امام علی علیه السلام به جناب مالک اشتر در نهج البلاغه میباشد )

اما در شعاری که بر روی نشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته اینگونه میگوید : وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم ۚ/ در برابر آنها (دشمنان ) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین ) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین ) گروه دیگری غیر از اینها را که شما نمی شناسید و خدا می شناسد ( این متن بخشی از امر خداوند سبحان است که در آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال میباشد ) .

نتیجه اینکه: نیروهای نظامی باید توانمند باشند تا بتوانند از مردم خود بصورت همه جانبه در مقابل دشمنان دفاع کنند و این توانمندی باید قدرت و ابهت مسئولین در مذاکرات برای حفظ منافع ملی و انقلابی باشد .

مقدمه دوم 
مدتی است که در فضای مجازی از پیشرفت های کشور امارات و بخصوص شهر دبی فیلم ها و مقالاتی منتشر میشود و میگویند شیخ محمد حاکم دبی با کف دست خالی دبی را چه کرد . دیدن این فیلم ها برای بنده به عنوان یک مسلمان بسیار ارزشمند است. ارزشمند است که مردمانی در سرزمینی بی آب و علف فکر کردند و از فرصت ها استفاده کردند و زحمت کشیده اند و شهر زیبایی به نام دبی را ساختند که مرکز تجارت و یکی از مراکز نسبتا زیبای و متنوع گردشگری در منطقه است .

مستند به آمارها کشور امارات با وسعت حدود ۸۴ هزار متر مربع و جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر دارای قدرت اقتصادی حدود ۴۳۰ میلیارد دلار در سال و قدرت تجارت خارجی این کشور نیز حدود ۳۶۰ میلیارد دلار است و بندر جبل علی در کنار شهر دبی با ظرفیت حدود بیش از ۲۲ میلیون کانتینر در سال بزرگترین بندر در منطقه خلیج فارس و دریای خزر و نهمین بندر بزرگ جهان است .

نتیجه اینکه: بحمدلله این کشور و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس همسایه مان هم به همین شکل در پیشرفت ظاهری و در رفاه قرار دارند و برای ایشان آروزی موفقیت بیشتر داریم ..

مقدمه سوم 
مستند به آمارهای جهانی منتشر شده صنعت نفت : تعداد کشورهای تولید کننده نفت خام در جهان  ۱۲۷ کشور در جهان هستند که جمعا حدودکمتر از  ۹۹ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید میکنند . این ۱۲۷ کشور به چهار گروه تولید کننده تقسیم میشوند :

گروه اول  ۳ کشور آمریکا + عربستان + روسیه میباشند با تولید روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه که جمعا حدود کمتر از ۳۹ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید میکنند .  

گروه دوم  ۱۷ کشور کانادا + چین + ایران + عراق + امارات + برزیل + کویت + مکزیک + ونزوئلا + نیجریه + نروژ + قطر + قزاقستان + آنگولا + الجزایر + انگلیس + هند میباشند با تولید بین یک تا پنج میلیون بشکه که جمعا حدود  ۴۸ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید میکنند .

گروه سوم تعداد  ۲۹ کشور هستند با تولید بین ۱۰۰  تا ۹۸۰ هزار بشکه که جمعا حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید میکنند .   

گروه چهارم که ۷۸ کشور هستند که زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت خام دارند .

از حدود ۹۹ میلیون بشکه تولیدات روانه نفت خام در جهان حدود  ۴۳ میلیون بشکه آن در چرخه صادرات قرار دارد و عاملی موثر و مطمئن در چرخه های اقتصادی جهان است .

جمع تقاضای خرید نفت در مهر ماه ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز اعلام شده است. بزرگترین مصرف کننده نفت خام جهان کشور آمریکا با حدود بیش از  ۱۸ میلیون بشکه معرفی گردیده ؟

متوسط انرژی ذخیره شده در جهان برای این حجم مصرف حداکثر حدود ۳۰ روز پیش بینی شده است . این از آمار جهانی نفت . حالا در ادامه نگاهی هم به منطقه خلیج فارس میرنیم و ببینیم اوضاع نفت اینجا چطوری است ؟

جمع تولیدات ۷ کشورها در حاشیه خلیج فارس یعنی ایران + امارات + قطر + بحرین + عربستان + کویت + عراق حدود ۲۸ میلیون بشکه در روز است. حدود ۱۱ میلیون بشکه مصارف داخلی این کشورهاست و حدود  ۱۷ میلیون بشکه در روز از مسیر تنگه هرمز به کشورهای مصرف کننده جهان صادرمیشود که این عدد ۱۷ میلیون بشکه معادل حدود ۴۰% کل نفت صادراتی در جهان است .

نتیجه اینکه: تولید و مصرف نفت خام تقریبا یکسان است و ظرفیت عرضه برای ذخیره سازی بسیار محدود است . ضمن اینکه ۴۰ درصد صادرات نفت جهان در منطقه خلیج فارس عرضه میشود و این حجم نفت و نیاز جهان با امنیت کامل از تنگه هرمز که در کنترل ایران است عبور می کند.

مقدمه چهارم
سالهاست کشورهای منطقه خلیج فارس زندگی مسالمت آمیز به همراه امنیت و رفاه و توسعه و سازندگی دارند . در شبکه های خبری کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اینگونه به مردم شان نشان میدهند و القا میکنند که این امنیت را آمریکا و اروپا برای آنها آورده ولی رهبرانشان به خوبی میدانند این امنیت هدیه سخاوت مندانه ایران اسلامی به همسایگان شان است . 

بالتبع این امنیت بسیار ارزشمندی که برای برادران و خواهران مسلمان مان در کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کردیم ، در ادامه آن نیز تمرکز ایران بر دکترین صلح طلبی و زندگی مسالمت آمیز با تمامی مردم جهان است و سالهای سال است حتی در سخت ترین شرایط امنیت بخش مهمی از تامین انرژی در جهان نیز توسط ایران تامین شده است . 

نتیجه اینکه: اقتصاد همسایگانمان در خلیج فارس و تقریبا کمتر از ۴۰ درصد از جمعیت جهان متاثر از عبور امن نفت از تنگه هرمز است .

اما مقدمه پنجم
مدتی است که همسایگان مسلمان ما بجای اینکه هوای برادر مسلمان خودشان را داشته باشند ، در خدمت اطاعت از فرامین اجانب غیر مسلمان و کفار قرارگرفتند و دین و ایمان و زندگی و ناموس خودشان را با هدف و هوای حفظ خودشان در خدمت آنها قرار دادند . علاوه بر اینکه کشورشان را در اختیار دشمنان مسلمین قرار دادند ، در جنگ اقتصادی بر علیه ملت مسلمان همسایه خودشان که  ایران اسلامی است ، با قدرت شرکت کردند و متاسفانه در تحریم ها همراه و همسو با آمریکا بر علیه ما حضور فعال دارند و در زمره تحریم کنندگان و مشوقان دشمنی بر علیه برادران و خواهران مسلمان شان قرار گرفتند .

این کار زشت همسایگان مسلمان ما به معنی تبعیت از کفار بر علیه برادر مسلمان است که عین کفر بر آیات الهی و سنت پیامبر اکرم (ص) است و مسئولیت پاسخگویی به خدا و رسول اکرمش (ص) را خودشان خواهند داشت .

نتیجه اینکه: همسایگان ما خواسته و یا ناخواسته در مقابل ما صف بستند و شمشیر از رو بسته اند و ما از دیدن این رفتارها متاسف و متاثر هستیم .

این پنج موضوع مختلف و متنوع را به عنوان مقدمه کنار هم قرار میدهم و میخواهم از این مقدمه چینی ها در یکی دو و یا چند خط جمع بندی کنم. من یک نظامی بازنشسته هستم . در زمان خدمتم خلبان جنگنده شکاری بودم و در جنگ و دفاع از کشور و انقلاب و ملت بزرگ ایران هم با افتخار تمام حضور داشتم و از ایثارگران نیز هستم . همه در همه جای دنیا میدانند که وظیفه یک نظامی دفاع است . فرقی نمیکند دفاع در جبهه نظامی باشد و یا جبهه اقتصادی و یا جبهه سیاست خارجی و یا...
وقتی دشمن استقلال و امنیت عمومی و امنیت اقتصادی و امنیت سلامت و ... عزت و اقتدار ملت بزرگ ایران را هدف قرار میدهد همه باید احساس مسئولیت کنند. همه یعنی از بزرگان و مسئولین و ... گرفته و از جمله نظامیان همه باید احساس مسئولیت داشته باشند. وقتی دشمن زیر سایه امنیتی که ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران برای او ایجاد کرده همسایگان عزیز ما را میفریبد و مجبور به تبعیت میکند که آنها ناپرهیزی کنند و خواسته و ناخواسته به حقوق ملت ما متجاوز شوند . آنوقت نباید انتظار داشته باشند ما هم پسر خوبی باشیم و دست به سینه بگذاریم و اجازه بدهیم آنها چپ و راست ما را بزنند و ما هم تماشای شان کنیم تا ذلیل و تحقیر و نابود شویم ؟

خلاصه آنکه:
آمریکا ما را در جنگ ناخواسته اقتصادی قرارداده و تکلیف ما و تکلیف او  روشن است . به گواه تاریخ آمریکا به تنهایی هیچ جا نتوانسته و نمیتواند کاری و غلطی بکند. به همین دلیل به شما همسایگان عزیز ما هم فشار آورده که بر علیه ما از او که دشمن ما است تبعیت کنید . همسایگان ما کافیست تصور کنند اگر روزی این امنیت از کشورهای آنها برداشته شود و کشورهایشان به متروکه تبدیل شود آنوقت چه خواهد شد و به ملت های خود چه خواهند گفت . همسایگان ما و دیگران فقط تصور کنند به مدت چند وقت و شاید چند ماه همین ۴۰ درصد از صادرات نفت جهان بنا به هردلیلی متوقف شود و نتوانید حتی یک بطری آب خوردن تولید کنید آن وقت چه خواهید کرد . آنوقت اولین زیان کننده ها همین همسایگان عزیز ما خواهند بود و بعد دیگران و اتفاقاتی مثل فاجعه فروپاشی اقتصادها و بحران ها در جهان خواهند بود . برنده اصلی هم همین کشور آمریکاست که شما را به جان ما انداخته و خودش دنبال کاسبی اش با پول های شماست . همسایگان عزیز ما بدانند همانطور که با قدرت و چنگ و دندان این امنیت را تولید و خفظ کردیم  ، به راحتی میتوانیم آنرا از بین ببریم . پی سختی هایش را هم به تن مالیده ایم . دنیا بداند اگر انقلاب اسلامی و کشور جمهوری اسلامی ایران گرایشی خیلی ساده به همسایه شمالی اش یعنی شوروی کمونیست میداشت و پایگاه و هم پیمان کمونیست ها میشد و به کمونیست ها کمک میکرد روی خلیج فارس دست بگذارند آنوقت آمریکایی وجود نداشت که اینقدر عر و ... و قداره کشی کند .

دنیا بداند چهل سال است با تحمل سختی ها برای رفاه و آبادانی و عزت جهان و بخصوص همسایگانمان صبورانه کمک کردیم و همه بدانند که مدیون مقاومت ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند . اما نه تنها قدرشناسی نکردید بلکه متاسفانه و طلبکارانه به بدی جوابش را دادید .  صبر ما هم مثل همه انسان در جهان اندازه دارد. خط قرمز ما مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب و ایران اسلامی سربلند و بخصوص در این شرایط رفاه و آسایش و آرامش ملت بزرگ ایران است و همسایگان عزیز ما در خلیج فارس بدانند یواش یواش به این خطوط قرمز رنگ خیلی نزدیک شدند و بدانند که همراهی با دشمنی که قصد نابودی و ذلیل کردن ملت ما را دارد گناه بزرگ نابخشودنی است .

برادران همسایگان عزیز ما: بدانید اگر برای ما نا امنی درست کنید ،  برای شما نیازی به موشک های برد ۲۰۰۰ کیلومتری و سلاح های با تکنولوژی بالا و خیلی فوق پیشرفته نیست . برای شما زیاد هم هزینه نمیکنیم . با چند تیر و کمان و فلاخن رستم و آرش و ابومسلم هم میتوان آنجا را نا امن کرد . امنیت منطقه و فروش نفت منطقه و تجارت آزاد و حفظ روابط برادرانه حق همه ما است و باید برای همه باشد نه برای تعدادی محدود و معدود و اکثریتی محروم ؟

اگر قرار باشد یک بشکه نفت کمتر از ایران صادر شود و اگر به زور همراهی شما نتوانیم از پولهای مان برای توسعه کشور و تجارت آزاد و بهبود و توانمندی اقتصادی و در نهایت رفاه و آرامش و آسایش مردم مان به خوبی استفاده کنیم به همان نسبت و شرایط شما هم نباید از این فرصت ها و امکانات استفاده کنید .

ما هم گزینه های متنوعی بر روی میز داریم . برد برد یعنی همین یا برای همه یا هیچ.  آمریکای شیطان بزرگ هم این وسط هیچ کاره است و غلطی نمیتواند بکند. وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =