کاربران خبرآنلاین پاسخ دادند/ ارزیابی اقدام ایران مقابل دزدی دریایی انگلیس

کاربران خبرگزاری خبرآنلاین اقدام ایران مقابل دزدی دریایی انگلیس را ارزیابی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز جمعه اواخر شب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای عنوان کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در حالی اقدام به توقیف این نفتکش کرد که ساعاتی قبل دادگاهی در جبل الطارق توقیف نفتکش ایران را 30 روز دیگر تمدید کرد.

اقدام ایران به کارشکنی های انگلیس با بازتاب گسترده ای در سطح بین الملل و میان رهبران جهان رو به رو شد. انگلیس در واکنش به به توقیف نفتکش کشورش به شورای امنیت پناه برد و قرار است امروز یک بسته پیشنهادی برای مقابله با ایران به پارلمان کشورش ارائه دهد.

خبرآنلاین روز گذشته طی یک نظرخواهی از کاربران پرسید: واکنش ایران در مقابل دزدی دریایی بریتانیا را چه طور ارزیابی می کنید؟

این نظرخواهی با استقبال چشم گیری مواجه  شد و عمده کاربران این واکنش را غرور آفرین توصیف کردند. برخی از کامنت های این نظرخواهی را در ذیل مشاهده می کنید:

کاربری با نام محمد نوشت: چیزی که عوض داره گله نداره ... تجربه ثابت کرده با اروپا و آمریکا باید مثل خودشون رفتار کنی یعنی وقتی بزنن باید بخورن دیگه دوران بزن و برو تمام است !

محسن نوشت: شکی نیست که باید با هر کسی مثل خودش برخورد کرد مثلا وقتی آمریکا شهرهای ژاپن رو بمباران اتمی کرد، اونها هم می تونستند حملات سنگینی به آمریکا بکنند و احتمالا جنگ جهانی دوم ده سال بیشتر طول میکشید و میلیونها نفر هم بیشتر کشته می شدند. اما دیدیم و خواندیم در تاریخ که چنین نشد. سوال اینجاست که چرا باید بعضی جاها و بخاطر مصالح مهمتری در آینده کوتاه آمد؟

کامنت محسن با واکنش بسیار کاربران مواجه شد ، مخاطب بی نامی برای او نوشت: .بعد از حمله اتمی امریکا ژاپن دیگه توان برای مقابله نداشت.ضمن اینکه اگر امریکا از بمب استفاده نمیکرد احتمالا شکست میخورد.

بحث ها در اینباره به مسائل دیگر هم کشیده شد.

احمد نوشت: استاد یک میلیون لیتر نفت ایران رو گروگان گرفتن.. جنگ اقتصادی هم دقیقا بایدوچکار کنن که هنوز دودش نرفته تو چشم؟از بس دود رفته که نابینا شدیم داداش! باید باشون برخورد کرد مگه دیگ چیزی. برای از دست دادن داریم؟

سعید در جواب احمد نوشت: احمد آقا یک میلیون لیتر نه. دو میلیون بشکه نفت! خیلی ارزشش بیشتر از یک میلیون لیتره، اما مساله مهمتر جنبه سیاسی بحران است. بعد از ناتوانی امریکا در تلافی سقوط پهبادش،امریکا احتمالا انگلیس را با وعده توافق تجاری ترجیحی تشویق به این ماجراجویی کرده، هر گونه تعلل در عملیات تلافی جویانه نه تنها اثر مثبت سرنگونی پهباد امریکا را برای ایران از بین میبرد بلکه به انگلستان اعتماد به نفس بیشتری برای ماجراجوی های آینده میداد. هر چند که شخصا تندروی را برای پیشرفت و آبادانی ایران بسیار بد میدانم اما عمل متقابل علیه انگلیس در این ماجرا را لازم میدانم. اگر انشالله انگلیس عقب بنشینه، این اقدام پیام روشنی به بقیه متحدین امریکا میفرسته. بزرگترین خطر از جانب آمریکاست، انگلیس اثر چندانی بر تشدید تحریمها ندارد. فکر نمیکنم اتحادیه اروپا به درخواست انگلیس بابت برقراری مجدد تحریمهای اروپا و یا سازمان ملل علیه ایران ترتیب اثر دهد.

یک کاربر بی نام نوشت: اقدام متقابل یک اصل شناخته شده در دیپلماسی است . یک موقع اقدام متقابل احترام گذاشتن به طرف مقابل است و در موقع دیگر کوتاه نیامدن از ستاندن حق خود و پاسخ متناسب به ظلم طرف مقابل است . این اقدام متقابل نیروهای نظامی ما بیانگر وظیفه شناسی و شجاعت مثال زدنی آنان است حتی اگر برای کشور هزینه بر باشد و جای تقدیر و تشکر از آنان دارد .

ناشناس نوشت: همگان بخوبی میدانند که دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی مقابله به مثل با اقدام نیروی دریایی انگلیس در بازداشت نفتکش حامل نفت ایران میباشد و اقامه دلیل بابت حرکت نا ایمن کشتی و غیره بهر حال در مقابل نقض تحریم نفتی سوریه توسط اتحادیه اروپا موجه تر است بهر حال چنانچه این اقدام متقابل از سوی نیروهای ایرانی صورت نمی گرفت چه بسا سایر محموله های نفتی ایران در نقاط دیگر جهان به بهانه های دیگر نیز میتوانست توسط دیگر متحدان آمریکا توقیف گردد

یک مخاطب بی نامی نوشت: البته بهانه ایران هم موجه است. از آنجایی که تنگه ها و آبراههای دریایی جهان همه طبق عرف و قوانین کشورهای ساحلی با اندکی قوانین بین المللی اداره می شوند، اینکه این نفتکش برای فرار از اقدام متقابل ایران قصد ورود از مسیر جنوبی که مسیر خروجی است را داشته خودش نقض قانون آبراهه و عرف تنگه هرمز است و در قوانین دریایی بین المللی عرف حرف اول را می زند. متاسفانه اینها عادت کرده اند که هر کاری انجام می دهند با وکلا و حقوقدانان بین المللی لاپوشانی کنند. بهتر است ایران هم در زمینه حقوق بین الملل فعال تر شود تا نتوانند ما را به هر سو که خواستند بکشانند. شما همین چند سال گذشته را که نگاه کنید متوجه می شوید که وجود یک تیم حقوقدان کاربلد و برجسته در سطح بین الملل تا چه اندازه توانسته چهره ایران در جهان را بهبود ببخشد و افکار عمومی جهان را هم روشن کند. متاسفانه اینها که نمی گذارند ما به حال خودمان باشیم پس بهتر است به قول یک ضرب المثل انگلیسی کمی از داروی خودشان را به خودشان بچشانیم شاید دست و پایشان را جمع کردند. وگرنه اصلا لزومی نداشت انگلیس این خوشخدمتی را به آمریکا بکند و نفتکش توقیف کند.

کاربران همچنین در کانال تلگرامی خبرآنلاین نظرات خود را بیان کرده اند.:

مخاطبی به نام هومن می نویسد : ارزش نفتکش توقیف شده ایران خیلی بیشتر از نفتکش انگلیس است ایران باید هر دو نفت کش انگلیس را توقیف میکرد به نظر من کشتی دوم بعد از بار گیری و برگشت دوباره به تنگه هرمز باید توقیف شود.

محمدی نیز در کامنت دیگری نوشت: این اقدامات در واقع همان جنگ نفت کشها است که هشدارش از طرف صلح طلبها داده می شد و نباید کار به اینجا می کشید اما کشید ، گفته شده بود که وقوع جنگ تنها در ید ایران و آمریکا نیست و عوامل دیگری نیز دخیل هستند حالا اون اتفاق افتاده و وارد یک جنگ فیزیکی شدیم.

کاربری به اسم نیما نیز نوشت: بهترین حرکت و هوشمندانه ترین حرکت ممکن بود. موشک جواب موشک. از این راه قدرت مان را نشان دادیم و جلوی بی اعتمادی بازار و بالا رفتن نرخ ارز و کلی بدبختی دیگر برای مردم گرفته شد. هنوز باید خودمان را بیشتر نشان بدهیم تا بفهمند تحریم فایده ندارد. فقط مذاکره با شرایط برابر

شما می توانید نظرات کاربران خبرآنلاین را در این لینک بخوانید.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    البته خسته نباشید بگید به آدمین که نظراتی که دوست داشت و موافق بود درج میکرد
  • اتحاد IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 2
    با ورود ترامپ به کاخ سفید همزمان شد با حاکمیت قانون جنگل بر جهان و کشور هایی که با او همراه شدند که همه اطلاع داریم .سوال اینجاست آیا در این جنگل ایران باید شیر باشد یا یک خرگوش ترسو؟