دکتر کیهان برزگر، معاون امور بین الملل مرکز مطالعات خاورمیانه اجلاس استانبول را نقطه عطفی برای "اعتمادسازی" در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ می داند.

دکتر برزگر در گفت و گویی به مسائل نشست هسته ای پیش رو در استانبول و چالش های احتمالی ایران و غرب پرداخته است.

وی درباره این نشست اظهار کرده است:
به نظرم اجلاس استانبول نقطه عطفی برای "اعتمادسازی" است چون چالش اصلی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ این است که دو طرف بهم اعتماد ندارند. در حالی که ایران تاکید می کند که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است اما جریان غربی که جریان غالب در گروه ۱+۵ است مدعی است که احتمال اینکه برنامه هسته ای ایران به سمت تسلیحاتی شدن پیش رود وجود دارد. بنابراین مذاکرات باید به گونه ای تعادل میان دیدگاه ایران و گروه ۱+۵ ایجاد کند. به اعتقاد من این تعادل همان حرکت به سوی استراتژی برد-برد است؛ یعنی از یک طرف غنی سازی مستقل اورانیوم در خاک ایران پذیرفته شود و ازطرف دیگر ایران تضمین های لازم را مبنی بر اینکه برنامه هسته ای اش به سمت تسلیحاتی شدن نمی رود بدهد. در عین حال مذاکرات استانبول می تواند فرصت خوبی برای ایجاد این اعتماد سازی اولیه باشد.

وی افزوده است : نکته ای که در اینجا وجود دارد نقش مستقل اتحادیه اروپا و در راس آن خانم اشتون است چون اختلاف کوچکی هم میان دیدگاه های امریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد. در حالی که امریکا خواهان ادامه تحریم های سخت بر ایران است ، اتحادیه اروپا تلاش دارد تا این مذاکرات را به جلو ببرد بنابر این در اینجا نقش اتحادیه اروپا می تواند بسیار مهم باشد. البته اینکه بگوئیم این مذاکرات به توافقی پایدار منجر می شود هنوز زود است اما می توانیم امیدوار باشیم زمینه های اعتماد سازی خوبی ایجاد شود.

متن کامل گفت و گوی وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =