واکنش معاون روحانی به احتمال کنار گذاشته شدن پالرمو از دستور کار مجمع

حاشیه مربوط به یک ادعا درباره کنار گذاشته شدن دو لایحه پالرمو و سی اف تی از دستور کار مجلس به حیاط هیات دولت هم رسید و معاون حقوقی رییس جمهور به اظهارنظر درباره این قسم خبرها پرداخت.

 به گزارش خبرآنلاین، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور، در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که روند بررسی لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه است؛ گفت: از لوایح چهارگانه دو موردش اصلاح و تصویب و آیین نامه‌هایش هم تصویب شد .

اهم اظهارات معاون رییس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*دو لایحه مربوط به الحاق به معاهده‌های پالرمو و CFT همچنان در دستور کار مجمع قرار دارد.

*{در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته CFT و پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است}؛ اولا این گفته تلویحی است و صریح نیست؛ ثانیا اصلا عملی نیست چراکه موضوعی که برای مجمع ارسال می شود  باید در زمان مشخصی به آن رسیدگی شود.

لعیا جنیدی

* حداکثر تا همین پنج ماه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام  باید به این موضوع رسیدگی کند.

* در ارتباط با امکان تمدید مهلت  ایران  از سوی FATF، براساس دو قانونی که قبلا تصویب شده یعنی قانون مبارزه با پولشویی و تروریسم قدم های حقوقی برقرارشده است. دو لایحه مربوط به معاهدات دیگر مانده است. احتمالش هست که بار دیگر تعلیق ایران از لیست کشورهای غیر همکار را تمدید کنند. به هر حال همیشه باید این طور فرض کنیم که خطر عدم تمدید صفر نیست این خطر اگر درصدش خیلی بالا نباشد باید از آن دوری کنیم.

امیری: لایحه جامع انتخابات می تواند مشکلات انتخاباتی را رفع کند

همچنین در حاشیه جلسات هیات دولت حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهوری، به سوالاتی درباره لایحه جامع انتخابات پاسخ داد.

وی گفت: لایحه جامع انتخابات محصول یک دوره کارشناسی طولانی هم در دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم بود. 

اهم اظهارات معاون روحانی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* این لایحه با مشارکت کنشگران سیاسی، مرکز پژوهش های مجلس، برخی کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور تدوین شد و در کمیسیون های مختلف دولت مورد بررسی قرار گرفت. 

* همچنین در این لایحه سیاست های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده بود، اعمال شد، در دولت به صورت مفصل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و بهمن سال گذشته با دو فوریت تحویل مجلس و اعلام وصول شد. 

* متاسفانه فوریت این لایحه رای نیاورد و همزمان نمایندگان مجلس هم طرحی را تهیه کرده بودند، ما خواهش کردیم با توجه به اینکه لایحه جامع انتخابات از غنای کارشناسی بالایی برخوردار است و بسیاری از مشکلات و گله مندی هایی را که در هر انتخاباتی پیش می آید رفع کرده، مرزهای بین نظارت و اجرا و رویه ها را مشخص و منابع مالی نامزدها را شفاف سازی می کند و از ابعاد مختلف دارای غنای کارشناسی است، مورد بررسی قرار گیرد. 

حسینعلی امیری

* به لحاظ اینکه طرح مجلس در دستور کار بود، بررسی طرح نمایندگان ادامه پیدا کرد، نکته مورد توجه در آن طرح موضوع استانی شدن انتخابات بود اما احکام دیگری را هم درباره نظام انتخاباتی کشور در بر می گرفت. 

* پس از تصویب در مجلس، این طرح مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و این شورا اشکالات و ابهامات زیادی را به طرح نمایندگان وارد دانسته و این طرح به مجلس بازگشته است. 
دولت معتقد است که با توجه به غنای کارشناسی لایحه جامع انتخابات، این لایحه می تواند مشکلات انتخاباتی را قبل و حین و بعد از انتخابات رفع کند؛ ما از مجلس درخواست داریم که این لایحه را در دستور کار قرار دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد که حتما به نفع همه و کشور خواهد بود. 

*طرح مجلس بخش کوچکی از مسائل مربوط به انتخابات را پوشش می دهد، در حالی که لایحه جامع انتخابات، همانگونه که از اسم آن بر می آید از جامعیت قابل توجهی برخوردار است و همه مسائل انتخابات را در بر می گیرد و محصول یک دوره کار کارشناسی بسیار غنی است. 

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =