از بازداشت رییس تئاترشهر تا فعالیت جدید نوید محمدزاده/ سال پر فراز و نشیب تئاتر

مهر نوشت: تعدادی از هنرمندان و مدیران تئاتری در سال ۹۷ حضور تأثیرگذاری بر این حوزه داشتند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان چهره شاخص سال گذشته معرفی کرد.

سال ۹۷ سالی پرفرازونشیب برای تئاتر ایران در عرصه مدیریت و همچنین فعالیت هنرمندان بود. در این میان نام چند چهره تئاتری بیشتر از بقیه هنرمندان بر سر زبان‌ها افتاد؛ افرادی که هم در پست‌های مدیریتی فعال بودند و هم به عنوان هنرمند تئاتر نگاه‌ها را به سمت خود جلب کردند.

شهرام کرمی؛ رفتن به جنگ حاشیه‌ها

بعد از حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های فراوان شهرام کرمی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر در تاریخ ۲۶ اسفندماه طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی انتخاب شد. او از مدیران شناخته شده و کم حاشیه حوزه تئاتر محسوب می‌شود از همین رو انتخابش به عنوان جایگزین مهدی شفیعی با کمترین انتقاد و مخالفت اهالی تئاتر روبرو شد.

بازداشت سعید اسدی رئیس تئاترشهر و مریم کاظمی کارگردان نمایش «رؤیای شب تابستان» به دلیل پخش تیزر بدون مجوز نمایش در فضای مجازی و اعمال نظارت‌ها و ممیزی‌های سختگیرانه اداره کل هنرهای نمایشی بعد از این اتفاق، اعتراض به بهای زیاد بلیت نمایش‌های «بینوایان» حسین پارسایی و «می سی سی پی نشسته می‌میرد» همایون غنی‌زاده و نبود قوانینی مشخص برای تعیین بهای بلیت نمایش‌ها، تخلف نمایش «بینوایان» در آغاز تبلیغات شهری قبل از بازبینی نهایی، پخش تیزر نمایش‌های روی صحنه در شبکه‌های ماهواره‌ای، نصب دوربین در پشت صحنه‌های تئاتر، شانه خالی کردن اداره کل هنرهای نمایشی از مجوزی که به نمایش‌ها می‌داد و ارائه بخشنامه از طرف اداره کل هنرهای نمایشی به مدیران تماشاخانه‌های خصوصی مبنی‌بر اینکه مسئولیت هرآنچه در سالن‌ها و اجرای نمایش‌ها رخ می‌دهد برعهده مدیران سالن‌ها است و اعتراض مدیران سالن‌ها از جمله حاشیه‌هایی است که شهرام کرمی از ابتدای سال ۹۷ و آغاز فعالیت‌هایش با آن روبرو بوده و همین امر نشان دهنده شفاف نبودن قوانین و مقررات و خلاء های قانونی در تئاتر ایران است.

سعید اسدی؛ ناگهان زندان اوین!

احضار اهالی تئاتر و مدیران به دلیل مشکلات ممیزی و محتوای آثارشان به دادگاه رسانه امری عادی در تئاتر محسوب می‌شود و تاکنون چندین‌بار برای هنرمندان مختلفی از جمله هادی مرزبان و علی نصیریان این اتفاق رخ داده است اما بازداشت هنرمندان بی‌سابقه بوده است اما سعید اسدی رییس مجموعه تئاترشهر به دلیل جنجال‌هایی که بر سر پخش غیرمجاز ویدئویی از تمرین‌های نمایش «رؤیای شب تابستان» به کارگردانی مریم کاظمی به وجود آمد و در نهایت موجب بازداشت وی و مریم کاظمی شد تبدیل به یکی از چهره‌های پرحاشیه سال ۹۷ شد و نام او و مریم کاظمی تا مدت‌ها بر صدر اخبار هنری قرار داشت.

محسن امیری؛ مجوزهایی که باطل می‌شد

چهره دیگری که در سال ۹۷ بین اهالی تئاتر موردتوجه و البته انتقاد قرار گرفت محسن امیری سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی بود. امیری که از شهریورماه ۹۶ جایگزین رحمت امینی در این سمت شد، در دوران فعالیتش نتوانست اجماع نظر مثبتی درباره کارنامه خود به وجود بیاورد؛ شکایت گروه‌های متعدد نمایشی از وضعیت ممیزی در تئاتر، وضعیت بازبینی آثار نمایشی در سالن‌های خصوصی، نحوه صدور مجوز تبلیغات نمایش‌های روی صحنه و… چالش‌های بحث‌برانگیزی بودند که در طول یکسال گذشته گلایه‌های زیادی را از جانب اهالی تئاتر به همراه داشت.

با توجه به زیاد شدن همین انتقادات و بروز حواشی مختلف در تئاتر، زمزمه‌های تغییر محسن امیری به گوش می‌رسید که در نهایت در تاریخ چهار دی ماه مدیرکل هنرهای نمایشی طی حکمی سید وحید فخر موسوی را به عنوان رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.

البته به تازگی و در اسفندماه ۹۷ محسن امیری در انتصابی جدید جایگزین علی اصغر راسخ راد در اداره برنامه‌های تئاتر شده است.

نوید محمدزاده؛ تجربه تهیه‌کنندگی تئاتر

این روزها نوید محمدزاده به چهره شناخته شده‌ای در سینمای ایران تبدیل شده است اما همه می‌دانند که خاستگاه این هنرمند تئاتر بوده و او قبل از مطرح شدن در فیلم «عصبانی نیستم» و حاشیه‌هایی که برایش به وجود آمد بازیگری پرکار و توانمندی در تئاتر به حساب می‌آمد.

محمدزاده که فعالیت خود را یک دهه قبل از تئاتر آغاز کرده و زیر نظر هنرمندانی چون محمد یعقوبی، مهتاب نصیرپور، علی سلیمانی، و امیر قنبری آموزش دیده است در دو سه سال اخیر در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی خوش درخشیده و جوایز مختلف سینمایی را از آن خود کرده است. او تا کنون دو سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم‌های «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ بدون امضا» به دست آورده و با احتساب سیمرغ نقش اول مردی که برای فیلم «عصبانی نیستم» به او اهدا نشد، می‌توان گفت که او در عین جوانی و سال‌های اندکی که از حضورش در سینمای ایران می‌گذرد یکی از بازیگران پرافتخار سینما است اما این مساله باعث نشده که محمدزاده از تئاتر فاصله بگیرد و همچنان می‌توان او را یکی از بازیگران پرکار تئاتر نیز دانست.

محمدزاده از یک سال قبل به عرصه تهیه‌کنندگی تئاتر نیز پا گذاشته و در این راستا تصمیم گرفته از هنرمندان جوانی که آثارشان قابلیت دیده شدن و جذب مخاطب را نیز دارد، حمایت کند.

امیررضا کوهستانی؛ اجرای دوباره در جشنواره آوینیون

امیررضا کوهستانی سال ۹۷ برای دومین‌بار در جشنواره آوینیون شرکت کرد؛ جشنواره‌ای که در طول هفتاد و دو سال برگزاری، در بخش اصلی به طور رسمی تنها دو بار میزبان اثری از ایران بوده و هر دو هم نمایش‌هایی از کوهستانی بوده‌اند.

گروه تئاتر مهر در سال ۱۳۹۵ نیز با نمایش «شنیدن» اولین گروه تئاتری ایرانی بود که در بخش اصلی فستیوال آوینیون حضور پیدا کرد و هفت اجرا نیز در جشنواره داشت که مورد استقبال علاقه‌مندان تئاتر نیز قرار گفت.

با وجود تجربیات فراوانی که کوهستانی در طول این سال‌ها از حضورهای بین‌المللی خود در کشورهای مختلف کسب کرده است و به نوعی می‌توان او را لژیونر تئاتر ایران نامید اما مدیران تئاتری هیچ‌گاه علاقه‌ای به استفاده از تجربیات او در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جشنواره تئاتر فجر و حتی جشنواره تئاتر دانشگاهی نداشته‌اند در حالی که کوهستانی از انتقال تجربیاتش به نسل جوان و علاقه‌مند فروگذار نمی‌کند و از هر فرصتی برای برقراری دیالوگ با آنها استقبال می‌کند.

۲۴۱۲۴۳
کد خبر 1241066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =