آیا نرخ سود بانکی در سال ۹۸ تغییر می‌کند؟

 آیا نرخ سود بانکی امسال دستخوش تغییر می شود؟ این سئوالی است که کارشناسان بدان پاسخی صریح نمی دهند و معتقدند باید صبر کرد تا نتیجه سیاست‌های ایجاد ثبات بانک مرکزی در بازارها را دید .

به گزارش خبرآنلاین، نرخ سود بانکی برای سپرده های بلند مدت رد حال حاضر حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود بانکی برای سپرده های کوتاه مدت حداکثر ۱۰ درصد است. در سال گذشته نرخ سود روزشمار نیز حذف و تنها به مانده حساب ها در پایان ماه سود تعلق می گیرد.  

تابستان سال گذشته بود که پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی با هدف ایجاد شرایطی آرامتر در بازارهای ارز و طلا و سکه مطرح شد اما رای لازم را نیاورد. حالا اما زمزمه هایی در خصوص بازنگری نرخ سود بانکی به گوش می رسد. گفته می شود دومین ماه بهار موضوع نرخ سود بانکی بار دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

 مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در پاسخ به این سئوال که در سال جاری سود بانکی باید چقدر باشد؟ گفت: سود بانکی طبیعتا تنها نمی تواند تنها با استناد به میزان بازدهی بانک ها تعیین شود چرا که سایر شرایط نیز لازم است در این حوزه دخیل باشد، به عنوان مثال تعیین اینکه نرخ سود بانکی بر بازارهای دیگر چقدر تاثیر می گذارد، اهمیتی بالا دارد چرا که اگر بازدهی در این بخش با سایر بخش ها همراهی نداشته باشد، طبیعی است که پول از بانک ها به دیگر بازارها مانند طلا و سکه و ... مهاجرت خواهد کرد و موجبات رشد تورم را فراهم خواهد آورد.

 وی گفت: باید با دقت نظر کافی موضوع سود بانکی را مورد بررسی قرار داد، خوشبختانه موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در حال حاضر ساماندهی شده اند و نمی توانند سودهای واهی و بالایی را به مردم پیشنهاد کنند اما در عین حال نظارت کافی بر بانک ها نیز باید صورت گیرد که سودهای نامتعارف به سپرده گذاران ندهند.

 او گفت: من در شرایط فعلی کاهش سود بانکی را به صلاح نمی دانم، در ضمن افزایش دو سه درصدی آن نیز تاثیری در جذب سپرده ها ندارد اما معتقدم تداوم روند کنونی در حوزه بانکی یعنی شفاف کردن مبادلات و معاملات می تواند فضای اقتصاد ایران را سالم‌تر کند. به گفته وی بهتر است در این شرایط تغییری در نرخ سود ایجاد نشود بلکه تلاش برای مهار سفته بازی و کسب سود واهی از دیگر بازارها در دستور کار قرار گیرد.  

 سال گذشته بانک مرکزی با هدف سالم سازی اقتصاد نسبت به ایجاد محدودیت در تراکنش های بانکی بر مبنای کد ملی اقدام کرد و در عین حال قوانین مترتب بر چک های بانکی را دستخوش تغییر کرد. در عین حال با حذف سود ماه شمار تلاش کرد باری سنگین را از شانه بانک ها بردارد.

نرخ سود بانکی

 آنها که پای تورم را پیش می کشیدند پاسخ دهند  

 آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرانلاین، با اشاره به معادله تورم و سود بانکی گفت: آنها که سرنوشت این دو را گره زدند و دائم می گفتند به دلیل کاهش نرخ تورم باید سود بانکی کاهش یابد، امروز پاسخ بدهند که در این شرایط تکلیف چیست؟

 وی با اشاره به اینکه گره زدن این دو به یکدیگر اشتباهی اشتراتژیک است، اضافه کرد: از تجربه آموخته شده بانک ها در جهان باید بهره برد و لازم است سود بانکی نه به عنوان یک منبع درآمد و محل سرمایه گذاری بلکه در جایگاه واقعی خودش مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده پول در ایران، ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده پول و سپس بازنگری در ساختار بانک ها به منظور ساماندهی نرخ سود بانکی را اولویت دولت در سال جاری عنوان کرد.

شاید وقتی دیگر

کامران ندری، کارشناس اقتصادی و رییس پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است کاهش نرخ سود بانکی در شرایط تورمی کنونی به صلاح نیست چرا که منجر به مهاجرت نقدینگی از بانک ها به سمت دیگر بازارها می شود و این امر خود در رشد تورم تاثیرگذار خواهد بود.

 وی ضمن حمایت از اصلاحات در نظام بانکی با تاکید بر اینکه برای مقابله با تورم و اصلاحات ساختاری اقتصاد لازم است تدابیری برای ممانعت از خلق پول اندیشیده شود، گفت: در صورتی بحران اقتصاد ایران که همان تورم است، حل می شود که نگاه حاکمیت به نفت تغییر کند و استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد.

ندری تاکید کرد: سالیان طولانی است که می شنویم اقتصاد ایران وابسته به نفت است در حالی که بررسی دقیق عملکرد نشان می دهد خلق پول و درامد نفتی توامان شکل کنونی اقتصاد را ایجاد کرده است و برای عبور از این وضعیت ضرورت دارد دولت از مرحله درآمد نفتی و بانک مرکزی وابسته عبور کند چرا که شرط توسعه چیزی جز این نیست.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    13 1
    چطور تا حالا باید سود پایین میامد چون تورم پایین اومده . حالا هم سود را بالا ببرید چون تورم بالا رفته دیگه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    9 2
    خداییش با این تورم بالا و نرخ پایین سود بانکی پولی که در بانک داریم هر روز بیشتر ارزش خود را از دست می دهد. خیلی از این پول ها مربوط به افراد کهنسال و برای خرجی آنهاست که احتمالا از ارثیه حاصل شده. شما منافع این گروه را هم در نظر داشته باشید. از همه بیشتر له شدند. حداقل می توانید بگویید کسانی که چندین سال پول خود را از حساب ها خارج نکردند و دنبال سفته بازی نرفتند سود بیشتری بگیرند.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      4 1
      دقیقا درست میگی
  • ظفر IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    7 1
    حقیقت بازار ایران یک تورم بالای سی درصدی است حالا اگر سود سپرده بلند مدت هرچه قدر از این با فاصله و کمتر باشد، نقدینگی از بانک خارج شده و بدنبال جایگاهی برای حفظ قدرت خرید و ارزشش خواهد بود، از خرید و دپوی انواع کالا، میل گرد و مصالح گرفته تا کاغد و پوشک و هرچی شد تا کالاهای سرمایه ای مثل ملک و ارز و طلا، حاصل تشدید تورم و رکود بیشتر. یک کلام بهره بانکی باید بالای بیست پنج باشد تا سیل خروج نقدینگی خفه مون نکنه
  • US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    5 4
    هیچ بانکی نمیتواند سود واقعی که در کاهش ارزش سپرده ها شده بدهد پس فرقی نداره چه سودی بدهند سپرده ها بی ارزش شده سود بی ارزشتر از ان
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    3 4
    سود بانکی دیگه مهم نیست با این سودی که بقیه بازارها میدن
  • عطا IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
    4 2
    تا تولید رونق نگیرد و دست دلال ها و تاجرها از اقتصاد کوتاه نگردد همه فعالیت ها بی فایده است
  • ذوالقرنین IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
    3 5
    نود و هشت سال تورم و متاسفانه هجوم مردم به بازار های کاذب شاید بهتر باشه با سود 25 درصد پولهای سرگردان فولادمبارکه بشه ت آ مردم سراغ ارز ترن وبا کمبود مواجه نیشدار اونطرف هم به کمک موسسات حتی نظامی سوق بده به سمت مسکن.چیزی که قشر متوسط دنبالش هستند با امکانات سپاه میشه ساخت را مدیریت کرد.در این صور ته که محلی برای هزینه کرد پولها پیدا میشه فروش مسکن یا پیش فروش به مردم پولهای سودی رو بر میگرداندمدیریت اول کشیدن پول به بانکها وهم زمان ساخت.با همان پولها
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    9 3
    سود بانکی نیست اسمش . زیان بانکی است
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 1
    بازار بازار رقابتی است . وقتی بقیه بازارها سودش بالاتره همینه دیگه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 1
    سود بانکی نگو که دلم کباب شد
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 0
    طبیعیه که از بانک زیان ده نباید توقع سود داشت
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 2
    باید با سود بانکی خداحافظی کرد
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 0
    سود بانکی یعنی چی ؟ من نمیدونم
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 1
    کسی هست از بانک سود بگیره ، ما که فقط زیان می گیریم
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 1
    اصلاح ساختار بانکی واجب تره
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 1
    زیان کردیم رفت
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 0
    بسه بابا . زیان نرسونید سود پیشکش
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 2
    بانک ها زیان میدن . پس توقع سود نداشته باشید
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 0
    مردم بس که سود کردم
  • متضرر IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    1 0
    از وقتی آقای همتی آمدن تورم صدبرابر.سودبانکی به ضرر بانکی تبدیل وبانکهادرحال ورشکستگی