اروپایی‌ها جنایات داعش با پول عربستان را در مسجدالنور تلافی کردند!

یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل معتقد است که حمله تروریستی نیوزیلند ممکن است بخشی از یک طراحی جدید علیه مسلمانان و مقدمه ای برای ایجاد یک جنگ صلیبی جدید باشد.

زهره نوروزپور: حمله تروریستی روز جمعه به نمازگزاران نیوزیلند بازتاب گسترده ای در سطح جهان عرب و  اسلام داشت. این در حالی بود که کشورهای غرب و رسانه های مذموم آن ها این حمله را صرفا نه یک حمله تروریستی بلکه یک حمله نژادی به مسلمانان توصیف کردند. اخباری که از روز جمعه تا کنون منتشر می شود ابعاد پشت پرده این حمله جنایتکارانه را بیشتر فاش  می کند. این در حالی است که امروز نخست وزیر نیوزلند اعلام کرد که ایمیل عامل حمله تروریستی ۹ دقیقه قبل از حمله به او رسیده بود. درباره پشت پرده این حمله تروریستی با محسن پاک آیین کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفتگو کرده ایم، وی در نگاه اول در رابطه با این حادثه تروریستی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «حملات تروریستی به دو مسجد در نیوزلند با حدود پنجاه نفرکشته مردم جهان و بخصوص مسلمانان را در حیرت فروبرد.اغلب رسانه های غربی بدون تروریستی خواندن این اقدام، آن را حمله به مسلمانان از سوی یک نژادپرست ترامپیسم معرفی کردند. مسلمانان جهان نیز به درستی این واقعه را ادامه سیاست های اسلام هراسانه غرب عنوان نمودند. کمتر شخصیت یا مقام رسمی و یا رسانه ای به ریشه یابی این حادثه پرداخت یا شرایط رسانه ای به گونه رقم خورد که به این موضوع مهم پرداخته نشود.»

پاک آیین در ادامه گفت :«وقوع این اتفاق مهم نمی تواند بدون هماهنگی سرویس های اطلاعاتی نیوزیلند باشد. مقامات ارشد نیوزیلند از سفر عامل حمله به چند کشور دیگر از جمله ترکیه خبر داشته و حتی نخست وزیر نیوزیلند هم از این موضوع مطلع بوده است.حال چگونه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی این کشور تحرکات فرد تروریست را تحت نظر نداشته و وی را برای اقدامات احتمالی آزاد گذاشته اند. لبخندهای تروریست جنایتکار پس از دستگیری که از شبکه تلویزیونی نیوزیلند پخش شد، نشان از آسودگی خاطر بود. قرار است یک ماه دیگر محاکمه وی آغاز شود و در کشوری که در آن اعدام مجرمین ممنوع است، چه مجازاتی می تواند در انتظار عامل قتل و جراحت بیش از هشتاد نفر باشد.»

این دیپلمات باسابقه کشورمان درباره ابعاد پشت پرده این حمله و هماهنگی دستگاه اطلاعاتی اروپا با تروریست ها گفت: « این اتفاق می تواند با هماهنگی سرویس های اطلاعاتی اروپا برای ارسال پیام برای عربستان سعودی و همفکران این کشور باشد که در صورت تداوم اقدامات ترویستی داعش در اروپا، این قاره نیز ظرفیت عمل متقابل علیه مسلمانان را دارد.‌ نیوزیلند که از مستعمره های انگلیس بود در سال ۱۹۰۷ استقلال خود را  کسب کرد ولی هنوز ملکه بریتانیا یعنی  الیزابت دوم، حکم فرماندارکل نیوزیلند را  تنفیذ می کند. مواضع اروپا علیه عربستان بخاطر تجاوز به یمن و قتل خاشقچی نیز بیش از اینکه یک اقدام حقوق بشری باشد، اقدامی برای مهارعربستان برای جلوگیر از ورود داعش به اروپاست.»

پاک آیین درباره وضعیت این کشور و اهمیت آن برای اروپا ضمن تاکید بر نفوذ انگلیس و همین طور وضعیت مسلمان در این کشور گفت: « نیوزیلند در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک درصد آن یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر را مسلمانان با اکثریت اهل سنت تشکیل می‌دهند. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ برای اولین بار اشرف چودری، مسلمان پاکستانی الاصل و استاد دانشگاه مسی نیوزیلند، از سوی حزب حاکم به مجلس این کشور راه یافت. او سوگند وفاداری خود را با قسم به قرآن انجام داد. و در سال ۲۰۰۵ نیز مجدداً از سوی حزب کارگر توانست آرای لازم را کسب کند و عضو پارلمان باقی بماند.

این کارشناس ارشد مسائل بین المل در پاسخ به این سوال که آیا شما به این کشور سفر کرده اید یا خیر؟ و اینکه با این کشور آشنایی نزدیک دارید؟ گفت: بله یک سفر ۵ روزه در سال ۹۰ داشته ام»

وی در ادامه به وضعیت نوع مهاجرت و مهاجران در این کشور اشاره کرد و گفت: «مسلمانان نیوزیلند بسیار آرام و همراه با دولت و مردم بوده و همواره به عنوان مهاجرین صلح دوست معرفی شده اند. دولت زلاندنو سیاست بسیار بازی نسبت به مهاجران دارد، در سند استقلال نیوزیلند حاکمان این کشور تعهد کرده‌اند که هر سال معادل یک درصد جمعیت این کشور پذیرای مهاجرین باشند. تعدادی از مهاجران نیوزیلند از سازمان ملل تقاضای پناهندگی کرده و با سفارش این سازمان به ولینگتون رفته اند.

در عین حال همه‌ی مهاجرانی که در حمله‌ تروریستی به شهادت رسیدند مهاجران پناهنده نبودند، بسیاری از آن‌ها کارکنان دولت و مورد تائید دولت و حاکمیت این کشور بودند. فعالیت باصطلاح نژادپرستانه‌ فرد تروریست ناشی از تعصب ملی به نیوزیلند نبوده بلکه او در ترکیه نیز علیه مسلمانان اقدام‌های خشونت آمیزی داشته است. نه مهاجران مسلمان مزاحمتی برای دولت و مردم داشته، نه سیاست دولت علیه مسلمانان بوده و نه آثاری از معضلی به نام نژادپرستی در این کشور وجود داشته است. لذا به نظر می رسد ریشه اقدام را نباید فقط در نیوزیلند جستجو کرد و آن را یک تصمیم مشترک نهادهای امنیتی اروپا دانست که مرحله اول آن در نیوزیلند به عنوان یک متحد اروپا که به لحاظ جغرافیائی در این قاره نیست، اجرا شده است.

پاک آیین درباره اینکه تا بحال اقدام اروپا یا اتحادیه این قاره برای مسلمانان اقدامات شاخصی انجام داده است یا خیر گفت: « حدود چهار سال قبل اتحادیه اروپا در تداوم اقدامات اسلام ستیزانه خود مصوبه ای را برای محدودیت فعالیت های مسلمانان در اروپا تصویب کرد. بر اساس این مصوبه کشورهای این قاره موظف شدند از مساجد بخواهند تا فعالیت های خود را با دولت هماهنگ نمایند. اغلب کشورهای اروپا به دلیل احتمال نارضایتی مسلمانان این مصوبه را اجرا نکرده یا به صورت محدود اجرا کردند. با به قدرت رسیدن راست افراطی در اروپا و تشدید اسلام ستیزی، مصوبه اتحادیه اروپا اجرایی شد و حتی در اتریش که اسلام به عنوان یکی از ادیان رسمی پذیرفته شده، شش مسجد که از سوی مبلغان ترکیه اداره می شد، تعطیل گردید. اقدام اخیر پارلمان اروپا مبنی بر توصیه به دولت های اروپائی مبنی بر پایان مذاکرات پیوستن ترکیه با اتحادیه اروپا که از سوی اردوغان به عنوان حرکتی علیه مسلمانان ترکیه تلقی شد، نیز نشان‌دهنده رویکرد جدید اروپا نسبت به مسلمانان است.»

سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان درباره اینکه چرا غرب و رسانه های خبری آنها از واژه تروریستی درباره این حمله استفاده نکردند بیان داشت: «در حادثه تروریستی نیوزیلند، رویکرد مقامات و رسانه ای اروپا پرهیز از تروریستی خواندن ماجرا و استفاده از عبارت "حمله جنایتکارانه" بود، تا خود را در معرض تقاضای اقدام خشن علیه عمل جنایت قرار نداده و دست محاکم نیوزیلند را باز بگذارند. قطعا ترامپ یک نژادپرست است و علیه مهاجران آمریکایی موضع خشن دارد، اما به نظر می رسد تبلیغ رسانه های اروپا برای ترامپیسم خواندن عاملین حادثه نیز یک ترفند تبلیغاتی برای قرار نگرفتن اروپا در مظان اتهام بوده است.»

سفیر اسبق کشورمان در ازبکستان در خصوص جنبه های حقوق بشری و حقوق مسلمانان و مظلوم واقع شدن آنها در سطح جهان افزود: «در این حادثه غم انگیز حقوق اولیه حمایت از انسان ها نقض شد، حدود پنجاه مسلمان کشته شدند، حق آزادی ادیان پایمال شد و بسیاری از نمازگزاران بی سرپرست شدند. این مصائب، مسئولیت دولت نیوزلند را دو چندان می کند که باید با شناسایی سریعتر عاملان این اقدام نژاد پرستانه و حامیان بیرونی آن، عدالت را اجرا نماید. ممکن است دولت نیوزیلند از هماهنگی سرویس های اطلاعاتی خود از این موضوع مطلع نباشد چرا که مقامات امنیتی بخصوص در کشوری که فرماندار کل آن را انگلیس تعیین می کند، بسیاری از اقدامات را مستقلا و در هماهنگی از سرویس های امنیتی اروپا انجام می دهند. اما این وضعیت مسئولیت دولت نیوزیلند را کاهش نمی دهد. ممکن است لازم باشد کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی لاهه به این حادثه که مصداق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است، ورود کنند. ولی در عین حال دولت نیوزیلند مسئول اصلی این حادثه است.»

محسن پاک آیین کارشناس ارشد روابط و مسائل بین الملل و همین طور دیپلمات پیشکسوت کشورمان در نهایت به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «حمله‌ی تروریستی نیوزلند ممکن است بخشی از یک طراحی جدید علیه مسلمانان و مقدمه ای برای ایجاد یک جنگ صلیبی جدید باشد. تلاش آمریکا و اروپا و کشورهائی همچون عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی برای مسلط کردن تروریسم در کشورهای مسلمان غرب آسیا به همت جبهه مقاومت شکست خورد و حمله به مسجد نیوزیلند، می تواند یک عملیات تحریک آمیز علیه جهان اسلام باشد. کشورهای مسلمان باید به دقت ابعاد ماجرا را واکاوی کرده و متحدانه مراقب اوضاع بوده و چاره اندیشی نمایند.»

۴۹۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =