۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱

«ابزار فریبکاری صوفیان» عنوان کتابی به قلم سیدملک‌محمد مرعشی است که در آن نویسنده تلاش دارد تا به صورت تحقیقی و با ذکر حقایق، ادله دینی، تمسک باطل صوفیه را با برخی اسناد رد کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرکز خبر حوزه، کتاب «ابزار فریبکاری صوفیان» چهره باطل تصوف را که لباس حق به خود پوشانده و از وسائل حق برای اهداف نامشروع، استفاده می‌کند، برای خوانندگان روشن می‌سازد تا عوام جامعه که شناختن فریب و نیرنگ این قبیل افراد و گروه‌ها برایشان سخت و حتی محال می‌باشد دچار حیرت و ضلالت نشوند.

نویسنده در ابتدا صوفی‌گری‌ را مورد بازبینی دقیق قرار داده و انگیزه صوفی‌گری را تحریف اسلام می‌داند و با ذکر دو نمونه از انحراف بین مسلمانان، نظیر غالی‌گری و فرقه سازی، عنوان می‌کند که: وقتی پیامبر‌(ص) یا امام‌(ع)، خدا بشود، امثال معاویه هم می‌توانند امام شوند.

یا در مورد فرقه سازی می‌نویسد: افرادی با نفوذ در دستگاه اموی و عباسی وقتی نتوانستند به اهداف خود برسند و شکست خوردند، عاقبت، فرقه زیدیه و اسماعیلیه را به وجود آوردند و برای دو فرزند برومند دو امام، مقام امامت قائل شدند که در حقیقت برای مقابله با اسلام مورد نظر اهل بیت علیه السلام بنا شدند.

نویسنده در بخش دیگری از کتاب، منصب داران تصوف مثل فرقه‌های نعمةاللهیه کوثریه، نعمةاللهیه مونسیّه، شاذلیّه درقاویه، خاکساریه، ذهبیّه، اویسیّه، صفی علیشاهی، مسلک الهی و گنابادیان را مورد بررسی قرار داده است.

در قسمت دیگری از کتاب، نگارنده آورده است که اهل تصوف ادعای صوفی‌گری خود را به علمای طراز اول شیعه نسبت داده‌اند، بدون اینکه برای ادعای خود دلیلی ارائه دهند از مجموع این مبحث این چنین بر می‌آید که اهل تصوف، فقط از الفاظ صوفی و تصوف در کلام این بزرگواران سوء‌استفاده کرده و صرفاً آورده شدن لفظ «صوفی»، در اشعار یا گفته‌هایشان را دلیل اثبات صوفی‌گری ذکر کرده‌اند.

در قسمتی از این کتاب با اشاره به استشهاد برخی سران صوفیه به سخنان امام راحل در اثبات صوفیه آورده است و رد آن: مراجع عظام تقلید کنونی که از شاگردان امام(ره) بودند، تأیید می‌کنند که حضرت امام راحل، احادیث تأییدکننده تصوف را رد کرده اند و در حقیقت احادیث ذمّ صوفیه را پذیرفته‌اند.

علاوه بر این حضرت امام راحل هم مثل دیگران به هنگام گفتن یا نوشتن، از الفاظ رایج استفاده می‌کردند و این نشانه تأیید آن اسم نیست، آیا قرآن که از انجیل و تورات نام می‌برد به معنای تأیید انجیل و تورات فعلی است؟!

در بخش پایانی کتاب، نویسنده با طرح این سؤال که چرا نویسندگان غیر مسلمان با صوفیان هماهنگی دارند و در طرفداری از این گروه، موضع‌گیری آشکاری می‌کنند نظرات مستشرقان را مورد کنکاش قرار می‌دهد و ادله آنها را رد می‌کند.

کتاب «ابزار فریبکاری صوفیان»، از سوی «نشر راه نیکان» در شمارگان 2 هزار نسخه در 331 صفحه و با قیمت 4700 تومان منتشر شده است.  

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدالله IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    ادرس بدهیدخریداینترنتی کنیم