13 فیلم خارجی در کنار سه فیلم ایرانی برای دریافت جوایز بخش مسابقه بین‌الملل - جام جهان‌نما بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رقابت می‌کنند.

علی افتخاری: نمایش فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فجر 29 از روز شنبه 16بهمن در اولین روز برگزاری جشنواره آغاز می‌شود.

نکته درخور توجه در مورد فیلم‌های این بخش رقابت جشنواره 29 انتخاب فیلم‌هایی از دو قاره اروپا و آسیاست و از قاره‌های آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه هیچ فیلمی در بخش مسابقه جشنواره بین‌الملل حضور ندارد. (بجز مصر به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «پسر بابل») 

در این بین هشت فیلم که منحصراً تولیدات اروپایی به حساب می‌آیند، برای رقابت در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر انتخاب شده‌اند که تعدادی از آنها مانند «داستان بی‌بی‌نور» (روسیه و تاتارستان)، «عسل» (ترکیه و آلمان)، «نشان افتخار» (رومانی و آلمان) تولیدات مشترک کشورهای اروپایی به حساب می‌آیند.

شش فیلم آسیایی نیز برای رقابت در این بخش برگزیده شده‌اند که در میان آنها سه فیلم «آسمان محبوب» ساخته داریوش مهرجویی، «33 روز» به کارگردانی جمال شورجه و «آیینه‌های روبه‌رو» ساخته نگار آذربایجانی، تولیدات سینمای کشورمان هستند.

کره جنوبی، ژاپن و چین دیگر کشورهایی هستند که هر کدام یک نماینده در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر دارند.

دو فیلم بخش مسابقه هم تولیدات بیشتر اروپایی- آسیایی محسوب می‌شوند: «پسر بابل» به کارگردانی محمد الدراجی فیلمساز عراقی محصول مشترک فرانسه، هلند، امارات متحده عربی، مصر و فلسطین و «لولا» ساخته بریلانته مندوزا کارگردان فیلیپینی محصول مشترک فرانسه و فیلیپین.

از فیلم‌های انتخاب‌شده 10 فیلم تولید سال 2010 و شش فیلم محصول سال 2009 هستند. از جمله آثار شاخص بخش مسابقه بین‌الملل می‌توان به «عسل» ساخته سمیح کاپلان‌اوغلو فیلمساز ترک و فیلم روسی «چگونه این تابستان را گذراندم» به کارگردانی الکسی پوپوگربسکی اشاره کرد که هر دو فیلم از آثار موفق جشنواره برلین 2010 بودند.
 
«عسل» خرس طلای برلیناله را برد و «چگونه این تابستان را گذراندم» نیز برنده جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین شد. «عسل» همچنین به نمایندگی از ترکیه در بخش بهترین فیلم خارجی‌‌زبان جوایز اسکار حضور داشت.
 
«پسر بابل» الدراجی کارگردان 32 ساله عراقی هم یکی دیگر از فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره فجر است. او که با اولین ساخته خود «‌احلام / رؤیاها» به شهرت رسیدبا «پسر بابل» دو جایزه جنبی از جشنواره برلین گرفت و فیلم او نماینده عراق در اسکار بود.
 
«خیابان آربور» اولین فیلم بلند داستانی کلایو برنارد بریتانیایی یکی از فیلم‌های تحسین‌شده سال 2010 بود. این فیلم به‌خصوص در بریتانیا بسیار مورد توجه قرار گرفت. «سیاه» گوران دیویچ و زوانیمیر ژوریک از کرواسی، «لولا» مندوزا، «سفر هارو» ماساهیرو کوبایاشی کارگردان سرشناس ژاپنی، «نشان افتخار» کالین پیتر نتزر از آلمان و رومانی دیگر فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 29 هستند.  

عنوان فیلم

کارگردان / کشور و سال ساخت

خلاصه داستان

نامزدی‌ها و جوایز

سوابق کارگردان

 

 «خیابان آربور»

کلایو برنارد، بریتانیا 2010

داستانی واقعی درباره آندرا دانبار نمایشنامه‌نویس بریتانیایی و رابطه پردردسر او با دخترش لورن.

 

برنده جایزه بهترین چهره تازه‌کار بریتانیا از پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم لندن و برنده جایزه ساترلند بدیعترین و خلاقترین فیلم اول به نمایش درآمده در جشنواره لندن /
بهترین فیلم اول یک نویسنده، کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی از جوایز فیلم بفتا / برنده جایزه داگلاس هیکاکس از جوایز فیلم مستقل بریتانیا و نامزد پنج جایزه دیگر / نامزد دو جایزه از جوایز حلقه منتقدان فیلم لندن

 «خیابان آربور» اولین فیلم بلند داستانی کلایو برنارد هنرمند بریتانیایی است که آثار او تلفیقی از روایت داستانی و مستند است.

 «داستان بی‌بی‌نور»

یوری فتینگ، روسیه و تاتارستان 2009

پیرزنی بنام بی‌بی‌نور خواب می‌بیند جمعه بعد می‌میرد. او تصمیم می‌گیرد از مهلت باقی‌مانده برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده کند. در همین حال گروهی تاجر و مالک وارد ده می‌شوند و...

 

یوری فتینگ متولد 1956 و دانش‌آموخته مؤسسه تئاتر بوریس شوکین است. «داستان بی‌بی‌نور» در سی و دومین دوره جشنواره مسکو روی پرده رفت.

 «سیاه»

گوران دیویچ و زوانیمیر ژوریک، کرواسی 2009

داستانی غمناک و آزاردهنده از آخرین روز جنگ داخلی بالکان و درباره تلاش فاجعه‌آمیز یک یگان شبه‌نظامی سیاه‌پوش که پیش از اعمال آتش‌بس از دشمنی نادیده انتقام می‌گیرند.

برنده سه جایزه از جشنواره فیلم پولا در کرواسی / نماینده کرواسی در بخش بهترین فیلم
غیرانگلیسی‌‌زبان هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار که نتوانست به فهرست نهایی نامزدها راه پیدا کند.

گوران دویچ متولد 1971 و دانش‌آموخته حقوق، باستان‌شناسی و فیلم از آکادمی هنر دراماتیک دانشگاه زاگرب است. او چند فیلم مستند و کوتاه ساخته و «سیاه» اولین فیلم بلند اوست. زوانیمیر ژوریک هم متولد 1971 و فارغ‌التحصیل رشته فیلم و تلویزیون از دانشگاه زاگرب است. او چند فیلم بلند بر مبنای فیلمنامه‌های خود کارگردانی کرده است.

 «شمشیرهای خونین»

لی جون ایک، کره جنوبی 2010

 «شمشیرهای خونین» بر مبنای رمان گرافیکی «انگار که ماه از ابرها می‌گریزد» ساخته شده و داستان آن در قرن شانزدهم میلادی و در دوران سلطنت چوسان روی می‌دهد و درباره رویایی دو مرد است، یکی شمشیرزنی نابینا و افسانه‌ای و دیگری یک پادشاه.

 

لی جون ایک متولد 1959 در سئول و یکی از فیلمسازان شاخص سینمای کره است. او سال 2005 فیلم بسیار پرفروش «پادشاه و دلقک» را کارگردانی کرد.

 «سفر هارو»

ماساهیرو
کوبایاشی، ژاپن 2010

تادائو پس از آسیب‌دیدگی زانو بازنشسته می‌شود و پس از آنکه تنها دخترش خود را می‌کشد، پیش نوه‌اش هارو زندگی می‌کند. هارو در همان حال که از پدربزرگش مراقبت می‌کند در یک مدرسه ابتدایی مشغول کار است، اما مدرسه بسته می‌شود و هارو کار خود را از دست می‌دهد. او یک روز به تادائو می‌گوید می‌خواهد برای پیدا کردن کار به شهر برود و تادائو هم باید با او بیاید.

 

ماساهیرو کوبایاشی سال 2007 برای فیلم «تولد دوباره»‌ برنه سه جایزه ازجمله جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم شد. او که متولد 1954 در توکیو است، سال 1384 نیز با فیلم «آزرده» برنده جایزه سیمرغ بلورین ویژ هیأت داوری از جشنواره فیلم فجر شد و با این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن هم حضور داشت.

 «عسل»

سمیح کاپلان‌اوغلو، ترکیه و آلمان 2010

در منطقه‌ای دورافتاده و توسعه‌نیافته در شرق دریای سیاه، یک پسربچه شش ساله بنام یوسف در بیشه‌زار به دنبال پدر گمشده‌اش می‌گردد و می‌کوشد به زندگی خود معنی بدهد.

برنده جایزه خرس طلای بهترین فیلم از شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین / نماینده ترکیه در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار، اما از راه‌یابی به فهرست نهایی بازماند.

 «عسل» آخرین فیلم از سه‌گانه خودزندگی‌نامه‌ای سمیح کاپلان‌اوغلو کارگردان و نمایشنامه‌نویس 48 ساله ترک است که دو فیلم دیگر آن «تخم مرغ» (2007) و «شیر» (2008) هستند.

 «چگونه این تابستان را گذراندم»

الکسی پوپوگربسکی، روسیه 2010

داستان دو مرد که یک تابستان را با کار در یک ایستگاه هواشناسی در قطب شمال می‌گذرانند. برای خانواده یکی از این دو مرد اتفاقی روی می‌دهد. مرد دوم باید قضیه را به او بگوید، اما این کار را نمی‌کند.

برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (سرگئی پاسکپالیس و گریگوری دوبریگین) از شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین همین طور برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره که به پاول کوستوماروف فیلمبردار فیلم اعطاء شد / برنده جایزه بهترین فیلم از پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم لندن

الکسی پوپوگربسکی متولد 1972 در مسکو و فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی از دانشگاه مسکو است. «چگونه این تابستان را گذراندم» سومین فیلم اوست.

 «قاضی»

لیو جی، چین 2009

در شهر کوچکی در شمال چین، مردی بنام کیو وو به جرم سرقت دو اتوموبیل به مرگ محکوم می‌شود. قاضی پرونده او اخیراً دختر خود را در یک حادثه رانندگی از دست داده که در آن یک اتوموبیل مسروقه نقش داشته است. تغییر قانون احتمالاً این فرصت را به کیو وو قرار می‌دهد که از مجازات مرگ رهایی پیدا کند.

برنده جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم میامی 2010

لیو جی متولد 1968 در تیانجین در شمال چین و دانش آموخته رشته فیلمبرداری از آکادمی فیلم پکن است. او سال 2006 با اولین فیلم خود در مقام کارگردان با عنوان «‌Courthouse on Horseback‌» برنده جایزه افق‌های ونیز از جشنواره فیلم ونیز شد.

 «کیهان»

رها اردم، ترکیه و بلغارستان 2010

کاشموش یک دزد است و اغلب از مغازه‌ها دزدی می‌کند. او در عین حال به طور اسرارآمیزی قدرت شفا بخشیدن دارد. کاشموش به دنبال عشق واقعی است و در نهایت عاشق دختری بنام نپتون می‌شود که به اندازه خود او شخصیتی عجیب دارد.

برنده چهار جایزه بهترین فیلم، کارگردان، فیلمبرداری و جایزه ویژه هیأت داوران از جشنواره فیلم پرتقال طلایی در آنتالیا  

رها اردم سال 2004 با فیلم «آدم چیه؟» برنده جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم استانبول شد و سال 2006 هم با فیلم «پنج نوبت» جایزه لاله طلایی این جشنواره را دریافت کرد. او سال 2009 میز با «زندگی هست» برنده یک جایزه جنبی از جشنواره برلین شد.

 «لولا»

بریلانته مندوزا، فرانسه و فیلیپین 2009

دو پیرزن باید با پیامدهای جنایتی روبه‌رو شوند که در آن پای نوه‌هایشان در میان است. یکی قربانی است و دیگری مظنون. هر دو ضعیف و فقیرند و به سختی به دنبال پول، یکی برای دفن قربانی و دیگری برای تأمین وثیقه مظنون.

برنده جایزه مهر آسیاآفریقا از جشنواره فیلم دبی 2009 / برنده دو جایزه از جشنواره فیلم فرایبورگ 2010 / برنده سه جایزه از جشنواره فیلم لاس پالماس / برنده جایزه بزرگ هیأت داوران از جشنواره فیلم میامی 2010 / نامزد سه جایزه از جوایز فیلم آسیا 2010

بریلانته مندوزا که متولد 1960 در فیلیپین است، سال 2009 برای فیلم «سلاخی‌شده» برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم کن شد. او با «لولا» در بخش مسابقه جشنواره ونیز 2009 حضور داشت.

 «نشان افتخار»

کالین پیتر نتزر، آلمان و رومانی 2009

یک پیرمرد 75 ساله رومانیایی یک روز به طور تصادفی به خاطر اقدامات قهرمانانه خود در جنگ جهانی دوم، دورانی که خیلی خاطرش نیست، یک مدال افتخار دریافت می‌کند. این مدال او را وا می‌دارد در تمام زندگی‌اش بازنگری کند. شاید او همیشه یک بازنده نبوده و شاید زندگی‌اش پرمعنی بوده است.

برنده پنج جایزه شامل بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد از جشنواره فیلم تسالونیکی 2009 / برنده سه جایزه ازجمله جایزه فیلم منتخب تماشاگران از جشنواره بین‌المللی سینمای جوان تورینو در سال 2009 / برنده دو جایزه از جشنواره فیلم میامی 2010

کالین پیتر نتزر متولد 1975 در رومانی و اکنون مقیم آلمان است. «نشان افتخار» دومین فیلم بلند داستانی اوست. او سال 2003 با «ماریا» اولین فیلم خود برنده دو جایزه شامل جایزه ویژه هیأت داوران از جشنواره فیلم لوکارنو شد.

 «چهره جنگجوی جوان»

کنستانتین پوپسکیو، رومانی 2010

روایتی از تاریخ نیروی مقاومت ضد کمونیستی در رومانی در فاصله سال‌های 1949 تا 1967 و داستان اقدامات گروهی مسلح که به مقابله با رژیم کمونیستی برمی‌خیزند.

 

 «چهره جنگجوی جوان» که اولین فیلم بلند کنستانتین پوپسکیو فیلمساز رومانیایی است اولین بار در دنیا فوریه 2010 در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.

 «پسر بابل»

محمد الدراجی، عراق، بریتانیا، فرانسه، هلند، امارات متحده عربی، مصر و فلسطین 2009

در هفته‌های پس از سقوط صدام در سال 2003، یک پسربچه 12 ساله بنام احمد با مادربزرگ سرسخت خود همراه می‌شود که سراسر عراق را زیر پا می‌گذارد تا پسر گمشده خود و پدر احمد را پیدا کند که از جنگ خلیج فارس بازنگشته است.

برنده دو جایزه جنبی از جشنواره فیلم برلین 2010 / برنده جایزه ریندنس از جوایز فیلم مستقل بریتانیا در سال 2010 / نامزد جایزه بزرگ هیأت داوران از جشنواره فیلم ساندنس 2010 / نماینده عراق در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در سال 2011 که البته از راه‌یابی به فهرست نهایی بازماند.

محمد الدراجی که متولد 1978 در بغداد است، سال 2005 با اولین فیلم خود «‌احلام / رؤیاها» در سطح بین‌المللی به شهرت رسید.

54

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =