مجموعه‌ای از سروده‌های آیینی سید‌حسن حسینی که در هنگام حیات این شاعر مجال انتشار پیدا نکرد، با همت خانواده او و با همکاری انجمن شاعران ایران تدوین شده است.

ایسنا نوشت: شعرهای آیینی منتشرنشده‌ سیدحسن حسینی تدوین شد. به گفته فاطمه راکعی، مدیرعامل انجمن شاعران ایران این اثر با مقدمه ساعد باقری درباره شعر و مؤلفه‌های شاعری سیدحسن حسینی تا نمایشگاه کتاب سال آینده ارایه می‌شود.

همچنین پیش‌تر، خانواده‌ حسینی از ارایه‌ ترجمه کتاب «فن الشعر» اثر احسان عباس با ترجمه‌ او با نام «شعر و آینه» به ناشر اطلاع داده بودند. اخیرا این اثر با عنوان «شعر و آینه؛ تئوری شعر و مکاتب شعری» از سوی انتشارات سروش منتشر شده است. کتاب یادشده به نقد و تئوری‌های شعر می‌پردازد که با ترجمه‌ی حسینی در سال‌ 68 به صورت پاورقی در مجله‌ سروش منتشر می‌شد و پس از سال‌ها با گردآوری طاهره زند - همسر این شاعر فقید - از سوی نشر یادشده عرضه شده است.

همسر سیدحسن حسینی پیش‌تر گفته بود که بعد از درگذشت حسینی، او این ترجمه را گردآوری کرده و در اختیار قیصر امین‌پور گذاشته و کتاب به همراه اصل آن به موسی بیدج داده شده که این مترجم با مقایسه‌ ترجمه و اصل کتاب، مقدمه‌ای در نقد ترجمه حسینی نوشته است. در این‌ کتاب هم حسینی مانند سایر ترجمه‌هایش، حواشی‌ای بر کتاب نوشته است.

سیدحسن حسینی فروردین‌ماه سال 1335 به دنیا آمد و 47 سال بعد در نهم فروردین‌ماه سال 1383 از دنیا رفت. «هم‌صدا با حلق اسماعیل» (مجموعه‌ی شعر)، «براده‌ها» (نثر ادبی)، «بیدل، سپهری و سبک هندی»، «گنجشک و جبراییل» (مجموعه‌ی شعر عاشورایی)، «مشت در نمای درشت» (معانی و بیان در ادبیات و سینما)، «گزیده‌ی شعر جنگ و دفاع مقدس» (با انتخاب و توضیح)، «نوشداروی طرح ژنریک» (مجموعه‌ی شعر طنز)، «طلسم سنگ» (مجموعه‌ی نثرهای عاشورایی)، «شقایق‌نامه» (نثر عاشورایی)، ترجمه‌ی «حمام روح» (جبران خلیل جبران) و «نگاهی به خویش» (گفت‌وگو با شاعران و نویسندگان معاصر عرب همراه با موسی بیدج) از جمله آثار منتشرشده‌ی سیدحسن حسینی است.

 191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =