چطور اشتباه در ثبت شرکت می‌تواند ما را ورشکست کند؟

با تغییر رویکرد اساسی نسبت به کسب‌وکار، و کاهش مشاغل دولتی، علاقه به کارآفرینی و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی خصوصی افزایش پیدا کرده است. هر روز خبرهای زیادی از موفقیت این بنگاه‌ها می‌شنویم و شاید مقاله‌های زیادی در مورد چرایی و چگونگی این موفقیت‌ها بخوانیم؛ اما در کنار دلایلی مثل خلاقیت، مدیریت و یا نوآوری همیشه یک دلیل مغفول می‌ماند آن هم انجام درست و اصولی مراحل اداری، ثبتی و مالیاتی است. با اینکه کسب‌وکارهای زیادی به دلیل اشتباهات ثبتی و مالیاتی دچار دردسر و یا حتی شکست می‌شوند کسی به آن‌ها اشاره نمی‌کند؛ اما برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

گام اول، ثبت شرکت

با توجه به مراحل بوروکراتیک و وجود قوانین پیچیده و متعدد اداری و حقوقی، یکی از مهم‌ترین شرایط و اصول موفقیت استفاده از روش‌های درست برای سر و سامان دادن به وضعیت ثبتی بنگاه اقتصادی است. شاید بدانید که شرکت‌ها به دو دسته‌ی شرکت‌های تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند، و شرکت‌های تجاری خود به تنهایی شامل هفت زیرگروه هستند. هر کدام از این زیرگروه‌ها که به عنوان نوع شرکت شما انتخاب شوند، متعاقباً شرایط متفاوتی را در ترکیب هیئت‌مدیره، صورت‌حساب‌های مالیاتی، تقسیم سود، نوع قراردادهای کاری و... در پی خواهد داشت. همان‌طور که می‌بینید انتخاب نوع شرکت که در مراحل ثبت شرکت انجام می‌شود تأثیر مستقیمی بر آینده‌ی کاری شما خواهد داشت. به همین دلیل هم هست که اکثر کارآفرینان مشاوران خبره‌ای را برای انجام امور ثبتی شرکت خود برمی‌گزینند.

گام دوم، ثبت برند

اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. شرط پایدار ماندن هر کسب‌وکاری پایداری و مانایی برند، یا نام و نشان آن شرکت است. بنگاه‌های اقتصادی زیادی به دلیلی اینکه برند آن‌ها سرقت شده، اعتبار خود را از دست داده‌اند و متحمل شکست‌های بدی شده‌اند. از همین رو گام دوم برای موفقیت ثبت برند است تا محصول یا خدمات شرکت شما را از حمایت‌های حقوقی، قانونی و دولتی بهره‌مند کند.

ثبت شرکت

گام سوم، کارت بازرگانی

گام بعدی گسترش کسب‌وکار است. تمام کسب‌وکارهای موفق از جایی شروع به گسترش مرزهای فعالیت خود کرده‌اند. این توسعه‌ها با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، همکاری با شرکای تجاری خارجی، شرکت در جلسات اتاق ‌بازرگانی شروع می‌شود و ممکن است کار به واردات و صادرات، و ترخیص کالا و ثبت سفارش در گمرک بیانجامد؛ اما تمام این اقدامات احتیاج به اخذ کارت بازرگانی دارد. اخذ این کارت نیز مثل مراحل قبل شرایط و ضوابط اداری و قانونی خاص خود را دارد که باید به دقت انجام شود.

گام چهارم، حسابرسی مالیاتی

هر کسب‌وکاری احتیاج به حساب‌وکتاب دارد. حسابرسی مالیاتی ، حساب‌وکتاب هزینه‌ها و درآمدهای مربوط به کسب‌وکار شماست. حسابرسان به شکل سالانه و با بررسی اسناد و مدارک و صورتحساب‌های سود و زیان شرکت شما تعیین می‌کنند که باید چه مقدار جریمه بپردازید. یکی از پایه‌های اصلی این حساب‌وکتاب‌ها دفاتر قانونی شرکت شماست که باید تا پیش از پایان هر سال، دفاتر مربوط به سال بعد را از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها، بخش پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی درخواست کنید.

ثبت شرکت و انجام درست مراحل قانونی ثبتی چه کمکی به ما می‌کند؟

می‌دانیم که هر فعالیت اقتصادی از آنجایی که رابطه‌ی تنگاتنگی با قوانین حقوقی و مالی دارد باید برای موفقیت روندهای معقول و قانونی ثبتی را پیگیری کند. برای این موضوع باید شرکت خود را ثبت کنید. ثبت شرکت به کسب‌وکار شما وجهه قانونی می‌دهد. شرکت‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و هرکدام تابع قوانین متفاوتی خواهند بود. شکل کسب‌وکار شما، اهداف بلندمدت شما و ترکیب شرکایتان تعیین می‌کند که باید چه نوع شرکتی ثبت کنید. به همین دلیل است که یک مشاور حقوقی متخصص و وارد نقش به سزایی در موفقیت کسب‌وکار شما خواهد داشت.

اگر در مورد نوع شرکت خود تصمیم اشتباهی بگیرید یا اینکه در روند ثبت شرکت مرتکب خطا شوید، جدا از اینکه در کوتاه‌مدت از نظر مالی و زمانی دچار ضرر می‌شوید، در دراز مدت نیز خسارات زیادی شما را تهدید خواهد کرد. از دست دادن حمایت‌های دولتی، قانونی و حقوقی، عدم توانایی در مدیریت درست سرمایه و تیم شرکای تجاری، و مشکلات و خسارات مالیاتی شما را تهدید خواهند کرد و حل مشکلات مالی و قانونی را دشوار خواهند ساخت.

ثبت برند پس از ثبت شرکت حامی هویت محصولات اصلی شما خواهد بود. رقابت شدید و حضور سودجویان در بازار، در صورتی که ثبت برند نکرده باشید، اعتبار شما را خدشه‌دار و لطمات جبران‌ناپذیری به درآمدهای شما وارد خواهد کرد.

ثبت شرکت

حسابرسی مالیاتی شرکت چطور مایه‌ی دردسر خواهد شد؟

حسابرسی مالیاتی نیز همچون ثبت شرکت قوانین و مراحل خاص خود را دارد. حسابرسی باید در زمان خاصی انجام شود و نیازمند مدارک، اسناد، فاکتورها و دفاتر قانونی است که طبق قوانین مالیاتی تهیه و تکمیل شده باشند.

اگر پلمپ دفاتر قانونی به درستی انجام نشود در بهترین حالت از طرف اداره امور مالیاتی کشور جریمه خواهید شد؛ اما حالت‌های بدتری هم وجود دارد. وقتی حسابرسان مالیاتی بخواهند حسابرسی شرکت شما را انجام دهند در کنار اسناد و فاکتورها به دفاتر قانونی شرکت نیز رجوع می‌کنند، در این حالت ایراد در این دفاتر منجر به جریمه‌ها و توبیخ‌های بیشتری خواهد شد.

یکی از نکات مهم در مورد پلمپ دفاتر قانونی موعد آن است. اسفند ماه هر سال آخرین مهلت درخواست متقاضیان برای دفاتر قانونی سال مالی بعدی است. هم‌زمان با این اقدام باید برای پلمب دفاتر سال ملی بعد نیز اقدام کنید و تا قبل از پایان سال درخواست خود را به اداره ثبت تحویل دهید.

حتی شرکت‌هایی که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند نیز موظف به انجام این کار هستند. در واقع عدم فعالیت شرکت ناظر به زمان گذشته است و نمی‌توان نسبت به سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد. از سوی دیگر عدم فعالیت شرکت باید در ۴ ماه اول سال مالی بعد یعنی مهلت قانونی تعیین شده اعلام شود و خارج از این بازه شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. به عنوان مثال عدم فعالیت سال ۱۳۹8 یعنی از اول فروردین ۹8 تا آخر اسفند ۹8 می‌بایست تا ۳۱ تیر ۱۳۹9 با تسلیم اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت و دفاتر مالی اظهار شود.

همان‌طور که می‌بینید انجام امور ثبتی و مالیاتی دقت زیادی می‌طلبد و رابطه‌ی تنگاتنگی با موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار دارد. توصیه‌ی ما به شما استفاده از مشاوره‌های متخصصان امور ثبتی و مالیاتی است. اگر می‌خواهید برای مراحل ثبت یا پیش و پس از آن اقدام کنید با شماره ۲۲۹۱۴۲۰۶ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان زبده‌ی ثبت شرکت مستر ثبت استفاده کنید. متخصصان مستر ثبت از ثبت شرکت تا حسابرسی مالیاتی سالیانه در کنار شما خواهند بود.

2121

کد خبر 1265905

خدمات گردشگری