۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

ایرنا نوشت: در حالی که پس از حادثه سقوط هواپیمایی اتیوپی موج رو به فزونی زمین‌گیر کردن هواپیماهای ۷۳۷ سری مکس در بسیاری از کشورها ادامه دارد، بویینگ در تلاش است با انتشار چندین به‌روز رسانی به این نگرانی‌ها پاسخ گوید. اما دامنه این نگرانی تا چه اندازه جدی است؟

حادثه اخیر ۷۳۷ سری مکس شرکت هواپیمایی اتیوپی که به فاصله چند ماه از حادثه همین هواپیما در خدمت شرکت اندونزیایی لیون‌ایر اتفاق افتاد این روزها موجب شده تا بخش قابل توجهی از ناوگان ۷۳۷ سری مکس در حال خدمت دنیا در بیش از ۱۰ کشور جهان زمین‌گیر شوند. این زمین‌گیری احتمالا تا مشخص شدن علت وقوع حادثه و وضعیت ایمنی این هواپیما ادامه خواهد داشت. در این بین بویینگ امروز طی بیانیه‌ای قول داده که تا ماه آینده با انتشار به‌روز رسانی و اصلاحیه عمده‌ نرم‌افزاری برای این هواپیما به بخشی از نگرانی‌ها پاسخ دهد. ظاهرا برنامه این به‌روز رسانی‌ها پس از حادثه پرواز ۶۱۰ لیون ایر در جاکارتا، آغاز شده بوده است. حادثه‌ای که چند ماه پیش منجر به کشته شدن ۱۸۹ نفر شد. بویینگ می‌گوید این به‌روز رسانی شامل تغییرات مهمی در سیستم‌های کنترل پرواز، نمایشگرهای کابین خلبان، آموزش خدمه و دستورات عملیاتی خواهد بود.

زمین‌گیر شدن گسترده بوئینگ ۷۳۷ سری مکس 
هواپیمای دخیل در هر دو حادثه شرکت لیون ایر و حادثه اخیر شرکت هواپیمایی اتیوپی که به مرگ ۱۵۷ نفر منجر شد از نوع بویینگ ۷۳۷ سری مکس ۸ بود که یکی از جدیدترین گونه‌های پرطرفدار ۷۳۷ این شرکت شمرده می‌شود. بویینگ می‌گوید که این به‌روز رسانی به صورت سراسری و برای تمامی هواپیماهای فعال سری مکس ارائه خواهد شد. این در شرایطی است که تا همین حالا هم نگرانی بابت ایمنی هواپیما بیش از یک سوم کل ناوگان ۷۳۷ مکس را در سراسر جهان زمین‌گیر کرده و فشار روی «اداره هوانوردی فدرال» (FAA) برای زمین‌گیر کردن هواپیما در آمریکا نیز ادامه دارد.
با این همه تحقیقات روی علت حادثه هنوز در مراحل ابتدایی خود است. با این حال نگرانی اصلی به شباهت زیاد این دو حادثه باز می‌گردد. اگر این شک تایید شود به این معنی است که نقص فنی یا ایراد تکنیکی در هواپیما می‌توانسته منجر به وقوع هر دو حادثه شده باشد مشکلی که در صورت برطرف نشدن شانس تکرار خواهد داشت. 

پشت پرده حادثه
حادثه شرکت اندونزیایی لیون ایر که اکتبر سال گذشته اتفاق افتاد درست ۱۳ دقیقه پس از برخاستن از جاکارتا رخ داده بود. در آن مورد گفته می‌شود که ظاهرا خلبان با سیستم جدیدی که برای تنظیم موتورهای بزرگتر این هواپیما به آن افزوده شده با مشکل مواجه شده بوده است. سیستمی موسوم به (Maneuvering Characteristics Augmentation System) یا (سیستم تقویت ویژگی‌های مانوری) که طراحی شده تا بر مشکل ناشی از تفاوت اندازه دهانه و موقعیت موتورهای جدید نسبت به موتورهای قدیمی مورد استفاده در نسخه‌های قبلی ۷۳۷ را برطرف کند. براساس تحقیقات فعلی در حادثه شرکت لیون‌ایر این سیستم به اشتباه فعال شده و موجب شده تا دماغه هواپیما به سوی پایین چرخیده و هواپیما وارد شیرجه‌ ناخواسته شود. در آن حادثه ظاهرا خلبان تلاش کرده تا کنترل را دوباره به دست آورد اما در نهایت موفق نشده و هواپیما سقوط می‌کند. این احتمال وجود دارد که هواپیمای اتیوپیایی هم به سرنوشت مشابهی دچار شده باشد.

در نتیجه حادثه لیون‌ایر بویینگ در آن زمان شتاب‌زده دستورالعمل اضطراری را منتشر کرد که تمامی کاربران این هواپیما را موظف می‌کرد تا چگونگی خاموش کردن این سیستم خودکار را به خلبانان خود بیاموزند. بیانیه جدید بویینگ می‌گوید که خلبان همیشه می‌تواند با از مدار خارج کردن سیستم هدایت خودکار کنترل را شخصا به دست بگیرد. اما مشکل اینجاست که تا پیش از حادثه لیون‌ایر بسیاری از خلبانان حتی از وجود این سیستم در هواپیمای خود هم اطلاع نداشتند و برای مواجهه با چنین شرایطی آموزش ندیده بودند.

سری مکس ۷۳۷
بویینگ ۷۳۷ یکی از محبوب‌ترین و پرشمارترین هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر دنیاست که تا به امروز بیش از ۱۰ هزار فروند از آن تحویل شرکت‌های هواپیمایی شده است. سری جدید این هواپیما موسوم به سری مکس که چهارمین نسل ۷۳۷ از زمان نخستین پرواز آن در ۱۹۶۷ شمرده می‌شود، مهم‌ترین هواپیمای صادراتی این روزهای بویینگ است. ۷۳۷ سری مکس چهار گونه اصلی مکس۷، ۸، ۹ و ۱۰ دارد که تفاوت اصلی این مدل‌ها در طول بدنه، تعداد مسافر و بُرد پروازی آن‌هاست. هواپیمای دخیل در حادثه اتیوپی و اندونزی از نوع مکس ۸ بوده که پرطرفدارترین گونه این سری تولیدی محسوب می‌شود. از میان ۵۱۲۳ هواپیمای سری مکس سفارش داده شده، ۲۶۳۹ فروند آن سری مکس ۸ هستند. تا همین حالا ۳۵۵ فروند از تمامی گونه‌های سری مکس تحویل شده است.

۵۶۵۶

کد خبر 1240800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =