یک مقام وزارت بهداشت، میزان عفونت‌های بیمارستانی در ایران را حدود 8 درصد خواند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت از عدم رعایت بهداشت دست به عنوان مهم‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال عفونت به بیماران و کارکنان بیمارستان‌ها یاد کرد و گفت: شست و شو با پاک‌کننده‌های الکلی، بهترین راه کاهش انتقال عفونت در بیمارستان‌هاست. وی شست و شوی دست با آب و صابون را کافی ندانست و گفت: وزارت بهداشت ایران در سازمان بهداشت جهانی WHO تعهدنامه‌ای را امضا کرده که یکی از آیتم‌های این تعهدنامه، استفاده از راهنماهای این سازمان برای اجرای طرح‌های ارتقای بهداشت در مراکز درمانی کشور است.

دکتر محسن زهرایی گفت: مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد که محیط بیمارستان‌ها از محیط‌های پر ریسک هستند و این مسئله یکی از دلایل واهمه بیماران از مراجعه به مراکز درمانی و بستری شدن به شمار می‌آید.
به گفته وی سالانه حدود شش میلیون نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که حدود 500 هزار نفر آنها در مدت اقامت دو سه روز خود در بیمارستان دچار عفونت می‌شوند.

وی همچنین به عفونت‌های ناشی از تزریقات غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: ایمنی تزریقات، یکی از اصول مهم است. خوشبختانه چندین سال است که استفاده از سرنگ‌های چند بار مصرف در ایران منسوخ شده است.
دکتر زهرایی در ادامه سخنان خود گفت: با اجرای برنامه ایمن‌سازی پرسنل بهداشتی، میزان بروز عفونت هپاتیت B در کشور، کاهش یافته است.

این مسئول وزارت بهداشت، بخش‌های ICU در بیمارستان‌ها را از مهم‌ترین و پرخطرترین مکان‌ها برای عفونت بیمارستانی دانست و گفت: در نظام مراقبت عفونت‌های بیمارستانی، مقابله با انواع متعدد عفونت‌ها به چشم می‌خورد اما حدود 70 درصد عفونت‌ها را می‌توان به چهار نوع عفونت اصلی تقسیم کرد.او گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور، شایع‌ترین عفونت به دست آمده UTI‌است که حدود یک سوی کل عفونت‌های ثبت شده را شامل می‌شود. علائم این نوع عفونت به راحتی ظهور می‌یابد.

دکتر زهرایی در ادامه سخنان خود گفت: مطالعات انجام گرفته در 100 بیمارستان بزرگ کشور در طول سال گذشته نشان می‌دهد که میزان بروز عفونت‌ها در گروه‌های سنی کودکان و سالمندان، بالاتر از بقیه گروه‌های سنی است. بنابر این باید در ارائه خدمات به این گروه‌ها، احتیاط بیشتری کرد تا به عفونت ثانویه در بیمارستان مبتلا نشوند.

زهرایی همچنین به گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مراکز بیمارستانی اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهد که پرستاران بهترین عملکرد ضدعفونی را دارند و پزشکان رفتار ضعیف‌تری در این زمینه دارند.

این مسئول وزارت بهداشت در ادامه به فعالیت وزارت بهداشت برای کاهش عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: ‌طی سال گذشته در جهت کاهش شیوع عفونت‌های بیمارستانی، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. اما متأسفانه اکنون جای آمار دقیق عفونت‌های بیمارستانی در کشورمان خالی است. حال آن که برخورداری از اطلاعات آماری به منظور بررسی فعالیت‌ها در زمینه کنترل عفونت‌های بیمارستانی لازم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =