تولید یک ژل برای پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها

این مهارکننده اسپری مانند توسط یک مهندس و یک آتش‌نشان ابداع شده و می تواند روزی برای کاهش تعداد آتش سوزی‌های جنگلی مورد استفاده قرار گیرد.

اریک اپل؛ دانشمند و مهندس مواد از دانشگاه استنفورد می‌گوید: این ماده پتانسیل این را دارد که جلوی تشکیل آتش سوزی‌ها را به جای مهار آن‌ها بگیرد. در حال حاضر ما منتظر می‌مانیم تا در یک منطقه تحت کنترل، آتش سوزی صورت گیرد و سپس با شتاب برای مقابله با آن اقدام می‌کنیم. 

امروزه آتش نشانان برای مقابله با مناطق آتش گرفته مواد مهار کننده مانند نمک‌های معدنی آمونیوم پلی سولفات (APP) استفاده می‌کنند که هنگام سوختن، آب تولید می‌کند. اما مشکل اینجا است که راه حل فقط در مدت کوتاه کارآمد است و هنگامی که آب بخار شود کارایی خود را از دست می‌دهد و این اتفاق در آتش سوزی‌ها ممکن است در کمتر یک ساعت صورت پذیرد. 

ژل جدید که در اصل حاوی مواد چسبنده و مقاوم در برابر آتش است عمدتا از مواد گیاهی مبتنی بر سلولز تهیه شده و می‌تواند در طول باران یا بادهای شدید بر روی پوشش گیاهی باقی بماند. علاوه‌بر این، این ماده غیر سمی است و می‌توان آن را با استفاده از تجهیزات کشاورزی و هواپیما بر روی گیاهان اسپری کرد. 

گروه جنگلداری کالیفرنیا (CalFire) تاکنون از این ماده برای چمن‌ها استفاده کرده‌اند که توانسته از آن‌ها در برابر آتش، حتی پس از باران‌های شدید نیز محافظت کند. به گفته آلن پیترز، رئیس این بخش، تاکنون ماده‌ای قابل مقایسه با این ژل وجود نداشته و می‌تواند به طور قطع تعداد آتش سوزی‌ها را کاهش دهد. 

در حال حاضر دانشمندان آزمایشات بیشتری را بر روی این ماده انجام می‌دهند تا از تاثیر آن بر روی درخت‌ها و سایر پوشش گیاهی نیز مطمئن شوند. 

sciencealert

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    ای بابا واقعا قابل درک نیست چرا اینها اینقدر دور از واقعیت هستند راه حل های بهتری هم هست برن همگی جمع بشن یکجا دعا کنن اتیش نگیره یا اگر گرفت دعا کنن بارون بباره
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    آفرین این راه درسته