تسهیل ساخت و ساز در کرج

فرایند دو مرحله ای شدن صدور پروانه در راستای تسهیل ساخت و ساز صورت گرفته و به شهرداری ابلاغ شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، صنعت ساختمان یکی از پیشران های اقتصادی کشور است که گفته می شود با بیش از ۴۰۰ شغل ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد. ساختمان سازی از یک طرف به واسطه ارزش افزوده ای که برای سازندگان ایجاد می کند، بسیار مورد توجه است و از سوی دیگر خانه دار شدن مهم ترین و اصلی ترین خواسته هر ایرانی است؛ بنابراین هم از جنبه سرمایه ای و هم از جنبه مصرفی اهمیت بالایی دارد. چند سالی صنعت ساختمان رکود عمیقی را تجربه کرد که همزمان شد با کاهش و افت قیمت ها اما از ابتدای سال ۹۷ با افزایش سر سام آور نرخ ارز، قیمت املاک روند صعودی با شیبی تند به خود گرفت. این افزایش ناگهانی قیمت باعث شد تا خریداران از بازار مسکن فاصله بگیرند و سازندگان دچار کاهش نقدینگی شوند. به این موضوع می توان تورم سرسام آور مصالح را هم اضافه کرد. بنابراین در عین اینکه قیمت مسکن بالا رفت اما خریداری در بازار وجود ندارد. در این میان یکی از نهاد هایی که رابطه مستقیمی با صنعت ساختمان دارد، شهرداری است؛ به گونه ای که بیش از۷۰ درصد درآمد این نهاد وابسته به ساخت و ساز است و به علت رکود صنعت ساختمان مدیریت شهری هم در سالیان اخیر شاهد کاهش درآمد ها از این ناحیه بوده است.

چند روز پیش خبری مبنی بر تصویب دو مرحله ای شدن صدور پروانه ساختمانی در استان البرز منتشر شد که خبرنگار خبر آنلاین را بر آن داشت تا سراغ اعضای شورای اسلامی شهر کرج برود و از آنها بپرسد که این موضوع چه تاثیری بر فرایند ساخت و ساز سازندگان  و درآمد های شهرداری دارد.

نظارت دقیق تر بر ساخت و ساز البرز

فرج اله ایلیات، عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با خبرنگار خبر آنلاین با بیان اینکه چیزی به نام دو مرحله ای شدن صدور پروانه ساختمان وجود ندارد، گفت: اتفاقی که افتاده این است که به منظور رفاه حال سازندگان، شورا و شهرداری تصمیم گرفت که پروانه شهرسازی را در ابتدا صادر کند و مهلت سه ماهه ای را برای ارباب رجوع تا شروع ساخت و ساز تعیین کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث می شود که تخلفات ساختمانی کاهش پیدا کند، افزود: با توجه به اینکه از روز اول پروانه صادر می شود و در سیستم شهرداری ملک مورد نظر ثبت می شود، امکان نظارت دقیق تر و بیشتر وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به اینکه آیا کاهش تخلفات به کاهش درآمد شهرداری منجر می شود، اظهار داشت: قطعا با توجه به اینکه مالک از همان ابتدای فرایند صدور پروانه تمام عوارض را به شهرداری پرداخت می کند، شهرداری سریع تر به پول می رسد.

وی در مورد لایحه درآمد های پایدار شهرداری ها نیز گفت: سالهاست که دولت های مختلف این لایحه را به مجلس شورای اسلامی نفرستادند و حدود یک سال پیش دولت دوازدهم این کار را انجام داد که البته دو بار از طرف مجلس به دولت برای اعمال اصلاحات برگشت خورد. هم اکنون این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس در حال بررسی است.

تعامل را با عدم نظارت اشتباه نگیرید

از این عضو شورا که سابقه حضور در شهرداری را هم دارد پرسیدیم که به نظر می رسد برخی از اعضای شورای اسلامی البرز از نقش نظارتی خود فاصله گرفته اند که ایشان پاسخ داد: شورا باید حافظ منافع شهرداری و مردم باشد و نباید تعامل را به اشتباه عدم نظارت معنا کنند.

وی با بیان اینکه دولت ها همواره ارتباط مطلوبی با شهرداری ها نداشته اند و هدف شان اغلب دولتی کردن شهرداری بوده است، اضافه کرد: دولت بر اساس قانون موظف به پرداخت ۵۰ درصد هزینه های قطار شهری و ۳۰ درصد ناوگان اتوبوس رانی است اما متاسفانه از سال ۹۴ هیچ هزینه ای به شهرداری البرز پرداخت نشده است. علاوه بر این اختصاص درآمد های حاصل از جرائم و تخلفات راهنمایی و رانندگی به مدیریت شهری هم اتفاق نیفتاده است.

کاهش هزینه های سازندگان و مالکان

همچنین مهدی حاج قاسمی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با خبر دو مرحله شدن صدور پروانه ساختمان به خبر آنلاین گفت: این کار در راستای تسهیل فرایند ساخت و ساز صورت گرفته و به شهرداری ابلاغ شده است.

وی با بیان این مطلب، افزود: در فرایند جدید مالکان و سازندگان معطل نمی شوند. بدین معنی که چنانچه مالک مورد نظر، طراح ساختمان را به شهرداری معرفی کند، پروانه صادر می شود و سه ماه به مالک زمان داده می شود که مهندسان ساختمان خود را مشخص نماید.

شهرداری زودتر به پولش می رسد

حاج قاسمی با بیان اینکه شهرداری در این فرایند سریع تر به پول می رسد، اظهار داشت: مشکلی که تا قبل از تغییر فرایند صدور پروانه وجود داشت، این بود که بعد از دستور تهیه نقشه، چند ماه زمان صرف می شد تا مالک با مهندس قرارداد منعقد می کرد و عملا زمانی که ساخت و ساز آغاز می شد، چند ماه از شروع قرارداد گذشته بود و از طرفی مالک ساختمان باید پول این چند ماه را هم به مهندس پرداخت می کرد. در حالی که خدمات مهندسی دریافت نکرده بود.

امیدواری به تغییر

ساختمان سازی با فرایند طولانی بوروکراسی اداری چیزی از هفت خوان رستم کم ندارد و بارها سازندگان عنوان کرده اند که برای انجام کار های هر چند کوچک ماه ها در راهرو شهرداری و نهاد هایی مثل سازمان نظام مهندسی معطل می شوند. قطعا چنانچه صدور پروانه ساختمان سازی سریع تر اتفاق بیفتد، علاوه بر آرامش مردم، با تشویق و ترغیب سازندگان منجر به افزایش درآمد های شهرداری کرج هم می شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =