دبیر جامعه متخصصان نساجی: رونق تولید امکان پذیر است اگر ...

مهر نوشت: دبیر جامعه متخصصان نساجی، دو راهکار رونق تولید را تحرک در بازارهای داخلی و خارجی دانست و گفت: وام‌های کم‌بهره ارزی، راهکار حمایت از صادرات به منظور رونق بازار خارجی است.

علیرضا حائری در گردهمایی جامعه متخصصان نساجی که با حضور مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: امسال با عنوان رونق تولید نامگذاری شده که به نظر می‌رسد پیش نیاز آن، رونق بازار است به این معنا که تا بازار تکان نخورد و کسب و کارها به کار نیفتند رونق تولید نیز موقت اتفاق خواهد افتاد.

دبیر جامعه متخصصان نساجی افزود: چنانچه بازارها از رونق کافی برخوردار نباشند، تولیدات صورت گرفته در انبارها حبس شده و نقدینگی را نیز محبوس می‌کند. بنابراین تولید کنندگان قادر به ادامه حیات نخواهند بود. پس برای رونق تولید باید رونق بازارها را در دستور کار قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: رونق بازار از دو مسیر داخلی و خارجی اتفاق خواهد افتاد که در حوزه داخلی افزایش قدرت خرید مردم، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی باید صورت گیرد تا مردم مجدد بتوانند وارد بازار شده و کالا خریداری کنند و در عین حال چنانچه درآمد سرانه افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی تقویت شود رونق تولید نیز در سایه رونق بازار محقق خواهد شد.

تولید و رونق تولید

حائری در ادامه به راهکار صادرات و توجه به بازارهای خارجی برای رونق تولید اشاره و تصریح کرد: رونق صادرات و حضور کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی کمک دولت را می‌طلبد که آن هم متمرکز بر اخذ تسهیلات کم بهره و برخورداری از مشوق‌های دولت برای بازار گشایی از سوی تولید کنندگان و صادر کنندگان است. در این صورت می‌توان با ارز آوری و افزایش صادرات، تولید کارخانجات صادراتی را نیز افزایش داد.

دبیر جامعه متخصصان نساجی خاطرنشان کرد: مشوق‌های صادراتی شامل وام‌های ارزی کم بهره به تولید کنندگان می‌شود به خصوص اینکه مشکلاتی نیز بر سر تأمین ارز هم اکنون وجود دارد. بنابراین دولت می‌تواند به عنوان یک راهکار قراردادهای صادراتی را نیز مشمول دریافت تسهیلات کم بهره ارزی نماید تا در سایه آن مواد اولیه تأمین و کالاهای مورد نیاز تولید کنندگان نیز وارد شود.

وی با انتقاد شدید نسبت به سیاست‌های تجاری کشور که با کمبود یک کالا منجر به محدودیت یا ممنوعیت صادرات شده است، گفت: دولت در شرایطی که کمبود کالا در بازار وجود دارد راحت ترین راه را بدون در نظر گرفتن جوانب آن اتخاذ کرده و بر پایه آن صادرات کالاها را ممنوع می‌کند. در حالی که در بازارهای رقابتی این روزهای دنیا به دست آوردن یک بازار از سوی صادر کنندگان کاری بسیار سخت به شمار می‌رود. بنابراین حفظ بازار یکی از مهمترین وظایف صادر کنندگان است. در حالی که دولت به راحتی با یک بخشنامه، صادرات را ممنوع می‌کند و تعهد صادر کننده نسبت به مشتری خود را در بازار خارجی نادیده می‌گیرد.

حائری معتقد است: چنانچه این دو بخش را بتوان مد نظر قرار داد در نهایت رونق تولید را نیز شاهد خواهیم بود.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =