پروژه‌ای که چین را قدرت اول جهان می‌کند

مرحله دوم پروژه یک جاده یک کمربند امروز در چین افتتاح شد. آیا این جاده آغازی بر تسلط چین بر جهان است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری راشاتودی دومین مجمع بین المللی کمربند و جاده با حضور ۳۷ تن از رهبران کشورهای جهان و مقام ها و فرستاده های چندین کشور دیگر از ۲۵-۲۷ آوریل در شهر پکن برگزار می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که سخنران این مراسم بود در اینباره گفت:  جامعه بین الملل باید با ظهور سیاست حمایت از صنایع داخلی و تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه پاسخ دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه نشست کمربند و جاده در پکن گفت: بسیار مهم است که به خطرات از هم پاشیدن فضای سیاسی، اقتصادی و فناوری جهان، تشدید سیاست حمایت از صنایع داخلی با استفاده مکرر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و حتی بدتر از آن، جنگ‌های تجاری که با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل به خطرناک‌ترین شکل ممکن اعمال شده‌اند، پاسخ موثر دهیم.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس وعده داد که کشورش از استانداردهای سطح بالای مالی برای پیشبرد ابتکار عمل زیرساختی "کمربند و جاده" استفاده خواهد کرد.

او گفت: پکن خواهان یک همکاری باز، پاک و سبز برای این پروژه همراه با تحمل صفر نسبت به فساد است.

شی جینپینگ تاکید کرد: این ابتکار عمل قرار نیست یک باشگاه انحصاری باشد و حامی توسعه و موفقیت مشترک است.

از جمله رهبران شرکت کننده در این اجلاس، روسای جمهور بلاروس، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و نخست وزیرهای ایتالیا، پاکستان، میانمار و اتیوپی هستند. همچنین انگلیس، آلمان و فرانسه مقامهایی در سطح وزیران خود را برای شرکت در این اجلاس فرستاده اند اما از آمریکا هیچ مقامی قرار نیست در این اجلاس شرکت داشته باشد.

پروژه زیرساختی "کمربند و جاده" مشهور به "جاده ابریشم جدید" در سال ۲۰۱۳ از سوی چین آغاز شد و در حالی که در آنها سال تنها ۶۴ کشور توافقات در راستای حمایت از این پروژه امضا کرده بودند اکنون تعداد این کشور ها به ۱۱۵ عدد رسیده است.

این طرح چیست و به چه منظور دغدغه رهبران جهان شده است؟

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شرق آسیا در کافه خبر خبرآنلاین در این خصوص گفت:

«چین طرحی را تحت عنوان یک کمربند یک جاده اجرایی کرده است. این طرح به این صورت است که بخشی از جنوب چین از ویتنام، میانمار،مالدیو، سریلانکا رد می شود و هند را دور می زند تا به بندر گوادر برسد. گفتنی است که این طرح رشته مروارید نام دارد.

برنامه چین این است که این کمربند را از کاشغر به بندر گوادر متصل کند که این اتصال تنها جاده نیست؛ پیش بینی شده که یک خط راه آهن، خط لوله نفت و گاز و از طرفی دیگر شعباتی از طریق قزاقستان، قرقیزستان می آید که به ترکمنستان و  ایران متصل می شود و در نهایت به سمت عمان و خلیج فارس کشیده می شود.  شعبه دیگر نیز از طرف آذربایجان، گرجستان به سمت اروپای شرقی می رود.

در واقع این پروژه ای است که برآورد شده است در قرن بیست یکم چین را به قدرت اول جهانی تبدیل کند، در قدرت های جهان منطقه مکران جایگاه بسزایی پیدا کرده است به دلیل اینکه چین از این کانال است که می تواند از ندربان قدرت جهانی بالا برود و در 30 سال آینده آمریکا را کنار بزند.»

مشروح کافه خبر خبرآنلاین ، با ملازهی را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    17 1
    چرا همه ش فکر اين هستيد يکي بياد امريکا رو کنار بزنه دنيا جاي کنارزدن نيست ديگه کسانيکه نيم قرن قبل ازما اين موشکهاي مارو داشتن به اين نتيجه رسيدن ولي هنوز بعضي از ماها فکر کنارزدن و ضربه زدن و....هستن..اگر مانميخوايم با دنيا همکاري کنيم بايد خودمون بزنيم کنار
    • کریم IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      2 1
      مسئولین ما فقط میگردنند ببینند کجا بر علیه آمریکا حرفی زده میشود بروند خبر بیاورند....عجب اون وقت بگن مردم تحریم ها رو تحمل میکنند.....پس شما چی؟!؟ نمیخاهید تحمل کنید؟!؟پس کنید دیگه
  • نسل سوخته IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    1 1
    مسئولین ما فکر میکنند تختی هستند و میخوان همرو ضربه فنی کنند . دریغ از اینکه اخر راه خود کشیه