۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
برکات ناشی از سیل در بخش کشاورزی

هرچند سیل در روزهای اخیر و در ابتدای سال ۹۸ خسارات قابل‌توجهی به بخش کشاورزی وارد کرده است اما به نظر می‌رسد باید نیمه ‌پر لیوان را نیز در بارش‌های اخیر جستجو کرد.

آنچه مشخص است، سیل در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان به بیش از ۴۶ درصد از بخش زراعی ۱۲.۲ درصد بخش باغبانی ۱۹ درصد بخش باغ دام و طیور و آبزیان ۲۲ درصد بخش آب‌وخاک و امور زیربنایی بر اساس گزارش‌های مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی خسارت وارد کرده است اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد بارش‌های صورت گرفته در استان‌های شرقی کشور به‌خصوص توانسته خشک‌سالی را پس از سال‌ها از مزارع و باغ‌های استان‌های یزد سمنان، خراسان و حتی بخشی از سیستان و بلوچستان دور کند و فرصت‌هایی را نیز برای توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال فراهم آورده است.

در این میان هرچند دولت توانسته است با ورود ستاد بحران نسبت به توزیع لوازم و امکانات شهری در مناطق مسکونی نقش قابل‌توجهی ایفا کرده و سعی در جبران خسارت واردشده به شهرها کرده است، اما روستاها یکی از مناطقی است که جبران خسارات آن‌ها در کوتاه‌مدت میسر نیست و با توجه به تغییر در بسترهای کشاورزی در برخی از این مناطق و لازم است تا اتاق فکر در وزارت جهاد کشاورزی با کمک سایر نهادها و سازمان‌ها تشکیل‌شده و بعد ضمن جبران خسارات برای او بهبود و بهینه‌سازی و اجرای الگوی کشت اقدام کنند.

از سوی دیگر تجربه ورود سپاه و ارتش و نیروهای نظامی و کمک آن‌ها به دولت نشان داده است که این ۲ ارگان به علت داشتن لوازم و ابزارآلات و امکانات می‌توانند در موقعیت کنونی به نفع بخش کشاورزی وارد میدان شده و با ایجاد اشتغال از حجم خسارت‌های وارده بکاهند.

مشخصاً آب‌گرفتگی‌های صورت گرفته در مناطق دریایی و با داشتن تنها یک بلدوزر و ایجاد سدهای شنی می‌تواند به مناطقی جهت پرورش میگو و ماهیان گرم آبی و سرد آبی تبدیل‌شده و علاوه بر ایجاد شغل برای ارزآوری و افزایش توزیع و عرضه مواد پروتئینی دریایی در داخل کشور و خارج از مرزهای کشور به کار گرفته شود.

استخرهای پرورش میگو در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر نیاز به هیچ ابزار پیچیده‌ای ندارد و تنها با داشتن چند بلدوزر و بیل مکانیکی می‌توان شرایط افزایش بهره‌وری را به وجود آورده و بخش کشاورزی را به‌عنوان یکی از بخش‌های پربازده در سالی که دشمنان و عزم خود را جزم برای صدمه به حوزه اقتصادی کشور کرده‌اند به کار بگیرد.

هرچند باران نوروزی سیل بی‌سابقه‌ای در بیش از ۱۵ استان کشور به راه انداخت اما نباید فراموش کنیم که بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده باران اول تا بیستم فروردین‌ماه امسال باعث صرفه‌جویی ۳۰ میلیارد دلاری برای تأمین آب شیرین شد و از سوی دیگر توانست با پر شدن تالاب‌ها، سدها، رودخانه‌ها و همچنین آب دریاچه‌ها برای گردش توربین‌ها و تولید برق کشور و همچنین احیای زمین‌های خشک کشاورزی مورداستفاده قرار گیرد.

از بعد دیگر نمی‌توان از برکات بارش‌های اخیر به خوابیدن ریزگردها اشاره نکرد ریزگردهایی که طی سال‌های گذشته مردم نواحی جنوب شرقی و غربی کشور را به‌شدت آزرده کرده و هوای تنفس آن‌ها را آلوده ساخت اکنون به برکت باران الهی تغییرات خوبی در اقلیم این مناطق به وجود آورده است. نباید فراموش کرد ۳۸ درصد کل آورده سال آبی سال گذشته در این ۲۰ روز نخست سال جاری وارد سدها شده و ۵۱ میلیارد مکعب آب وارد ورودی سدها شده است که می‌تواند نویدبخش حوزه تولید در حوزه صنایع به‌ویژه صنعت برق و همچنین کشاورزی باشد.

بنابراین لازم است وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توجه به جبران خسارات واردشده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای استفاده از شرایط ناشی از بارش باران به شکل فعال وارد میدان شود و با انتقال اطلاعات و دانش به کشاورزان حداکثر بهره‌برداری از بارندگی‌های صورت گرفته و تغییر الگوی کشت به عمل آید.

* رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =