نماینده پارلمان لبنان: اسرائیل به دنبال امتیازخواهی است به همین دلیل هم از تشکیل یک دولت ملی در لبنان با محوریت مقاومت نگران است و با استفاده از هر ابزاری به دنبال ایجاد التهاب در کشور است

سرانجام با اکثریت یافتن ائتلاف معارضه در پارلمان لبنان، نامزد 14 مارسی ها برای پست نخست وزیری در برابر نامزد 8 مارسی ها شکست خورد و میشل سلیمان رئیس جمهور این کشور رسما "نجیب میقاتی " را تشکیل دولت جدید لبنان کرد. رایزنی‌های پارلمانی برای معرفی نامزد مامور تشکیل دولت آینده لبنان روز سه شنبه برای دومین روز متوالی ادامه یافت و براساس آخرین گزارش‌ها، "نجیب میقاتی" نامزد گروه هشت مارس متشکل از حزب الله و همپیمانان آن 68 رای نمایندگان را در مقابل 60 رای "سعد حریری " نامزد گروه 14 مارس متشکل از جریان المستقبل و همپیمانان آن کسب کرد. مجلس نمایندگان لبنان 128 نماینده دارد. براین اساس، نجیب میقاتی آرای لازم برای مامور شدن به منظور تصدی پست نخست وزیری و تشکیل دولت جدید لبنان را کسب کرد. در همین حال خبر می رسد که طرفداران سعد حریری که به شدت از این شکست ناراحت و عصبانی شده اند در برخی از شهرهای این کشور دست به اغتشاش زده اند.  خبر در گفتگویی اختصاصی با قاسم هاشم، نماینده جریان 8 مارس در پارلمان لبنان آخرین تحولات سیاسی این کشور را بررسی کرده است. عضو فراکسیون توسعه و آزادی لبنان البته این شلوغی ها را بی ارزش می داند و معتقد است: لبنان به کشور بحران ها و حل و فصل ها مشهور شده و امورآن درآخرین لحظات حل می شود. درهمین حال او دلیل این اقدامات از سوی مخالفان را ظاهرا پایبندی شان به اصول بازی دمکراتیک را اعلام کرده‌اند، اینگونه تشریح می کند: منافع برخی گروه‌ها با منافع آمریکایی‌ها و طرح خصمانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه نیروهای مقاومت درمنطقه گره خورده است که این امر زمینه را برای مطرح ماندن همه گزینه‌ها فراهم می کند.

سرانجام نجیب میقاتی از سوی رئیس جمهور مامور به تشکیل کابینه شد، فکر می کنید بعد از آن چه خواهد شد؟
معارضه می‌داند می‌خواهد چه کار کند و مطمئن است که باید کسی را نامزد می کرد که مورد حمایت اکثریت پارلمان باشد و طبیعتا پس از آن که در جلسه‌ها و مشورت‌هایش دریافت که میقاتی بیشترین شانس را برای نخست‌‌وزیری دارد توافق کرد که از او حمایت کامل کند تا او به نخست‌وزیری رسیده و دولت را تشکیل دهد. جریان 8 مارس برای مراحل بعدی نیز برنامه دارد و موضعش نیز کاملا روشن است. دلیل اساسی حمایت معارضه از میقاتی رویارویی با پروژه دشمن‌تراشی امریکایی اسرائیلی است که در دور روز گذشته به فضاحت کشیده شد و همراهان داخلی‌اش نیز مفتضح شدند. با قطع همکاری‌های مستقیم با این گروه داخل کشور (جریان 14 مارس) که مورد حمایت امریکا است و خروج نمایندگان 8 مارس از دولت، منافع دشمن نیز بر باد رفت.

واکنش های احتمالی  سعد حریری و طرفدارانش که اصرار بر بقای او در قدرت دارند مشکل ساز نخواهد شد؟
دیگر چنین حرکت هایی نه اهمیت دارد و نه فایده. اکنون از لحاظ قانونی نجیب میقاتی مامور تشکیل کابینه شده و آنها صلاحشان در این است که با این کابینه همکاری و همراهی کنند. چنین موضعی زمانی قابل فرض بود که وی مواضع اخیرش را نمی‌گرفت، یعنی قبل از آن که معارضه نگرشش را به طور واضح و روشن بیان کند. اما وقتی حریری آن موضع را گرفت دیگر سمتش یک سمت فرمایشی شد و جریان سیاسی‌اش نیز کارها را به جایی رساند که دیدیم، جایی که اکنون جریان حریری ایستاده، افق بسته‌ای است که اگر بنا باشد همین راه را ادامه دهد - که پیش‌بینی می‌شود بر همین سیاست همچنان پایبند باشد-  و بر تمامیت‌خواهی و قدرت‌طلبی اصرار داشته باشد همانند گذشته به مثابه پاشیدن ماسه در چشمان دیگران خواهد بود.

به نظر شما چه شد که جریان 14 مارس به اینجا رسید، آیا همان محاسبات اشتباهی که دبیر کل حزب الله به آن اشاره کرد، آنها را به اینجا کشاند؟
منافع برخی گروه‌ها با منافع آمریکایی‌ها و طرح خصمانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه نیروهای مقاومت درمنطقه گره خورده است که این امر زمینه را برای مطرح ماندن همه گزینه‌ها فراهم می کند.زورگویی و دشمن‌تراشی‌ای که این جریان مدت مدیدی ‌است که سیاست‌های خود را بر آن بنا کرده و گره زدن مصالحش با توطئه‌گران خارجی که حتی در صورت لزوم حاضر به سر خم کردن در برابر آن هستند و توجه ویژه نشان دادن به دستورات و توصیه هایی که از سوی  کاخ سفید و هم‌پیمانانش دیکته می شد و مواضعی که خودشان اتخاذ کردند، کار را به اینجا رساند. هر کس که نگاهی به سیاست‌های ایالات متحده بیندازد به خوبی می‌بیند که کاخ سفید فقط به دنبال توزیع اداره‌ها و پست‌ها میان طرفداران پروژه‌اش و این جریان داخلی است.

قبل از آغاز جلسات مشورتی نمایندگان، ما شاهد سخنرانی‌های تند طرفداران جریان 14 مارس بودیم که کار را به جایی رساند که می‌گفتند که اگر سعد حریری مجددا نخست‌وزیر نشود متوسل به ارعاب با استفاده از تنش‌های امنیتی و اقتصادی خواهند شد؟
این صحبت‌ها کاملا مردود است و تنها محدود به قشر خاصی است، طرفداران چنین تحرکاتی به دنبال ناامن ساختن کشور از طریق منطقی خاص و ایراد سخنرانی‌های سیاسی کاملا اشتباهند و بارها نیز در گذشته در این شیوه و انجام چنین کارهایی شکست خورده‌اند، مواضعی که برخی افراد وابسته به این جریان در برخی مواقع اتخاذ می‌کنند جدای از این که این افراد شخصیت های سیاسی یا دینی هستند، به این دلیل است که صرفا کارمندان این جریان محسوب می‌شوند. از این رو به هیچ وجه نباید حرف‌هایشان را واقعی دانست. در حالی که باید در هر حالتی مصلحت، مصلحت کشور باشد، مواضع این جریان‌ها به هیچ وجه ملی نیست و تنها برای حفظ مصالح یک جریان خاص سیاسی است. تجربه‌های مشابهی که تا کنون داشته‌ایم تا بدین لحظه ثابت کرده که آنها فقط از حقوق یک جریان اجتماعی خاص حمایت می‌کنند و تازه مدافع همه جریان‌های سیاسی وابسته به آن جریان اجتماعی نیز نیستند بلکه فقط به فکر تامین منافع سیاسی یک جریان سیاسی خاص هستند که از همه مصالح ملی کشور فاصله دارد.

اسرائیل وارد میدان شده و نسبت به تسلط حزب الله به دولت جدید لبنان هشدار داده و رویکرد ولید جنبلاط به حزب الله را نیز خطرناک دانسته است. روز گذشته نیز جلسه ویژه‌ای تشکیل داده و تحولات لبنان را به دقت زیر نظر گرفته است، نظر شما درباره این دخالت‌ها چیست؟
این حرکت نشان می‌دهد که جریان معارضه تا چه اندازه باید در انتخاب‌ها و اصول ملی‌اش تاکید و توجه داشته باشد. چرا که باید بر روی این اصل تاکید کنیم که در حقیقت درگیری میان دو پروژه است، اول  پروژه امریکایی صهیونیستی است که همه منافع ملی ما را هدف قرار داده و دیگری پروژه مواجه با ترفندهای دشمن و ممانعت از تنش با تمسک به مقاومت و حمایت از برنامه های آن است. پروژه دشمن‌ با تمام این اهداف و انتخاب‌های لبنان و منطقه دشمنی دارد و این نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال امتیازخواهی است به همین دلیل هم از تشکیل یک دولت ملی در لبنان با محوریت مقاومت نگران است و با استفاده از هر ابزاری به دنبال ایجاد التهاب در کشور است و برای رسیدن به این هدف نیز می‌خواهد از از تمامی ابزارهای کاخ سفید استفاده کند.

نظر شما درباره خطابه اخیر سمیر جعجع که گفته بود اگر بنا باشد کسی غیر از سعد حریری دولت تشکیل دهد، آن دولت توسط رستم غزالی (رئیس سازمان امنیت سوریه) و وفیق صفا (مسئول اداره عملیاتی حزب الله) تشکیل خواهد شد، چیست؟
قطعا سمیر جعجع و جریان سیاسی وابسته به او نمی‌خواهند دولتی با اوصاف ملی عربی منطبق با اصول مقاومت تشکیل شود. آنها می‌خواهند دولتی با مهندسی جفری فلتمن و جان بولتون آمریکایی یا با تایید اشکنازی و باراک و شالوم اسرائیلی و دیگر رهبران دشمن تشکیل شود.

آیا می‌توانیم بگوییم که اپوزسیون با توجه به مشورت‌هایی که در میان نمایندگان انجام می‌دهد و توانسته اکثریت را به دست بیاورد، می‌خواهد ضربه جانکاهی به جریان 14 مارس وارد کند؟
اپوزسیون با توجه به برنامه و نگرشش نمی‌خواهد از کسی انتقام بگیرد یا کسی را از صحنه سیاسی خارج کند بلکه می‌خواهد مواضع این جریان را از آن چه بر آن شرط بسته و از آن تبعیت می‌کند، تغییر دهد. پروژه مقاومت پروژه‌ای سیاسی و ملی و در تعارض با پروژه دشمن است و می‌خواهد تعریفی تازه در اولویت‌های سیاسی مطابق با مصالح مورد حمایت لبنان و به دور از سیاست‌بازی‌های پشت پرده و رای دادگاه اتهامی ارائه دهد. دادگاهی که از اساس برای این تاسیس شد که وسیله‌ و شمشیری بالای سر انتخاب و راه مقاومت در لبنان و منطقه باشد./16346

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =