پیام‌های امیدوارکننده‌ای به گوش می‌رسد

یک کارشناس مسائل اروپا و آمریکا طی یادداشتی می نویسد: به نظر می‌رسد در طول 40 سالی که از انقلاب گذشته، موضوع مذاکره ما با آمریکا هیچ وقت تا این اندازه جدی نبوده است.

به گزارش خبرآنلاین، علی بیگدلی در یادداشتش درباره اهمیت مذاکره با اتحادیه اروپا می نویسد:  این جدیت دلایل خود را دارد. مهم‌ترین دلیلش این است که ما این‌بار روی موجی سوار شده‌ایم که قابل اعتماد است. اتحادیه اروپا این بار تحت رهبری فرانسه، وظیفه‌ای مهم را بر عهده گرفته و دیگر از چارچوب‌هایی چون عمان، عراق و ... بیرون آمده‌ایم.

همان‌طور که در گذشته هم گفته و نوشته‌ام، اعتقادم بر این است که برای حل مشکلات دیپلماتیک ایران در ارتباط با تحریم‌ها و مسایل دیگر، اگر قرار است واسطه‌ای داشته باشیم، این اتحادیه اروپاست که باید واسطه شود. ما هیچ وقت نباید منفذ اتحادیه اروپا را به روی خودببندیم.

وی می افزاید: پیام‌های امیدوارکننده‌ای به گوش می‌رسد و امیدواریم ایران هم بتواند دیپلماسی نرم‌تر و منعطف‌تری را در پیش بگیرد. زمینه این انعطاف تا حدی فراهم شده است. فشارهایی که به لحاظ اقتصادی از جانب آمریکا داریم تحمل می‌کنیم، می‌تواند مشکلات بیشتری برای ما به وجود بیاورد و حتی ما را وارد جنگی ناخواسته کند. من با نظر آقای رییس‌جمهور کاملاً موافق هستم و اعتقاد دارم که ما در این شرایط باید از خود انعطاف بیشتری نشان بدهیم.ما نباید مثل گذشته در نقطه صفر خود باقی بمانیم. اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم، باید ته دلمان حس معامله وجود داشته باشد. اساس مذاکره این است که طرفین با دادن و گرفتن امتیازاتی سعی می‌کنند مشکل را حل و نتیجه برد-برد را حاصل کنند.

بیگدلی همچنین درباره مخالفان مذاکره و همچنین خواسته آنان می نویسد: مخالفان مذاکره گروه‌های مختلفی هستند که بعضی از آنها شاید زندگی متفاوتی از مجموعه ملت ایران داشته باشند. من اخیراً در مصاحبه‌ای گفته‎ام که ما الان در تابستان هستیم و فردا که مهرماه می‌آید، جامعه احیا می‌شود و سطح انتظاراتش افزایش پیدا می‌کند. دولت با ابزارهای محدودی که در اختیار دارد،برای پاسخ دادن به این مطالبات و انتظارات دچار مشکل است و این وضعیت ممکن است به بروز مشکلات مضاعف دیگری در سطح عمومی جامعه منجر شود. بخشی از کسانی که می‌خواهند باب هر گونه مذاکره‌ای بسته شود، همان سه درصدی هستند که منافع‌شان در گروِ تحریم‌ها است. آنها برای حفظ منافع خود ممکن است دوست داشته باشند جامعه همواره در معرض جنگ و یا حتی دچار جنگ باشد. چیزی که مطلقا به ضرر مردم است.

مشروح این یادداشت را ایـــنـــــجـــــا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SE ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 0
    خواهشأن دوباره شروع نفرمایید، و از مذاکره صبحت نکنید. بگذارید با همین روش اقتدار پیش روند. چون تنها این روش پاسخ میدهد.