۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
نصب کارتخوان در مطب پزشکان به کجا رسید؟

اگرچه مطابق با بودجه ۹۸ پزشکات باید از ابتدای سال دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نصب می‌کردند اما با اغماض سازمان امور مالیاتی این امر به مهر ماه موکول شد.

 طی دو ماه گذشته یکی از اصلی‌ترین موضوعات در حوزه مالیات‌ستانی کشور، بحث اخذ مالیات حقه از صاحبان حرف پزشکی بود؛ موضوعی که در قانون بودجه به آن اشاره و تاکید شده بود که صاحبان تمام مشاغل پزشکی باید با نصب پایانه فروشگاهی در مطب‌های خود، مالیات بپردازند.

در این راستا، مطابق با آنچه که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، همه صاحبان مشاغل یاد شده مکلف شدند که حداکثر تا ۲۳ مرداد ماه امسال برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) اقدام کنند و حتی این هشدار داده شد که در صورت عدم استفاده از از کارتخوان بانکی، مشاغل پزشکی مشمول جریمه خواهند شد.

در این بین، سازمان امور مالیاتی بیستم مرداد ماه اعلام کرد که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، مهلت پزشکان تا ۳۱ مرداد ماه تمدید شد؛ با این حال این زمان دوباره تمدید و اعلام شد که مهلت ثبت نام پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی با توجه به مشکلات فنی موجود تا پانزدهم شهریور تمدید می‌شود. این در حالی است که متولیان سازمان امور مالیاتی پیش بینی کرده بودند که از ابتدای مهر ماه، صاحبان مشاغل پزشکی به پایانه‌های فروشگاهی و کارت خوان‌ها مجهز خواهند شد.

پزشکان

این در حالی است که امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی چندی پیش گفته بود که این سازمان باید پاسخگوی نهادهای نظارتی به دلیل تأخیر در نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌های پزشکی باشد
چرا که مطابق با قانون بودجه سال ۹۸، این امر باید از ابتدای سال جاری صورت می‌پذیرفت.

حال امروز مصادف با ۱۵ شهریور ماه و پایان مهلت پزشکان برای ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی است و اگرچه هنوز آمار دقیقی از میزان ثبت‌نام کنندگان منتشر نشده اما مطابق با آنچه که نوری، رئیس اداره مالیاتی تهران چند روز پیش اعلام کرد تنها ۳ هزار پزشک که یک تا دو درصد پزشکان کشور را در برمی گیرد در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده‌اند که البته قطعاً تا به امروز به این تعداد افزوده شده اما با توجه به مقاومت‌هایی که از سوی صاحبان حرف مختلف پزشکی برای نصب کارتخوان صورت گرفت نباید امید چندانی برای فراگیر شدن اجرای این قانون در میان پزشکان داشت.

نقدی که بر این عدم برنامه ریزی دقیق برای ثبت نام پزشکان وجود دارد این است که اگر قرار باشد روند اجرای قانون به شکل موجود باشد، قطعاً راه‌های فرار زیادی نیز از آن وجود خواهد داشت؛ به عنوان نمونه قطع عمدی اینترنت پایانه‌ها و الزام مراجعه کننده به پرداخت نقدی به بهانه عدم اتصال به شبکه و یا دریافت بخشی از وجه به صورت نقدی می‌تواند از جمله این راه‌های فرار باشد.

لازم است سازمان امور مالیاتی این بار بدون اغماض و با معرفی پزشکانی که از اجرای قانون سر باز زده‌اند به مراجع ذی‌ربط، گام‌های رسیدن به شفافیت و بهبود وضعیت مالیات‌ستانی کشور را سریع‌تر بردارند.

۲۲۳۲۲۳
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    26 5
    هیچ اتفاقی نمی افته
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      3 1
      چرا می افته .
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      23 0
      امروز با مادرم صحبت میکردم. از یه متخصص اورتوپد تو غرب تهران میگفت که بیمارانی از سراسر کشور داره و خودش کار تزریق آمپول کورتون تو مطب رو هم انجام میده. بابت هر تزریق 125 هزار تومن هم میگیره. برای نوشتن آزمایش و دیدن نتیجه آزمایش هم دو تا ویزیت جداگانه میگیره. با همه این تخلفات فقط پول نقد میگیره و یه کارخوان خاموش هم گذاشتند و به بیماران میگن خرابه و باید نقدی پرداخت کنید!. یعنی اگر نظام پزشکی واقعا نظارت میکرد اینها نمیتونستند تخلف کنند ولی چون اونها هم از خودشون هستند و علنا مخالف این طرح هستند برخی از پزشکان هم سوء استفاده میکنند.
  • سیامک IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    26 29
    دست از این سیاه نمایی ها و گزارش های یک سویه بردارید. وقتی شرکتهای ارائه کننده دستگاه پوز از ارائه کد مالیاتی ناتوان هستند و بهانه های گوناگون می آورند مشکل از جای دیگری است نه از پزشکان!
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      16 0
      این یک بحث دیگه است . باید همه صندوق فروش داشته باشن
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      41 5
      حتما مشکل از جای دیگست که پزشکها گروهی ویزیت میکنن درحالی که طبق دستورالعمل خود وزارت بهداشت که عملا توسط پزشکها اداره میشه باید 15 دقیقه برای هر بیمار وقت بذارن! یا مشکل از جای دیگست که درآمد یک پزشک متخصص 30 برابر یک معلم و 10 برابر یک مهندسه، وضعیتی ک هیچ جای دنیا وجود نداره. یا مشکل از جای دیگست که قصوری که توی کشورهای دیگه مجازاتش گرفتن پروانه پزشکی و محرومیت مادام العمر از پزشکیه، اینجا با دیه چند درصدی که اندازه حقوق یک ماهتون هم نمیشه سر و تهش هم میاد و هزاران مورد دیگه که مردم تجربه ش رو دارن. این تصور از بالا به پایینتون رو بذارید کنار که انگار همه مردم و رسانه ها بیکارن و فقط شما دارید کار میکنید و اونها میخوان براتون مشکل درست کنن. نه خیر شما درست رفتار کنید بقیه هم بهتون احترام میذارن. مشکل از 80 میلیون ایرانی نیست، از همکاران شماست.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      17 4
      مدرک پزشکی ایران رو هیچ جا قبول نداره،توی امریکا به خاطر قصور میرید زندان و پروانتون باطل میشه،درامد پزشکان امریکایی حداکثر 2-3 برابر معلم هاست...
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    46 8
    آقا تعداد پزشکان را به حد نصاب نرمال نمیگیم در کشورهای درست درمان بلکه به حد نصاب پزشکان نسبت به جمعیت در سوریه وافغانستان برسانید مشکلات یکه تازی این قشر خود بخود حل می شود این هزار بار
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      11 14
      سرانه پزشکان تو افغانستان یک چهارم ایرانه انقدر جفنگ نباف
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      18 5
      سرانه پزشک در ایران از کشور جنگ زده سوریه کمتره و اصلا قابل مقایسه با بیشتر همسایه هامون هم نیست چه برسه به اروپا و کانادا. از خود پزشکها بپرسید میدونن چون تعطیلات اکثرا اونجا هستن و مردم در به در دنبال دکتر!
    • سیامک IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      5 8
      دوست عزیز مثل اینکه خیلی دلت پره بد نیست یه دکتر بری! بسیاری از پزشکان بیشتر از یک دستگاه کارتخوان دارند البته تو این صنف هم مثل بقیه صنوف برخی کارتخوان ندارند که بزودی وضعشون روشن میشه
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      0 1
      بله چند تا کارتخوان دارن که همه شون همیشه خراب هستن. چرا فکر می‌کنید مردم نمیفهمن؟ حالا خوبه همه مون به این موضوع چند بار برخوردیم.
  • حق گو IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    20 7
    روانپزشک ها ویزیت های کلان دریافت میکنن کارت هم نمیکشن.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    19 4
    باید نصب کنند . راه دیگری نیست
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      27 0
      این شتر باید دم خونه همه اصناف بخوابه
  • علی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    13 30
    اکثریت قریب به اتفاق پزشکان دارای کارت خوان هستند، اما انچه مد نظر سازمان امور مالیاتی است ثبت کارت خوان طی بک پروسه پیچیده در سازمان امور مالیاتی میباشد که پزشکان با این تبعیض مخالفند و میگویند این نحوه ثبت کارت خوان بایستی به تمام مشاغل تسری یابد
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      35 5
      درآمد شما بخشیش از حق بیمه ای میاد که همون کارمندو کارگر قبلا مالیات شون رو دادن. هیچ صنف دیگه ای هم مثل شما هزینه تحصیلشون از حق بیمه مردم و هدفمندی یارانه ها تامین نمیشه. اگه میخواید مثل بقیه باهاتون رفتار بشه اول این هزینه ها روبه قیمت روز صاف کنید و مثل بقیه هم رفتار کنید تا براتون قانون جداگانه نذارم. الان میوه فروش کنار خیابون هم کارتخوان داره فقط پزشک‌ها هستن توی این کشور که کارتخوان ندارن.
  • بینام DE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    12 24
    در مطب اکثر پزشکان کارت خوان وجود داره و پزشکان بخش دولتی و خصوصی در خدمات بستری قبل از اخذ هر گونه وجه ده درصد مبلغ به عنوان مالیات ازکل وجه کسر میشه و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز میشه. اما دلیل اعتراض پزشکان و دندانپزشکان نسبت با این قانون استفاده از صندوق فروش هست. و مورد تبعیض قرار گرفتن این صنف با سایر اصناف هست. ایا برای سایر اصناف ازجمله بنگاه های معاملات و اریشگاه های زنانه و مداحان و صاحبان املاک که ارقام نجومی هم دریافت میکنن هم ملزم به نصب کارتخوان و اتصال صندوق فروش به سازمان مالیاتی شده اند؟ اگر قرار بر اقدامی هست باید برای همه اصناف به صورت همزمان صورت بگیره و تبعیضی هم وجود نداشته باشه.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      46 6
      آرایشگاه زنانه مگه با بودجه دولتی و بیمه مردم به درآمد رسیده که خودتون رو با اونها مقایسه می‌کنید!؟
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      9 1
      ولی باید همون ارایشگاه زنانه هم صندوق فروش بگذاره و مالیات بده
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      16 1
      همه باید مالیات بدن ولی الان از کسایی شروع کردن که یک جوری به دولت ارتباط پیدا میکنن. پزشکها هم خیلی زودتر باید مالیات میدادن. هرجای دنیا برن بالای سی درصد باید مالیات بدن.
    • علی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      11 3
      فرض کنیم برای یکبار هم که شده از پزشکان شروع کنند. بعدا این کار به بقیه مشاغل هم تسری پیدا کنه. پزشکان چکار به بقیه مشاغل دارند. سال‌های ساله که همه مشاغل دارن مالیات واقعی پرداخت می کنند و پزشکان هی از زیرش در رفتن. حالا که نوبت آنها شده میگن بقیه مشاغل. عجب روزگاریه
  • فرامرز AE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    26 8
    طفلکی ها سواد ندارن بایدبرای استفاده ازکارتخوان 3الی5سال برن آموزش ببینن شاید یادبگیرن
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      9 0
      موضوع کارتخوان نیست . صندوق فروشه
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    13 2
    به شرط اینکه این مالیات نیاد روی حق ویزیت دکتر و دستمزد وکیل و رایشگاه و ... موافقم
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      7 0
      دقیق و درست گفتی هموطن
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      3 0
      حتما نباید بگیرند
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    9 25
    من نمیدونم مردم چرا این قدر با پزشکان بدن
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      16 7
      حتما خودت پزشکی والا می دونستی
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      5 9
      چون خودشون هیچ توانایی خاصی ندارند چون اگه داشتند راه کاملا بازه بیان پزشک بشن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    12 2
    از بازیگران تلوزیون که هر کدام ۴محافظ استخدام کرده اند چطور مالیات می گیرند؟
    • علی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      3 4
      درست یا غلط؛ قانون است. مشاغل مرتبط با فرهنگ از مالیات معاف هستند
  • رضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    7 1
    من دقیقا کارکرد این کارتخوانها در بحث مبارزه با زیر میزی را متوجه نمیشم. چند سال پیش عمل دیسک پدرم توسط دکتر حاذقی صورت گرفت که علاوه بر هزینه های بیمارستان خودش هم به صورت غیر قانونی 500 تومن ازمون گرفت و چون پزشک خوبی بود از روی ناچاری دادیم تا عمل به خوبی صورت بگیره. خب حالا همون ماجرا را بیاریم توی این روزها؛ پزشکی به دلیل تبحرش در عمل محبوب میشه و علاوه بر پولی که قانونی باید بگیره در بیرون از مطب یا بیمارستان مبلغ اضافه ای را از بیمار میگیره؛ کارتخوان چه نقش مفیدی در این مورد بازی میکنه جز اینکه این ماجرا فقط به نفع اداره مالیات هست که مالیات بیشتری را میگیره و هیچ نفعی به حال بیمار بدبخت نداره
    • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      5 1
      ۱- همه باید تلاش کنیم تا با این روش‌ها پول ندیم ۲- قدم اول آوردن پزشکان به چارچوپ قانونه چون برخی از آنها خودشان را تافته جدا بافته می‌دونن ۳- برخی از آنها با بیمار و همراه بیمار به‌گونه‌ای رفتار می‌کنن که انگار فقط اونا تخصص دارن و همه باید در برابر اونا کرنش کنند.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    6 13
    من یه متخصص هستم.و مثل اکثر همکارانم همیشه بخش دولتی کار کردم.و ویزیت من هم ۵ هزارتومنه.یکبار حقوق و کارانه ای نگرفتم که قبلش مالیاتم کم نشده باشه...ولی از این همه سیاه نمایی و شلوغ کاری بر علیه خودم و همکارانم شاکی هستم....شما هر وقتی رفتی یه مطب و که از شما درخواست پول نقد کرد یا پول اضافه و اگه شما اونجا رو ترک کردی حق اعتراض داری و حق داری شاکی باشی
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      4 1
      اولا ویزیت پنج تومنی شما رو بقیه اش رو بیمه میده، پول اون بیمه رو هم یک بخشیش رو مردم میدن. دوما ما هر مطبی رفتیم فقط پول نقد گرفتن و کارتخوان شون به طور تصادفی خراب بوده!
  • SE ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 8
    من امسال رتبه ام خیلی خوب شد. به احتمال زیاد پزشکی قبول می شم. بابام به مناسب قبولی در پزشکی به ام قول داده که یک دستگاه خودپرداز برام بخره.
  • DE ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    8 9
    دوست عزیزی که میفرمایید پزشکان خودشونو با ارایشگاه زنانه مقایسه نکنن به این دلیل که از بودجه دولتی به درامد رسیدن. اولا پزشکان در ازمون سخت کنکور پذیرفته شدن و ثانیا به ازای م تحصیل به زعم شما از بودجه دولتی برای اجازه فعالیت در هم گس از دوره عمومی و هم دوره تخصص ملزم به خدمت در مناطق محروم که فکر میکنم شما تا به حال رنگشو هم ندیدی شدن و خدمت کردن. ثالثا مگر سایر دانشجویان و مهندسان و وکلا از بودجه غیر دولتی و عمومی تحصیل کردن که ملزم با استفاده از صندوق فروش نشدن؟
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      10 1
      همه رشته ها ملزم به تعهد خدمت هستن. بد نیست از اون دانشگاه علوم پزشکیتون بیاید بیرون و با جامعه و مشکلات مردم هم آشنا بشید. نصف پولی که توی مناطق محروم به شما میدن بقیه رشته ها هم بدن با کله میرن به اون مناطق. ضمن اینکه اگه شما الان میرید روستایی یا شهری که براتون مبل هم گذاشتن و اسمش رو میذارید منطقه محروم، قبل شما مهندس‌ها یی همون امکانات رو بدون حتی داشتن یک دوش آب تامین کردن و معلمینی به اون مناطق رفتن که هر روز چند ساعت توی راه بودن. خیلی از مردم رنگ این کارها رو دیدن، شما خبر نداری دکتر جون.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 0
    بگید میوه فروش های کنار خیابون برای این به اصطلاح نخبه ها دوره آموزشی کار با کارتخوان بذارن، شاید مشکلشون حل شد، چون طبق اعلام نظام پزشکی این دوستان نیاز به دوره آموزشی برای کار با کارتخوان دارن، ولی معلوم نیست چطور بلدن پول هاشون رو به کانادا انتقال بدن!
  • US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    الان هر میوه فروش وانتی رو نگاه کنی یه پوز داره .