واکنش کاربران خبرآنلاین به عکس تکان‌دهنده سیل شیراز؛ از طعنه و متلک به مسئولان تا استخدام مربی خارجی!

کاربران خبرگزاری خبرآنلاین در مقابل نظرخواهی درباره عکسی که از سیل مهیب شیراز منتشر شده بود، نظرات بسیار متفاوتی دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیلابهای مهیب استانهای مختلف در روزهای اخیر، حالا نقل هر محفلی است. خبرگزاری خبرآنلاین با انتشار تصویری مهیب از سیلی که شهر شیراز را درنوردید از کاربران خود خواست تا درباره آن نظر دهند.

شاید بتوان گفت ترجیع بند اغلب نظرات کاربران، اشتباه مسئولان و مدیران بود. به گونه ای که مردم می گفتند باید تعدادی از مسئولان محلی شیراز را محاکمه کرد.

حسین در این باره نوشت: بلایای طبیعی به علاوه اشتباهات روی هم جمع شده .

حسین زاده هم سخن او را اینطور تکمیل کرد: بدبختی اینجاست که مسئولین بطور مداوم از شناسایی مسیرهای خطرناک و حادثه خیز جاده ای و سیل خیز و ... آمار و ارقام میدن ولی هیچ وقت نسبت به اصلاح کانون های خطر هیچ اقدامی نکردن. و این داستان همچنان ادامه دارد ...

کاربر بی نام دیگری گفت: در مورد سیلهای گیلان و مازندران و تاحدی گلستان ، که قطعا در گذشته ها باوجود بارندگی های بمراتب بیشتر ، در این مناطق سیل نمی آمد. دلیل اصلی سیل های اخیردر این مناطق ، خشکسالی های شدید و غیر طبیعی چند سال گذشته بود ، که منجر به خشک شدن خاک و زمین و تشکیل حباب های هوا در خاک بجای رطوبت ، و در نتیجه سست و پوک شدن خاک و زمین بود ، در نتیجه خاک و زمین نتوانست در برابر یک بارندگی شدید مقاومت کند و دچار سیل و رانش شد . یعنی زمین براثر خشکی غیر طبیعی توسط باران شسته شد. گل و لای فراوان بجامانده از سیل ، در مازندران ، گواه این مطلب است . از طرف دیگر کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی ، ناشی از خشکسالی های قبلی نیز از دلایل مهم این سیلها بود.

و کاربر دیگری باز هم بحران را به گردن مدیران انداخت با این جمله: چه با بارندگی و چه بدون بارندگی در هر دو حالت در بحران هستیم سیل یا خشکسالی!

کاربر دیگری که خود را از اهالی شیراز معرفی کرده باز هم مدیران را مقصر می داند و می نویسد: به عنوان یک شیرازی، در مورد شیراز هم به شما بگم که توی دروازه قرآن دفعه دوم هست که اینطور سیلی میاد. فقط الان شبکه های اجتماعی هست همه خبردار شدند. دقیقا کنار دروازه قرآن یه دره بود که محل عبور همین طور سیل هایی بود ولی خب مدیرانی که با رانت و پارتی در مناسب هستند اونجا رو کردند جاده و خب آب هم راه خودش رو میخواد پس بگیره و این مردم هستن که دارن کشته می شوند.

کاربر دیگری می گوید: بحران مدیریت به جای مدیریت بحران!

هوشیار، نام یکی از مخاطبان ما است که نوشته: جلوی مسئولین بی کفایت را بگیرید ...
 

مهدی شیرازی هم سخن او را تکمیل کرده: متاسفانه زمانی که مسئولین شیراز در بیست و پنج سال پیش به جنگ طبیعت وپرکردن دره کنار دروازه قران مشغول شدند به آینده وسیل کوچکترین التفاتی نداشتند وامروز عوارض این جنگ را مردم بایستی بپردازند/ما درحال جنگ باطبیعت هستیم اگر پیروز شویم شکست خورده ایم

کاربر بی نام دیگری با لحن خشمگین و عصبی نوشته: اسم سو مدیریت و بی سوادی مسوولین رو بلایای طبیعی و خشم خدا و ... نگذاریم!!! وقتی یه عده بی سواد فقط به خاطر روابط میشن مدیر و تصمیم گیر اوضاع همینه!

مخاطب دیگری بدون ذکر نام خود فقط نوشته: بی کفایتی سیستم موجود!

حکیم نامی است که مخاطب دیگری بر خود گذاشته و گفته: عزل و محاکمه تمامی اعضای شورای بحران استانهای ضرر دیده به جرم اهمال و به خطر انداختن جان هم میهنان جبران خسارات مادی و معنوی رفع اشتباهات معماری گذشته.

«ماه» هم قصه را سیاسی دیده و نوشته: شرم بر مدیران، چه راست و چه چپ.

این نگاه سیاسی در نظر کاربر دیگری هم مشخص است وقتی می نویسد: باید به فراری دادن کاوه مدنی و زندانی کردن فعالان محیط زیست ادامه بدیم.

و مخاطب دیگری تمام سخنان قبلی را با این کلمات تکمیل می کند: اول و آخر کل مشکلات کشور از عدم توجه به شایسته سالاری نشات میگیره و چون به جای تخصص به نظر خودمون به تعهد ها توجه میکنیم این وضعیت حاکمه در صورتی که به قول شهید چمران اگر کسی متعهد باشه در امری که تخصص نداره مسئولیت نمی پذیره .

قاسم هم باز مشکل را گردن مسئولان انداخته و نوشته: بحران مدیریت، بی لیاقتی مدیران. سالها پیش کنار دروازه قرآن دره ای بود که سیلابها از آنجا دفع می شد. دره را پر کردند شد جاده.الان جاده مسیر عبور سیل هست.

محمدرضا هم اظهارنظر کرده: تصویر نشاندهنده بی مطالعه بودن، بی تجربگی، بی گدار به آبزدن مسئولان سابق و اسبق هستش که بدون هرگونه امکان سنجی و یا بررسی منطقه نسبت به حذف دره آبگیر بغل دروازه قرآن بدون هرگونه پیش بینی جایگزین آن به صورت اساسی اقام کرده اند

مقیمی، نام کاربر دیگری است که می نویسد: مسولین عیب کار را می دانند ولی هزینه درست کردن بسیار بیشتر از خساراتی که اینگونه بلایا میزنه برای همین چشمشان را می بندند بعد ژست همدردی میگیرند

جلال هم گفته: فقر مدیریت عقلانی و تخصصی به علاوه کوتاهی و ساده انگاری عمومی که مشخصه ی همه ی ما در همه ی امور هست.

استعفار کنیم؟

نگاه عرفانی مذهبی، در نظرات برخی از کاربران مشخص است که ماجرای سیلابها را به خشم خداوند و گناه بندگان مربوط می دانند.

عبدالکریم در این باره نوشته: در این قبیل بلایا باید استغفار کرد باید نماز وحشت خواند باید به درگاه خداوند دعا کرد و دست از گناه کشید تا بلکه عذابی اگر باشد دفع شود.

در تایید او، کاربر دیگری که خود را شمس تبریزی معرفی کرده نوشته: برف و باران ، زلزله ، باد ، صاعقه و آذرخش همه و همه از نعمات و رحمت های الهی به شمار می آیند . ما مردمان ایران زمین و برخی خلائق امثال ما در دیگر نقاط جهان و مسئولین امر بلد نیستیم چگونه با این نعمات و رحمت های الهی مواجه شویم که منجر به نقمات و عذاب الیم الهی نشود !!!

 سعیدی هم وعده دوزخ داده و نوشته: دست خدا کیفر گناه ازمایش الهی. نعمت الهی. نتیجه سو مدیریت و...هر قضاوتی که بنماییم فقط به یه نتیجه میرسیم هم اکنون یاری سبزمان میتواند کمی از الام موجود بکاهد تدبیر وخرد برای فردا ست امروز همدلی ومحبت ونگاه مهربان گره گشاست .با کلام با نگاه با دعا با خرد با قدم با مال وبا جان همراه باشیم.

سعید هم خشمگین از گناه ابنای بشر اینطور نوشته: دروغگویی - وعده تو خالی - آمار غلط - احتکار - گرانفروشی - کم فروشی - تورم - گرانی - زلزله - سیل - دیگه خدا هم از ما روگردان شده!

بلافاصله کاربر دیگری به او طعنه زده که: برگزاری آنچنانی سال تحویل تو حافظیه را یادت رفت!

محمد هم پای طبیعت را وسط کشیده با این کلمات: بترسید از خشم طبیعت!

شوخی با سیلاب

روحیه طنز ایرانیها، با متلک پرانی در میان نظرات کاربران در خصوص فاجعه سیلاب، همچنان مشخص و برجسته است. انگار هموطنان ما، در هر شرایطی استعداد طنازی شان را شکوفا می کنند.

کاربری درباره سیلاب و مشکلات آن طعنه زده: برای مدیریت هم باید مربی خارجی بگیریم تا به این حال و روز نیفتیم!

یکی از کاربران، شوخی سیاسی کرده و نوشته: من ترجیح میدم تا روز جمعه و نظر کارشناسی امام جمعه مشهد از پس پرده این ماجرا نظری ندم و انتظار بکشم!

کاربر دیگری به مسئولان طعنه زده و اینطور گفته: از مسئولین محترم تقاضا داریم اگر هم قبلا کوتاهی در انجام وظایف داشتند،قبل از هر اقدامی با حضور به موقع در مناطق سیل زده، عکس آنرا در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.

کاربری که خود را شیرازی معرفی کرده، این بار طعنه و متلک را متوجه بحث دیگری در منطقه استان فارس کرده و نوشته: راهنمایی رانندگی و نیرو انتظامی زحمت کش همانطور که در 17 آبان این مسیر رو کنترل میکرد که مردم به پاسارگاد نزدیک نشن، باید وقوع همچین اتفاقی رو پیش بینی میکردن و از صبح امروز مسیر را برای خروج از شیراز میبستند.

انگار این حرف او مهدی را عصبانی کرده که جواب داده: من ۱۷ آبان رفتم پاسارگاد یه دونه مامور هم اونجا نبود که بخواد جاده رو ببنده. جوسازی نکن!

فناوری و سیلاب

اظهارنظرهای مردم درباره عکسی که منتشر شد، رنگ و بوی فناوری هم داشت. برخی از کاربران تاکید کرده اند باید برای کاستن از مشکلات سیلاب و بحرانهای طبیعی از فناوری کمک گرفت.

یکی از کاربران نوشته: بی تدبیری مردمی که برای خوشی لحظه ای و کوتاه گشت و گذار چند روزه نوروز به هشدارهای سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور با وجود در دسترس بودن آسان نرم افزارهای تلفن همراه هوشمند پیش بینی لحظه ای وضعیت جوی مکانی که در آن به سر می بریم توجهی ننموده و وقعی ننهاده و جان خود و دیگر هموطنان کنار خود را به مخاطره می اندازند و همچنین بی تدبیری و ضعف مدیریت و اهمال برخی مسئولین استانی و شهری در پیشگیری از وقوع بعضی بلایای طبیعی که امکان جلوگیری از آن با تدبیر و مدیریت صحیح وجود دارد .

کاربر دیگری در جواب او نوشته: جناب آقای باتدبیر ، مردم عادی از کجا باید بدونن این خیابونی که الان توش ماشین پارک کردن و یکی از مهمترین خیابونهای شیرازه قبلا مسیر سیلاب بوده؟! مردم حتی اگه به قول شما با نگاه کردن به گوشی میفهمیدن قراره تگرگ و بارون بگیره باز به عقلشونم نمیرسد وسط همچین خیابونی بخواد اینجوری سیل بیاد. 

یکی از دیگر کاربران اینطور دلیل علمی برای سیلاب بیان کرده: در هنگام وقوع سیل در شمال و فارس ، ویا به فاصله زمانی کم از آنها ، چند زلزله ضعیف در دریای خزر و گلستان و خراسان شمالی و فارس و .... رخ داده و میدهد( به گواهی موسسه لرزه نگاری - دانشگاه تهران ) احتمال بکاررفتن میدانهای مغناطیسی مصنوعی ( مثل هارپ ) برای تغییرات مصنوعی آب و هوایی ، که میتواند موجب زلزله هم شود قابل بررسی است

دیگری هم توضیح داده: تغییرات اقلیمی طبیعی ، و مصنوعی ( با میدانهای مغناطیسی ) عامل اصلی این قبیل حوادث.

60231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
    1 0
    قرار نیست هر کی شهردار شد بیان قسمتی از مسیل رو تغییربده و بعد در مقابل جان های مردم پاسخگو نباشد. شهرداری که این کار رو کرده باید بیاد در محکمه جواب بده. اگر این روال ادامه پیدا کنه ان شالله مدیریت ها با مسئولیت بیشتری همراه خواهند شد