عروس زیبای خاورمیانه به نودامادی ثروتمند نیاز دارد؟

عروس خاورمیانه ما، این روزها حال خوشی ندارد. بدهی های معوقه، ریاضت اقتصادی، بحران هشت ساله سوریه و دولتی که به مزاق عرب های خلیج فارس خوش نمی آید و مزید بر علت شده است. ایا حریری جوان سقوط را بر قرار ترجیح می دهد یا برعکس؟ ایا این عروس به نودامادی ثروتمند نیاز دارد؟

زهره نوروزپور: بیخود نیست که به او عروس می گویند! عروسی ناز نازی که به کوچکترین بادی معمولا شکایت می کند. عروسی که پس از سالها جنگ داخلی، اشوب، حملات تروریستی به ارامش رسیده است.  مردمانی خونسرد، آرام، خوشحال و با روحیه خوب، زیر لوای این عروس قدیمی سالیان سال است که زیسته اند. مردمانی که بین آنها فاصله طبقاتی کمتر از کشورهای دیگر خاورمیانه به ظاهر مشهود است اما بنا به گزارش بانک جهانی، بیش از 25 درصد مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می کنند.  ارزش پول این کشور تا امروز به این میزان پایین نیامده بود، و  همیشه با نرخ ارز برابری می کرد.

 بنا به گزارش بی بی سی، از سه ماه پیش با تصویب پارلمان لبنان، دولت به سیاست‌های ریاضتی در اقتصاد روی آورده و به منظور کاهش کسری بودجه و دریافت میلیاردها دلار کمک خارجی، هزینه‌های خدمات عمومی را کاهش داده است.

دولت لبنان با ۸۶ میلیارد دلار بدهی، یکی از مقروض‌ترین دولت‌های جهان در مقایسه با حجم اقتصاد کشور است. حجم این بدهی به اندازه یک و نیم برابر کل تولید ناخاص سالانه لبنان است.
با کمبود نقدینگی در لبنان در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی از دشوار شدن برداشت پول از بانک‌ها منتشر شده و همچنین بخش بازرگانی، به خصوص واردات سوخت، دارو و گندم به مشکل خورده است.

ارزش پوند لبنان، که به مدت دو دهه با سیاست بانک مرکزی این کشور نرخ برابری ثابتی با دلار داشت، در روزهای اخیر پایین آمده است و در بازار آزاد به هر دلار ۱۶۵۰ پوند لبنان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لبنان، کشوری زیبا در قلب خاورمیانه که به عروس خاورمیانه شهرت دارد، همیشه دچار چالش دولتی بوده است و این تظاهرات، اعتراض اول و آخر از سوی مردمان این کشور نبوده و نخواهد بود! اما چرا اینبار متفاوت است؟

لبنان نظام انجمنی دارد. به این معنی که رئیس جمهور از گروه مسیحی جامعه سیاسی است، رئیس مجلس از شیعیان است و رئیس دولت از اهل سنت انتخاب می شود. بنا بر همین سیاست انجمنی که در این کشور حاکم است معمولا بر سر مسائل مشکلاتی از قبیل دو دستگی و اعتراض به اعضای کابینه در هر دوره ای پیش آمده و می آید. اما این دولت بر مبنای دولت ائتلافی سعد حریری از اول شکل گیری آن با مشکلاتی سیاسی دست و پنجه نرم کرد، مشکلاتی فراتر از مرزهای این کشور! این گزارش را بخوانید:

اینبار لبنانی ها کاری به سیاست ندارند! لبنانی ها فقط می گویند مالیات نمی دهیم و بسته ریاضت اقتصادی را هم نمی خواهیم! اینبار صدای اعتراض جوانان لبنانی از جایی در آمد که دولت دست خود را روی آن گذاشت. مالیات بر مکالمات واتس آپ! برنامه ای که این روزها جوانان هر کشوری امورات، کاری، حرفه ای و شغلی خود را با آن رفع و رجوع می کند یا حتی قرارهای عاشقانه را با ان هندل می کند. دولت روی خط قرمز جوان ها دست گذاشت. در تصاویری که از تظاهرات منتشر شده، همه جوانانی هستند که خواستار رفع مالیات و اقدامات اصلاحی اقتصادی از سوی نخست وزیر کشورشان هستند.

روزنامه گاردین در اینباره گزارش داد: معترضان به رغم درخواست سیاستمداران لبنان برای حفظ آرامش به خیابانها ریختند، و افراد زیادی در جریان تظاهرات های روز جمعه توسط پلیس دستگیر شدند».بسیاری از معترضان در حالی که پرچم لبنان را در داست داشتند، سایرین را دعوت به آرامش می کردند.

تظاهرکنندگان خواهان اصلاحات گسترده در سیستم سیاسی لبنان هستند. نارضایتی ها در لبنان شامل طیف وسیعی از نارضایتی ها از جمله برنامه ریاضتی دولت گرفته و زیرساختهای بی کیفیت کشور هستند.

یکی از معترضان به نام علی که 24 ساله است می گوید « فکر می کنم که شاید بهتر باشد که همزمان با بیداری مردم، انتخابات جدید برگزار شود».

ارتش لبنان روز یکشنبه از معترضان خواست که آرامش خود را حفظ کنند و از آسیب رساندن به اماکن عمومی و اموال مردم بپرهیزند».

تظاهرات در لبنان در روز پنجشنبه، و دراعتراض به وضع مالیات 20 سِنتی برای تماس هایی که از طریق شبکه های پیام رسانی همچون «واتس اپ» صورت می گیرند، آغاز گردید.

بسیاری از لبنانی ها برای تماس های خود از این پیام رسان ها استفاده می کنند، و به رغم عقب نشینی دولت از تصمیم اش برای اخذ مالیات، اعتراضات به سرعت به بالاترین حد طی سالهای گذشته رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین، در تصاویری هم نیز مشاهد می شود که حتی شیعیان با لباس روحانیت در میان آنها آمده اند و خواستار بهبود اقتصادی هستند. در میان معترضان بسیار چهره های معروف نیز دیده شده است!

اما مساله این است چرا از میان کابینه حریری تنها جبران باسیل وصله ناجور است؟ چرا حزب دروزی، ترقی خواه و کتائب ، لبنان به دنبال حذف باسیل افتاده اند و از آب گل آلود ماهی می گیرند؟

کمی به عقب برگردیم؛ دو روز قبل از اعتراضات

جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی و وزیر خارجه لبنان روز دوشنبه 22 مهر، در سخنرانی به مناسبت ۱۳ اکتبر در میدان الحدت تاکید کرد: قبل از "نکبة" فلسطین، لبنان دو ریه داشت اکنون تنها یک ریه دارد، سوریه ریه اقتصادی لبنان است، ما ریه اول را به دلیل اسرائیل از دست دادیم و آیا باید به دلیل جنون کینه و جنون حساب‌ بازکردن‌های خائنانه و بیهوده ریه دوم را هم از دست داده و خفه شویم و همانند موجودی از بین برویم؟

وزیر خارجه لبنان افزود: می‌خواهم به ملت‌مان به صراحت بگویم اکثر حاکمان آنها آماده تغییر نیستند، آنها ذهنیتی دارند که تبعیت را برایشان راحت کرده و آنها را تسلیم جنگ اقتصادی درگرفته علیه ما کرده و ما را به این تصور واداشته که شکست خورده و فروپاشیده‌ هستیم، در حالی که ما ثروتمندیم، فقط به غارت رفته‌ایم.

وی افزود: از زیر این آوار اقتصادی که از سوی شایع‌پراکنان، بازی‌کنندگان با لیره و بی‌احترامی‌کنندگان به نماد کشور صورت گرفته بلند خواهیم شد.

این اظهارات جبران باسیل شبیه بمبی سیاسی بود که ترکش‌هایش روی فضای سیاسی این کشور که درباره روابط با سوریه اختلاف نظر دارند، نمود پیدا کرد.  

سخنرانی محکم باسیل این ترس را بر دل مخالفان حزب الله انداخت که آیا محور مقاومت بیشتر از همیشه قدرت گرفته است؟ چه باید کرد؟

و چند روز قبل تر از آن؛ شایعه ای برای حریری جوان

9 مهرماه، روزنامه نیویورک تایمز آتش خشم لبنانی ها را شعله ور تر کرد؛ این روزنامه نوشت که حریری در ایام جوانی 16 میلیون دلار به یک مدل آفریقایی هدیه داده است!

به نوشته این روزنامه، سعد حریری که ان زمان 43 ساله بوده است ، اولین مبلغ را بعد از ملاقات‌شان در تفرجگاه لوکسی در جزیره سیشل به "کاندیس وان دیر مروی" (که در آن زمان ۲۰ سال داشته) در مه ۲۰۱۳ پرداخت کرده بود.

این مدل آفریقایی گفته بود، این پول هدیه بود و براساس قانون آفریقای جنوبی شامل مالیات نمی‌شد. به نوشته نیویورک تایمز، پیامی که دیر مروی از طریق ایمیل به حریری فرستاده بود شامل جزئیات حساب بانکی مخصوص انتقال پول با همراه عبارت "دوستت دارم سعد" بود.

به نوشته این روزنامه، این نقل و انتقالات پولی به حساب دیر مروی بین دوره نخست وزیری سعد نبود بلکه مربوط به زمانی می‌شود که او رئیس حزب سیاسی جریان المستقبل است. این خبر در شرایط اقتصادی لبنان اتشی بود که در شبکه های اجماعی افتاد و تقریبا اغازی بود بر تحریک خشم مردم این کشور.

چند روز بعد از افشای این خبر و چند روز قبل از سخنرانی اتشین جبران باسیل سعد حریری راهی امارات شد. به زعم خود که در وقت بحران سراغ دوستان عربی خود می رود اینبار نیز  به سمت خلیج فارس شال و کلاه کرد. اما این طور که از خبرها شنیده شد در این سفر نیز ناکام ماند.

روزنامه "الاخبار" لبنان، در روز 16 مهر ماه، گزارش داد: سفر هیئت لبنانی به ریاست سعدالدین حریری به امارات و دیدار با ولیعهد این کشور و نیز شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری لبنانی-اماراتی، این حقیقت را پنهان نمی‌کند که حمایت امارات از لبنان هرچه که باشد، به اصلاح وضعیت مالی لبنان کمکی نمی‌کند.

 با وجود تلاش‌های حریری برای بزرگنمایی توجهات امارات به لبنان، تنها دستاورد وی از این سفر٬ اجازه دولت امارات به شهروندان خود برای سفر به بیروت بود.

علاوه بر این حریری که روز یکشنبه در سفری دو روزه راهی امارات شد، در جریان این سفر تلاش کرد تا اقتصاد را از سیاست و نیز حزب‌الله در دولت خود را از حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی جدا کند.

وی روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری دولت امارات از جانب خود به عنوان نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد: هرگونه دخالت لبنان در اتفاقات (کشورهای) اطراف و نیز هرگونه مداخله و یا مشارکت این کشور در هر اقدامی علیه کشورهای حوزه خلیج‌ "فارس" را رد می‌کند.

علاوه بر این حریری انگشت اتهام خود را به سوی حزب الله گرفته و ادعا کرد که این جنبش بخشی از نظام منطقه‌ای است و نه یکی از طرف های دولت لبنان.

وی در همین راستا گفت: دولت لبنان تصمیم گرفته تا در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند٬ اما متاسفانه این تصمیم نه توسط دولت بلکه توسط یکی از احزاب سیاسی دولت نقض می‌شود.

برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات و بحرین در فواصل زمانی مختلف به بهانه اوضاع امنیتی، ورود شهروندان خود به لبنان را ممنوع اعلام کرده اند، حال آنکه درآمدهای حاصل از جهانگردی یکی از مهم ترین منابع درآمد لبنان به شمار می آید.

حریری به بیروت بازگشت

سعد حریری ناکام و نا امید به بیروت بازگشت، جبران باسیل موضع گرفت و تظاهرات اغاز شد.

وزیر خارجه لبنان در حالی سوریه را ریه دوم لبنان خواند که کشورهای عربی خلیج فارس، سفر شهروندان خود را به دلیل فعالیت حزب الله به این کشور منع کرده بودند.

ظاهرا کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ای که در مورد قطر پیاده کردند در مورد لبنان نیز در نظر داشتند منتهی اینبار با چاشنی تظاهرات علیه دولت این کشور، چرا که این تظاهرات در لبنان همیشه امری عادی بود و پس از چند روزی مردم به خانه هایشان می رفتند. اما اینباره جنس این تظاهرات متفاوت است. اینبار اگر نخواهیم از تئوری توطئه وام بگیریم ، کاملا مبرهن است که لبنان قربانی دوم بعد از قطر است.هدف از سقوط حریری در گفته های سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله کاملا مشهود بود. کما اینکه جعجع رئیس فالانژها(کتائب) وزرای خود را از کابینه حریری بیرون می کشد به این معنی است که این درخواست سعودی است! چرا که او مهره عربستان و امارات و ضدایرانی ترین فرد در کابینه حریری است. این نکته هم خالی از حقیقت نیست که با قدرت گرفتن حزب الله با رای مشروع مردم در نظام این کشور، اسرائیل و کشورهای عربی احساس خطر  می کنند.

سید حسن نصرالله در روز 27 مهرماه به مناسبت اربعین حسینی با حمایت قاطع از دولت حریری، گفت: کشور با خطرهای واقعی روبرو است. خطر اول فروپاشی مالی و اقتصادی و خطر دوم وقوع انفجار مردمی در نتیجه راهکارهای اشتباه است. کسی که بدنبال یافتن راهکار است، آن را فقط در اعمال مالیات بر فقرا و افراد کم درآمد می بیند. بحث من درباره همه مالیات ها نیست بلکه مالیات بر فقرا است.‎ ما لبنانی ها می توانیم جلوی فروپاشی اقتصادی و مالی را بگیریم و اینکار نیاز به اراده و عزم و ایثار و اخلاص دارد‎.

نصرالله با بیان اینکه در جریان تظاهرات‌های اخیر، همه «از حزب الله خواستند که به خیابان بیاید»، تصریح کرد: «اگر حزب الله در روز نخست به خیابان می‌آمد... به یک نزاع سیاسی در کشور تبدیل می‌شد».

شکاف در ائتلاف دولت حریری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامه گاردین در اینباره روز شنبه نوشت: حزب مسیحی لبنان روز شنبه و به دنبال اعتراضات گسترده ی خیابانی به افزایش مالیات و فساد مقامات لبنان که طی سه روز گذشته ادامه داشته، از ائتلاف دولت استعفا کرد. سمیر جعجع رهبر حزب «القوات اللبنانیة»،  پس از تظاهرات معترضان در بیروت و طرابلس و سایر شهرها به معترضان گفت که از ائتلاف دولت استعفا خواهد کرد.

جعجع گفت « به این نتیجه رسیدیم که دولت توان اقدام لازم برای حل مشکلات را ندارد. بنابراین حزب ما تصمیم گرفت که از وزرای خود بخواهد تا از هیات دولت استعفا کنند».

بسیاری از سیاستمداران لبنانی در اقدامی غیر معمول تظاهرات معترضان را خودجوش می دانند و عوامل خارجی را دخیل در اعترضات نمی دانند. معترضان در بیروت، از خبر خروج برخی احزاب از ائتلاف دولت ابراز شادمانی کردند و از سایر احزاب نیز خواستند که از دولت استعفا کنند.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان از هیات دولت خواسته که تا دوشنبه شب، طرح اش برای اصلاح قیمتها را که با هدف تامین منابع مالی دولت و جلب کمکهای اقتصادی خارجی صورت گرفته، پس بگیرد.

«خبرگزاری ملی لبنان» گزارش کرده که حریری روز شنبه ملاقات های زیادی در رابطه با وضع موجود با سایر مقامات لبنانی داشته است.

«حسن نصر الله» رهبر حزب الله و رقیب سیاسی حریری، روز شنبه به معترضان گفت «صدای اعتراض شان به گوش همه رسیده است».نصرالله در مخالفت با استعفای دولت هشدار داد که تشکیل دولت جدید و حل بحران نیازمند زمان طولانی است.

ائتلاف کنونی دولت لبنان شامل تمام احزاب لبنانی از جمله حزب الله می شود.

بسیاری از سیاستمداران ارشد کنونی لبنان، پس از خاتمه جنگ داخلی 15 ساله ی این کشور در سال 1990 به شهرت رسیدند.

در صورتی که دولت لبنان خواهان کمک 11 میلیارد دلاری موسسات مالی بین المللی است، چاره ای ندارد جز اینکه که به برنامه ریاضتی ای که پیشتر وعده داده اقدام کند.

رشد اقتصادی در لبنان، به دلیل بن بست های سیاسی ناشی از جنگ 8 ساله در سوریه کاهش یافته است.

بنا به گفته ی وزیر اقتصاد لبنان، بدهی دولت لبنان حدود 86 میلیارد دلار است که این رقم بیش از سه برابر «تولید ناخالص داخلی» این کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نهایت با وضعیت اقتصادی این روزهای لبنان، باید دید که این عروس زیبا چه کسی را به دامادی بر می گزیند تا این بحران خارج شود؟

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    25 17
    در وصف این عروس زیبا همان بس که هم جونیه دارد و هم ضاحیه. ضاحیه اش آخرت آدمی را تامین می کند و جونیه اش دنیای آدمی را غرق در سرور میکند. خوشابه حال دامادی که چنین عروسی را به همسری برگزیند که هم لاهوتش تامین است و هم ناسوت اش
  • رضا BE ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 3
    اینا دیگه بعد از جنگ ۳۳ روزه پا نگرفتن بقیشم حرفه که برنده شدن