یوسف علیخانی

دیروز وقتی فهرست گزارش کار پخش سه هفته گذشته کتاب را از پخش اول نشر آموت گرفتم متوجه موضوعی شدم که قابل بررسی است و آن، اینکه نویسنده ای که رمان اولش با هفتادمین رمان خانم «نسرین ثامنی» منتشر شده، در رقابتی تنگاتنگ به اندازه «شب آفتابی» فروخته است.

جالب اینکه وقتی خبر انتشار رمان اول این نویسنده در یکی از خبرگزاری ها منتشر شد، هیچ روزنامه ای هم خبرش را بازتاب نداد؛ و جالب اینکه خبر انتشار کتاب «شب آفتابی» نوشته نسرین ثامنی را حداقل 8 روزنامه بازتاب دادند و حتی دو جا تیتر یک صفحه فرهنگ و ادب شد.

با خودم فکر می کردم چه اتفاقی افتاده که کتابی که حتی یک کلمه هم تا این لحظه (یعنی سه هفته پس از انتشارش) در هیچ روزنامه ای درباره اش نوشته نشده با کتابی رقابت می کند و به اندازه آن فروش می رود که خبرش در 8 روزنامه منتشر شده و به گواهی بولتن خبری نشر، تا اینجای کار، با نویسنده کتاب هفتادم، حداقل سه روزنامه و دو مجله (ویژه نامه) گفتگو کرده‌اند؟

سال ها قبل جمله ای از یکی از پیران حوزه نشر شنیدم که آن وقت ها خندیدم به حرفش اما امروز ِ روز می فهمم او موهایش را در آسیاب سفید نکرده بود. تردیدی ندارم «رسانه» معجزه می‌کند و می‌تواند کتاب یا نویسنده‌ای را از گمنامی به نام آشنایی برساند اما در این روزهای ناشر شدن با موضوعی روبه رو شده‌ام که به نوعی تجربه چهارده سال ارتباطم با رسانه و خبر را زیر سوال برده است.

همیشه فکر می کردم رسانه: شامل روزنامه، مجله، وبلاگ، سایت و خبرگزاری، می‌تواند عنصر مهمی در معرفی یک کتاب یا نویسنده شود و به همین دلیل هم وقتی کتاب هایم منتشر می‌شدند بدون توجه به بی توجهی ناشران شان، کتاب ها را به روزنامه‌ها و مجلات و خبرگزاری ها و منتقدان می‌رساندم تا به چنین روندی، باعث دیده شدن کتاب شوم. شک هم ندارم که رسانه، رسانا بوده در معرفی و در گام دوم، فروش کتاب‌ها اما از وقتی در کسوت ناشر، پشت میز (شما بخوانید دخل) نشسته‌ام، متوجه شده‌ام همیشه هم اینطور نیست و گاه عامل مهم‌تری، بر رسانه سوار می‌شود که گامش رساتر است و آن عنصر، عنصر تبلیغ دهان به دهان است.

طی فصل گذشته، پشت معرفی حداقل پانزده کتاب بوده و این گمنام ها را به ویترین خبر رسانده ام اما همیشه شمشیر حمایت از کتاب برای معرفی و به قول دوستان «دیدانیده» کردن کتاب ها بُرّنده نیست و برخی کتاب ها به دلایل مختلف، زمین می‌مانند. کار اولی بودن، کم حجم بودن کتاب، ضعیف بودن محتوا و شمایل ناگیرا، از این دلایل هستند.

وقتی دیروز فهرست گزارش کار پخش را دیدم، یقین پیدا کردم به حرف آن پیرناشر که چند سال قبل به من خندید که بهش گفتم «شماها هنوز قدر ِ روزنامه ها و اینترنت را درک نکرده‌اید.» بهم جواب داد «تاثیر یک صفحه یک روزنامه معروف درباره یک کتاب، برابر نیست با خوشامد خاله و عمه و همسایه و ...» بعد توضیح داد: «مردم وقتی از کتابی خوش شان بیاید، خودشان می شوند تبلیغ کننده کتاب و تبلیغ سینه به سینه، بسیار موثرتر از هر نوع تبلیغی است.»

 رهای عشق و شب آفتابی

و اینگونه است که رمان «رهای عشق» نوشته آناهیتا آذرشکیب که اولین رمان نویسنده هم هست (فارغ از اینکه یک کتاب در انتظار اخذ مجوز دارد و یک کتاب در مراحل آماده سازی فنی) به بازار می‌رسد و با رمان «شب آفتابی» نوشته نسرین ثامنی که هفتادمین رمان نویسنده است، رقابت می کند و بعید نیست همین روزها گوی سبقت را از دیگر نویسنده ها برباید و یک شبه نویسنده‌اش را ثروتمند کند.

کد خبر 128849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلال نشر IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
    0 0
    چند گرفتی ناقلا این دو تا کتابو تبلیغ کنی؟
  • معصومه چاوشی A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
    0 0
    و شاهد این مدعا خود رمانهای پر فروش بی نام و نشان هستند ، خود عامه پسندهای جنجالی اما بی تریبون و بی رسانه، که ثابت می کند در صنف ادبیات (شما بخوانید در کسوت)آنچه به چشم می آید در واقع به گوش آمده است! چون ادبیات حاصل نقل است و گفت و شنید! قدر محافل گفت و گو را بدانیم!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
    0 0
    این را اضافه کن به روحیه ی جستجوگر ما ایرانی ها دیدید در هنگام نمایشگاه های فصلی چه کار می کنیم همه می رویم می بینم می خریم بی آن که مطابق با نیاز واقعی یا ارزش واقعی کالا باشد. درسته این موضوع صادق با ضریب روحیه ی ایرانی که جمع بزنی زدی به خال. مگر همین نویسنده های مشهور چه طور مشهور شدند اول از تبلیغ شفاهی بچه دبیرستانی ها و ...
  • شبنم IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
    1 0
    آقای دلال نشر! اصلا مطلب را خواندید؟ آقای علیخانی مدیر نشر آموت است و تجربه کاری خودشان را برای ما نوشته است
  • فرشاد US ۰۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    0 0
    دلال نشر عزيز. اگر نمي‌داني بدان كه نشر آموت مال خودشه. .. ديگر اينكه عليخاني جان حسابي رفتي توي كار بيزنس و كتابهاي عامه پسند. تكليفت را معلوم كن . بالاخره توي فاز عامه پسندي يا ادبيات جدي؟ خواهشا اين دو مقوله را با هم قاطي نكن و سعي نكن آنها رو به‌هم تبديل كني. هدف وسيله را توجيه نمي كند عزيز دل.
  • نكيسا US ۰۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    2 0
    كسي با نوشتن و نويسندگي در ايران ثروتمند نمي‌شود. منظورت حتما ناشرش بوده نه نويسنده.
  • خواننده فهیم IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    0 0
    اشتباه علیخانی این است که می گوید. نباید بگوید. کارت را انجام بده ناشر
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    0 0
    من با خانم نکیسا موافقم صد در صد
  • فاطمه IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    من 32 ساله و آموزگارم . فقط خواستم بگویم قبلا از رمانهای عامه پسند بدم میامد و مخالفش بودم اما با خواندن آثار ثامنی از طرفدارانش شدم . ثامنی دردهای من و امثال من را انعکاس میدهد. هر وقت نویسنده ای مثل او پیدا کردید به ما هم بگوییدتا آثارش را بخوانیم .
  • اعتراض DE ۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    چه رفتار زشتی! آقای عليخانی که صاحب نشر آموت هستند هر چيز را بهانه قرار می دهند و از رسانه ها و برای کتابهای انتشاراتی خود تبليغ می کنند. حرکتی که در هيچ کجای دنيا مرسوم نيست.
  • مهدی فروزش IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    0 0
    آقا یا خانم اعتراض! وقتی نام ندارید، چطور انتظار دارید آدم فکر نکند منظورتان چیست؟